Nieuwe Canyon Aeroad in actie tijdens Criterium du Dauphiné
foto: A.S.O./Billy Ceusters
zondag 2 juni 2024 om 20:46

Nieuwe Canyon Aeroad in actie tijdens Criterium du Dauphiné

Materiaalzone Afgelopen week leken we al kennis te maken met een nieuw model van Canyon, opvallend genoeg in het F1-paddock, toen Valtteri Bottas werd gespot met een onbekend frame van de Duitse fabrikant. Datzelfde frame – naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe Canyon Aeroad – is nu ook gespot bij het Criterium du Dauphiné.

De coureurs van Movistar zijn de Franse rittenkoers namelijk gestart op het nog ongepresenteerde model van Canyon. De visuele overeenkomsten van het nieuwe frame met de huidige Canyon Aeroad zijn zó sterk, dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat het een nieuwe versie daarvan is.

Op de derde foto van onderstaande Instagram-slider is de nieuwe Aeroad duidelijk zichtbaar

Die wijzigingen zijn vooral zichtbaar bij het stuur en de staande achtervork. Het stuur lijkt een variant te zijn van het ‘Gear Groove’ stuur, wat sinds enige tijd op de Canyon Grail zit. Dat is een stuur waarbij accessoires door een geïntegreerde bevestiging makkelijk op het stuur bevestigd kunnen worden.

Daarnaast is de samenkomt van de achtervork anders dan bij de huidige Aeroad. Bij de huidige generatie Aeroad zijn de buizen van de staande achtervork aan de zijkant van de zadelbuis bevestigd, maar bij het nieuwe model komen ze al net vóór de zadelbuis samen.

Overige details over de nieuwe fiets ontbreken nog, maar gezien de Duitse fabrikant ervoor heeft gekozen de nieuwe fiets in gebruik te nemen tijdens het Criterium du Dauphiné, heeft het er alle schijn van dat we ook Mathieu van der Poel deze zomer tijdens de Tour de France en de Olympische spelen in actie gaan zien op een nieuwe fiets. Wederom: wordt vervolgd.

RIDE Magazine
4 Reacties
03-06-2024 13:25
Mvdp is ook al gespot op de nieuwe aeroad. Ben benieuwd welk verhaal canyon heeft voor deze nieuwe fiets. De SL van de aeroad verkopen ze ook al niet meer. Alles wordt zo wel snel heel duur als je iets beters verzint en de instap modellen uitrangeert. Was de vorige aeroad zo slecht, te zwaar? Lijkt wel alsof vorige model sinds de seatclamp aanpassing niet voldoet ofzo. Wel.jammer want heb net einde seizoen die gekocht en nu zo snel weer een nieuw ontwerp
    03-06-2024 18:21
    Ik heb nog het model met de seatclamp 'ontwerp misser' uit de zomer van 2022. In mijn geval is die nog helemaal prima. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik zelf het liefst om de 3 tot 5 jaar een nieuwe fiets koop, ondanks dat het puur rationeel totaal onnodig is. Een paar kleine detail wijzigingen bij de Aeroad, zou voor mij geen aanleiding zijn om (nog) eerder een nieuwe te willen.
    05-06-2024 08:46
    Ik rij al sinds 2020 op een tarmac SL6 en dat ding is nog steeds dikke prima. Heb de luxe om regelmatig nieuwe fietsen te kunnen testen en die zijn absoluut niet (altijd) beter. Jouw huidige generatie Aeroad is overigens een van de fietsen die me enorm kon bekoren en gevoelsmatig sneller was dan m’n tarmac, dus ik zou er niet te veel over klagen. ;)
03-06-2024 10:12
Op website van bikeradar ook duidelijke fotos van de fiets te zien.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine