Sénéchal vermoedt probleem met teamfietsen na Parijs-Roubaix vol pech: “Vier keer moeten wisselen”
foto: Cor Vos
maandag 8 april 2024 om 12:46

Sénéchal vermoedt probleem met teamfietsen na Parijs-Roubaix vol pech: “Vier keer moeten wisselen”

Materiaalzone Pech is nooit ver weg in Parijs-Roubaix, maar Florian Sénechal kende wel heel veel tegenslag in de Hel. De Fransman moest maar liefst vier keer van fiets wisselen. Hij vermoedt dat er iets niet deugt aan de fietsen van zijn ploeg Arkéa-B&B Hotels.

De problemen begonnen al vroeg voor Sénechal, op zo’n honderdvijftig kilometer van de finish. “Het ging niet goed met mijn fiets”, keek de 30-jarige renner, die een deel van het voorjaar miste door een gebroken sleutelbeen, terug CyclismActu. “Het was mijn voorvork of stuurpen die het begon te begeven. Ik hoorde het geluid van krakend carbon, dat veranderde in karton. Ik werd bang en stopte om van fiets te wisselen. Sneller fietsen kon sowieso niet, want ik kon niet aan het stuur trekken. En ik wilde niet op mijn gebroken sleutelbeen vallen.”

Die eerste fietswissel was nog slechts het begin. “Ik heb in totaal vier keer van fiets moeten wisselen. Op het Carrefour de l’Arbre kwam zelfs het stuur van mijn reservefiets los. Ik denk dat we een technisch probleem hebben met onze fietsen. We zullen ernaar moeten kijken. Het is vervelend om altijd problemen te hebben.”

Sénechal prijst zich evenwel gelukkig dat hij niet gevallen is. Hij kwam uiteindelijk als zestigste over de streep. “De benen waren er, de fysieke conditie was er. Ik heb niets om mezelf te bewijzen. Ik moet geduld hebben nu. Ik wilde niet opgeven, ook al had ik nog geen geluk. Ik kwam steeds weer terug en ik wilde het goed doen. Ik maakte geen tactische of technische fouten en zat altijd op de juiste plek.”


Luister nu de WielerFlits Podcast met de analyses na Parijs-Roubaix 2024!

RIDE Magazine
8 Reacties
08-04-2024 12:53
Is weer eens wat anders dan renners die je fiets in de lucht heffen of schouderklopjes geven. Bianchi, toch?
08-04-2024 12:50
[i]Edit redactie: Bedankt, we passen het aan.[/i]
08-04-2024 12:56
Het helpt waarschijnlijk wel mee dat het een renner met veel ervaring is, dat hij dit zo openlijk durft aan te geven. Bianchi zal er uiteraard niet blij mee zijn, tegelijkertijd hadden ze zelf voor beter materiaal moeten zorgen (als het probleem daadwerkelijk bij een onderdeel ligt dat van Bianchi komt). Ik zou bijna zeggen gebruik volgend jaar de nieuwe 'aero' gravelbike van Bianchi (Impulso RC), maar bij Israel - Premier Tech leverde de keus voor de gravelbike (Factor Ostro Gravel One) weinig positiefs op.
08-04-2024 14:58
De constructeur zal niet blij zijn met zijn commentaar! Maar ja: dan hadden ze (en/of de ploegmechaniekers) maar beter werk moeten leveren.

Je moet er toch sowieso niet aan denken dat je stuur loskomt en al helemaal niet bij zulke snelheden op kasseien!
08-04-2024 15:02
Hadden ze niet vorig jaar ook al problemen met kapotte sturen in Roubaix, en hebben ze toen alle cockpits moeten vervangen voor een traditionele stuurpen-stuur combo? Meen dat het zoiets was. Werk aan de winkel bij Bianchi.
    08-04-2024 15:24
    Hofstetter had dat in ik geloof Denain. Dat stuur brak echt tweemaal. Toen hebben ze in Roubaix idd met andere sturen gereden.

    Maar deze complete fiets is een nieuw model volgensmij
    08-04-2024 16:16
    Dat was inderdaad in Denain met de aerocockpit van de Oltre RC. In PR dit jaar reden ze met zowel de Oltre RC als de Specialissima. Als het wederom de Oltre RC was, waar Senechal op reed (heb ik niet gezien om eerlijk te zijn), zou dit het wel verklaren, mocht het de Specialissima zijn, dan neig ik naar een groter probleem dat echt speelt bij Bianchi, en dat is geen goede reclame.

    Opvallend genoeg reden ze niet op de Infinito, oud kader of niet, oude Team Jumbo-Visma koos dat frame toentertijd altijd in PR en dat was niet zonder reden.
    08-04-2024 16:37
    Is niet Bianchi, of welk merk dan ook, eigen… VDP reed 3 jaar terug met een half stuurtje rond in GP Sameyn, hij trok toen toch nog de spurt aan voor een ploegmaat…
    Daarna zijn ze ook tijdelijk overgegaan naar stuurpen/stuur combinatie.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine