Ondanks UCI-onderzoek mag Visma | Lease a Bike ‘ruimtehelm’ blijven gebruiken
Materiaalzone Vorig jaar verraste Visma | Lease a Bike vriend en vijand met een wel héél bijzondere tijdrithelm. De Giro Aerohead 2.0 deed menig wenkbrauw fronsen en leidde tot een golf aan bijzondere reacties. De UCI gaf zelfs aan een onderzoek in te stellen naar de steeds radicaler wordende ontwerpen van tijdrithelmen. Een jaar later is van dat onderzoek weinig terechtgekomen.
In de middag van 4 maart 2024 verschenen de eerste beelden van de uiterst bijzondere Giro Aerohead 2.0 tijdrithelm, op de sociale media-kanalen van Visma | Lease a Bike. Het was de prelude van een golf aan grappen en memes over de enorme helm. Voor de ploeg zelf was het helemaal geen grap, want de helm zou voorzien in de nodige aerodynamische winst en dus ook in ‘gratis’ snelheid.Ook aerodynamica-expert Bert Blocken, die tot 2023 aan de ploeg verbonden was als adviseur, was lyrisch over de tijdrithelm. “Het design is, al dan niet bewust, gebaseerd op de helmen die gebruikt worden in het speedskiën. Daar heeft men hele grote helmen, die niet alleen het hoofd, maar ook de schouders en een deel van de rug bedekken. De bedoeling van dit soort ontwerpen, is om te streven naar een cocon”, legde hij in gesprek met WielerFlits uit.
De UCI was minder enthousiast. De internationale wielerunie had vooraf goedkeuring verleend aan helmproducent Giro en de geel-zwarten om de helm te gebruiken, maar kwam ten tijde van de introductie toch met een opvallende reactie. Ze stelden naar aanleiding van de opvallende helm namelijk een onderzoek in waarbij tijdrithelmen kritisch onder de loep werd genomen en zo tot een duidelijker regelgevingskader over helmontwerpen te komen. Dat ging overigens niet enkel over de Giro Aerohead 2.0, maar ook over andere helmen zoals de POC Tempor en de Rudy Project Wingdream. Volgens de wielerbond lag de focus bij de ontwikkeling van de helm niet op de primaire beschermingsfunctie, maar op het bevorderen van de prestaties.
Reden dus om een onderzoek in te stellen, waarbij de internationale wielerbond hun eigen regelgeving over helmen onder de loep nam. “De UCI gaat haar regels voor het ontwerp en het gebruik van helmen in wedstrijden herzien”, stelden ze destijds. Dat heeft echter niet tot grote hervormingen geleid, want een jaar na de introductie van de opvallende helm mag Visma | Lease a Bike er gewoon nog gebruik van maken.
Dat komt omdat de UCI ondanks het onderzoek uiteindelijk geen nieuwe regelgeving heeft geïntroduceerd, maar zich vooral richt op de naleving van al bestaande regels. “Er is een nieuwe methode geïntroduceerd om de afmetingen van helmen te controleren. Er is geen onderzoek specifiek naar de helmen geweest, maar het ging meer over de regelgeving en de toepassing daarvan”, verduidelijkt Jenco Drost, Head of Performance Equipment, in gesprek met WielerFlits.
Op vragen van WielerFlits over deze nieuwe meetmethodiek wilde de internationale wielerbond geen reactie geven. Voorlopig zien we de ‘ruimtehelmen’ dus gewoon nog in actie en zullen er waarschijnlijk zelfs vaker opvallende helmdesigns geïntroduceerd worden – binnen de bestaande regels.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.