Nederlandse Pilot Cycles failliet verklaard
foto: Pilot Cycles
dinsdag 7 januari 2025 om 10:49

Nederlandse Pilot Cycles failliet verklaard

Materiaalzone Het Nederlandse Pilot Cycles zal geen al te fijne kerst hebben gehad, want het bedrijf is op 23 december failliet verklaard. Het Brabantse bedrijf kondigde afgelopen oktober nog een fusie met een nieuwe investeerder aan, maar die blijkt toch niet door te zijn gegaan.

Op 14 oktober maakte Pilot Cycles bekend dat ze in Cosinus Group Capital Partners een nieuwe strategische partner hadden gevonden. Die investeringsmaatschappij had destijds een meerderheidsaandeel van Pilot Cycles verworven. Naast die acquisitie zou het bedrijf de komende jaren blijven investeren in Pilot Cycles. Dat lijkt toch niet de gehoopte redding te zijn geweest, want om onduidelijke reden is die overname niet doorgegaan en is het bedrijf op 23 december door de rechtbank in Oost-Brabant failliet verklaard.

Pilot Cycles richtte zich op de productie van sportieve titanium fietsen, waarbij ze mountainbikes, racefietsen, gravelbikes en trekking fietsen produceerden. Naast standaard modellen, ontwikkelde ze ook op maat gemaakte frames. Ook het in Nuenen gevestigde bedrijf ging al langere tijd gebukt onder de financieel woelige tijd waarin de fietsindustrie verkeert, want ze schreven al enkele jaren rode cijfers.

RIDE Magazine
3 Reacties
07-01-2025 19:34
Ik heb serieus eens een Pilot overwogen maar ben uiteindelijk voor een Van Nicholas gegaan. Was zeker een interessant merk wat nieuwe dingen probeerde maar waarschijnlijk iets te niche en dan kies je dus voor de iets meer degelijke optie.
08-01-2025 11:55
Een niche binnen de titanium-niche, dan is het lastig overleven. Aardig merk maar te kleurloos om voldoende klanten te vissen uit een heel kleine vijver met veel kapers op de kust.

Mensen die voor titanium gaan, kiezen eerder voor de echt exclusieve merken (Mosaic, Firefly, Bingham, Baum, no22 etc.) of made in China frames.
07-01-2025 17:54
Spijtig voor de betrokkenen maar nog nooit gehoord van dit merk.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine