Mogelijk gebruikt Visma-LaB weer bandendrukregulator, Wout van Aert test op kasseien
foto: Cor Vos
dinsdag 4 maart 2025 om 09:22

Mogelijk gebruikt Visma-LaB weer bandendrukregulator, Wout van Aert test op kasseien

Materiaalzone Afgelopen seizoenen verraste Visma | Lease a Bike meermaals met het gebruik van een systeem wat al fietsend de bandenspanning kan aanpassen. Dat werd nog niet de materiaalrevolutie die het op papier leek te zijn, maar toch kunnen we het dit seizoen zomaar weer terug gaan zien.

In 2022 zagen we voor het eerst een systeem dat al fietsend de bandenspanning kon veranderen. Het was destijds Team DSM dat de Scope Atmoz wielen aan het testen was. Een jaar later zagen we de innovatie voor het eerst in koers. Naast Team DSM maakte ook Visma | Lease a Bike gebruik van een gelijkaardig systeem tijdens Parijs-Roubaix. De geel-zwarten kozen – om exact te zijn – voor het Kinetic Air Pressure System van Gravaa.

Vooralsnog leidde dat nog niet tot een ware revolutie in kasseienkoersen, maar het betaalde zich wel degelijk uit: Marianne Vos won mede dankzij het KAPS-systeem het WK Gravel van 2024 in Leuven. Ondertussen werkte het in Eindhoven gevestigde Gravaa samen met Visma | Lease a Bike verder aan de innovatie.

Gewicht
Naar alle waarschijnlijkheid gaan we ook dit jaar de bandendrukregulator weer in actie zien bij Visma | Lease a Bike, al is nog onduidelijk wanneer en hoe vaak. “Er is nog wat finetuning nodig. Dat gaat vooral om wanneer het echt voordeel biedt”, legde Jenco Drost, Head of Performance Equipment van de ploeg, aan WielerFlits uit tijdens de ploegpresentatie. “Op een helling biedt het wel wat comfort, maar ‘kost’ het je ook 400 gram aan extra gewicht. Dat extra gewicht zit dan nog op een relatief goede plek omdat het in het centrum van het wiel is, maar je voelt het alsnog.”

Het is een kwestie die om details gaat en dus is het ook zoeken wat de coureurs fijn vinden. “Sommige coureurs geven aan dat ze dat voelen, anderen geven aan dat het niet anders voelt. Als ik dan een getal op de winst plak, dus als ik 25 watt noem, dan is er geen discussie meer”, legt Drost uit. “En de hoeveelheid werk van een nieuw onderdeel aan de fiets toevoegen, speelt ook mee. Het is de vraag of we de hele ploeg er gebruik van kunnen laten maken of dat we twee of drie renners moeten uitkiezen.”

Wout van Aert
Mocht er gekozen worden voor het gebruik van het systeem door een select groepje coureurs, dan is het voor de hand liggend dat Wout van Aert een van hen is. De Belgische kopman toonde op Instagram al eerder dat hij het systeem tijdens een training in gebruik had, vermoedelijk als test. Op die video (het vijfde beeld in onderstaande Instagram-slider) is te zien hoe zijn Garmin weergeeft wat de bandenspanning is en hoe hij de bandenspanning aanpast als hij een kasseienstrook oprijdt.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Wout van Aert (@woutvanaert)

Tegelijkertijd kijkt de ploeg verder dan de kasseien van Parijs-Roubaix; ook tijdens koersen met gravelstroken wordt het systeem wellicht ingezet. “Op iedere ondergrond die niet volledig vlak is, biedt het een voordeel. Dat kan dus ook de graveletappe in de Giro zijn, al hangt het ook in dit geval weer af van hoeveel het klimmen is die dag. Maar het kan echt een groot verschil maken.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
8 Reacties
04-03-2025 09:35
"Maar het kan echt een groot verschil maken.”

Yep, net als de unieke banden, helmen, cranks, voedingsapp, etc.

Bij elkaar goed voor 150 gratis watt.

En toch kunnen Wout en Jorgenson op de muur nog geen C garnituur lossen.

Opmerkelijk hoor.
    04-03-2025 11:30
    Dat was inderdaad opvallend. Het lijkt net alsof Vismalab het oog op de bal zijn verloren
04-03-2025 09:43
Hebben ze een louche sponsordeal gesloten waarbij ze cashen als ze drie jaar aan een stuk doen alsof ze er mee gaan rijden maar er uiteindelijk amper mee in competitie komen?
04-03-2025 10:16
Dit is nog iets erbij op de display van de boordcomputer. En dan de mond nog vol durven te hebben over veiligheid. Hoeveel watt rij ik? Wat is de route?
Welk stijgingspercentage is deze helling? O, wacht. De ploegleider zegt iets. Even terugpraten. Druk moet achter minder. Voor íets erbij. Even goed om me heen kijken of we wel gegroepeerd genoeg rijden want dat zei de ploegleider net.
En dan gek vinden dat er elke koers domme valpartijen zijn. Maar de oplossing;
“Ja we weten het écht niet hoe het allemaal komt”
Als nu het hele peloton eens zonder oortjes en zonder boordcomputer gaat rijden? Zou dat de concentratie ten goede komen en de veiligheid wellicht vergroten?
    04-03-2025 11:13
    Mooie comment die vooral laat zien dat je nog nooit hebt gekoerst.

    Denk je oprecht dat de profs tijdens een koers denken "oh ben benieuwd wat de route is, ff kaartje doorlezen?
    Denk je oprecht dat ze denken "hmm is dit nou een 6%- of 8% helling, even naar ander schermpje switchen".
    04-03-2025 11:17
    Bijna 1000 wedstrijden gereden Aplus. En ook seizoenen meegemaakt dat de snelheidsmeter van de fiets moest ivm veiligheid. Je weet wel, om valpartijen iets meer te voorkomen.
    En ja, de route. De renners met een sticker op de stuurpen in koers met route/voedingsstrategie erop zijn legio. Nog geen tv aangeschaft?
    04-03-2025 11:47
    Aplus, hier sla je de plank echt mis. Ze kijken allemaal naar hun computer, of het nou de route is, de km's, de tijd, de wattages, voedingsmomenten, etc. Dat ding is onmisbaar geworden. En daarbij gaat het natuurlijk om de combinatie van handelingen: je computertje monitoren, je voeding bijhouden, je oortje beluisteren en straks je bandendruk regelen. Dat in een een peloton of compacte groep waar men dicht op elkaar zit en op een parcours waar het van krappe bochten aan elkaar hangt. Een recept voor valpartijen.
04-03-2025 11:08
En Wout mag weer testen... Als het idee geoptimaliseerd is (ik geloof er zeker wel in), dan mogen de echte toppers ermee aan de slag; zo werkt het altijd.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine