Mathieu van der Poel traint op prototype Canyon Aeroad met bijzonder stuur
foto: Fotopersburo Cor Vos
Ties Wijntjes
maandag 3 november 2025 om 12:21

Mathieu van der Poel traint op prototype Canyon Aeroad met bijzonder stuur

Materiaalzone Iets meer dan een jaar geleden onthulde Canyon de nieuwe Canyon Aeroad, maar het lijkt erop dat er alweer een nieuw model aankomt. Op online verschenen beelden, opgemerkt door het Instagramaccount Cyclingspy,  is te zien dat Mathieu van der Poel traint op wat een prototype van de Aeroad lijkt te zijn.

Het wegseizoen zit er lang en breed op, maar dat betekent niet dat de profs en de industrie stil zitten. Sterker nog, de nodige profs hebben hun off-season erop zitten en schieten weer rustig in gang met het oog op het nieuwe seizoen. Zo ook Mathieu van der Poel, die zich in Zuid-Spanje aan het klaarstomen is voor zijn crosswinter.

Daarbij lijkt hij enkele trainingen te hebben afgewerkt op een nieuwe variant van de Canyon Aeroad. Op een tweetal foto’s die op Instagram circuleren, is te zien dat MVDP traint op een fiets die afwijkt van de huidige Canyon Aeroad. Zo is zichtbaar dat hij gebruikmaakt van een ander stuur, terwijl er ook sprake is van een ander frame.

Te beginnen met het stuur, waar Van der Poel zelf een foto van deelde op Instagram. De huidige Aeroad maakt gebruik van de zogenaamde PACE bar. Dat is een stuur dat uit drie delen bestaat: een T-vormige stuurpen en beide beugels aan de uiteinden. Daarbij is keuze uit twee soorten beugels (met of zonder flare) en kan je zelf de breedte van het stuur kiezen door de manier waarop je de beugels aan de stuurpen bevestigt.

foto: Instagram @mathieuvanderpoel

Het prototype waar MVDP op traint, heeft echter een stuur dat aan de bovenzijde naar voren loopt, zoals het stuur van Tadej Pogačar’s Colnago Y1RS of van de Bianchi Oltre RC. Bij die twee modellen loopt het stuur ook nog wat omhoog, wat bij de nieuwe fiets van Van der Poel niet zo lijkt te zijn. Of het een variant van de al bestaande PACE bar is of dat het een totaal nieuw stuur is, valt aan de hand van de beelden niet te zeggen.

Tevens is er – op andere beelden – een klein verschil zichtbaar aan de achterzijde van de fiets: de bevestiging van de staande achtervork aan de zadelbuis is anders vormgegeven. Waar bij het huidige model de twee vorkpoten geleidelijk naar binnen en richting de zadelbuis lopen, is de vork bij het prototype breder en buigen de twee vorkpoten nét voor de zadelbuis naar binnen.

Mathieu van der Poel (links) op de nieuwe Aeroad met Freddy Ovett (rechts) op de huidige Aeroad – foto: Instagram @CyclingSpy

Of en wanneer we de nieuwe Aeroad in actie gaan zien, is vooralsnog onduidelijk. Canyon laat in een reactie aan WielerFlits weinig los over het prototype. “Mathieu koerst met de CFR-versie van de Canyon Aeroad. Net zoals raceteams hun auto’s constant ontwikkelen, losstaand van de commerciële beschikbaarheid, kent Canyons CFR-platform een continu onderzoeks- en ontwerpproces met ’s werelds beste atleten. Dat is in dit geval cruciaal om ervoor te zorgen dat onze fietsen de snelste in het profpeloton blijven”, aldus het Duitse fietsmerk.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
3 Reacties
13:56
Maken ze de sturen zo omdat ze dan beter zijn of gewoon om mensen merkafhankelijker te maken en fietsen minder lang te laten meegaan :-P Vroeger kon je een fiets (nieuw of tweedehands kopen) en nog jaren aanpassingen maken, nu met al die speciale spullen zit je vast eens ze uit productie gaan. Ik denk niet dat ik van mijn tijdritfiets nog alle stukken kan krijgen om mijn cockpit helemaal aan te passen. Gelukkig heb ik dat voorzien en heb ik een hele berg tussenstukken maar toch...
    13:57
    Misschien is dat wel iets voor Europa, dat ze fabrikanten verplichten om bijvoorbeeld tien jaar hun fietsen te blijven 'ondersteunen' met wisselstukken als ze unieke stukken voorzien. En verplichte recyleerbaarheid van minstens de helft van het gebruikte materiaal of zo, de carbonkerkhoven zijn nu al onredelijk en buitensporig groot aan het worden...
15:13
Kort en krachtig. Voor een prof prima, voor de consument geldklopperij. Keep it simple.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.