Trek lanceert serie wielerschoenen met nieuwe ontwerptechnologie
De RSL Knit - foto's: Trek
donderdag 15 februari 2024 om 17:00

Trek lanceert serie wielerschoenen met nieuwe ontwerptechnologie

Materiaalzone Trek heeft een nieuwe serie wielerschoenen gelanceerd, die met een nieuw materiaal zijn ontwikkeld. Deze zogeheten METNET-technologie is in drie paar nieuwe wielerschoenen verwerkt: de RSL Knit, de RSL Road en de Velocis Road.

De METNET-technologie omhelst een flexibel ontwerp waardoor de schoen kan meebewegen met de voorvoet, waardoor ongemakken zoals slapende of tintelende voeten je bespaard zouden moeten blijven.

De Trek RSL Knit

Aanvoerder van de nieuwe schoenenlijn, is de RSL Knit. Dit topmodel is voorzien van een gewoven bovenwerk, wat is afgewerkt met twee BOA-draaiknoppen en een 100% OCLV Carbon zool. Die naam komt je misschien bekend voor, want dat is hetzelfde type carbon als wat Trek in de frames van hun fietsen gebruikt. De RSL Knit gaat voor €449,99,- over de toonbank.

De RSL Road heeft gelijke kenmerken als de RSL Knit, maar is door enkele andere materialen 50 euro goedkoper. Dat komt vooral door het bovenwerk, dat van een synthetisch materiaal is, in plaats van de gewoven RSL Knit.

Het derde nieuwe model schoenen dat Trek lanceert, is de Velocis Road, die met zijn prijs van €249,99,- het goedkoopste van de drie is. Het grote verschil met de eerdergenoemde RSL Knit en RSL Road, is dat de Velocis Road is voorzien van een zool van een carbon-composiet.

Tot slot lanceert Trek nieuwe inlegzolen, die voortborduren op de Bontrager InForm-zolen. Deze nieuwe BioDynamic inlegzolen bieden verbeterde hielgrip en schoenpasvorm. De zolen zijn ontwikkeld in samenwerking met Superfeet en bevatten 70% gerecycled materiaal, waar de naam voor de zolen mede vandaan komt.

Binnenkort lees je op WielerFlits een uitgebreide review van de RSL Knit wielerschoenen.

RIDE Magazine
5 Reacties
16-02-2024 04:36
Mooie sloffen, zullen zeker goed zijn maar €449,99,- en €399,99,- voor de eenvoudiger versie.

De gekte.
Al die merken komen meer en meer met eigen "top" producten, pure branding en de liefhebber moet erin trappen. Ondertussen hebben ze in de markt een gewoon goede schoen met een zool fkex 10 of 12 al zover in prijs geupgrade dat in feite al die schoenen veel te duur worden verkocht. Smoes altijd ook, ja die exclusieve modellen gaan in minder grote aantallen dat maakt ze uit productie per stuk ook duurder.

My ass maak er drie, vier keer zoveel en de prijs zakt significant en marge blijft goed.
Het verkoopverhaal van R&D is onzin als je weet hoe zoiets werkt. Ook: maar dan hebben we voor u ook deze met nylon en versterkte zool of velcro sluiting etc.
Door een range aan te bieden kun je maximale prijselasticiteit toepassen op de "topmodellen".
Zo ontstaat een mooi in prijs oplopende model range en optimale marge. Betekent wel dat die dure modellen met gemak 125 / 150 goedkoper kunnen. Een 399,00 model kost de importeur vaak ca 125 / 135 euro.
De winkel koopt dan in voor 220,00.
16-02-2024 08:18
Carbon is al een composiet, dus iets een carboncomposiet noemen is nogal dubbelop natuurlijk
    16-02-2024 09:42
    Je hebt gelijk. Ze zullen waarschijnlijk een nylon met carbon versterkte zool bedoelen of iets met dezelfde strekking, aangezien het de 'goedkoopste' variant is. Klinkt commercieel natuurlijk beter om nylon weg te laten.
    16-02-2024 12:48
    Als we dan toch op de details zitten: carbon als stof an sich is geen composiet. Pas als het tot een hard materiaal verwerkt wordt (in bijvoorbeeld een schoenzool of fietsframe) met een kunsthars, wordt het een composiet. Daarbij ben ik de eerste om toe te geven dat ik nu behoorlijk loop te mierenneuken ;)

    Wat TP85 stelt is correct, in het persmateriaal werd echter niet verder dan 'carboncomposiet' gespecificeerd om welke stof het ging. Een nadere check leert: het betreft een mix van carbon en Glasvezelversterkte Kunststof (ookwel Fiberglass of GVK).
20-02-2024 18:59
Op het forum ook al genoemd maar daar geen reactie.

Gewoven moet zijn geweefd.

Gewoven komt van wuiven (en dan alleen ironisch).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine