Mathieu van der Poel koerst met andere helm dan ploeggenoten, dit is waarom
foto: Cor Vos
dinsdag 2 juli 2024 om 08:15

Mathieu van der Poel koerst met andere helm dan ploeggenoten, dit is waarom

Materiaalzone De materiaalliefhebber met een scherp oog is het wellicht al eens opgevallen: Mathieu van der Poel koerst met een andere aero-helm dan zijn ploeggenoten. De verschillen zijn klein, maar ze zijn er wel. WielerFlits zocht uit waarom.

Bij Alpecin-Deceuninck wordt gekoerst met helmen van Canyon. Alhoewel die helmen officieel afkomstig zijn van Canyon, worden ze geproduceerd door ABUS, die ze aan het Duitse fietsenmerk verkopen. De Belgische wielerploeg heeft dus ook geen sponsorovereenkomst met ABUS, maar maakt effectief wel gebruik van hun helmen.

De aerodynamische helm waarover de ploeg beschikt, is de ABUS Gamechanger 2.0. Maar, Mathieu van der Poel is de enige die met de ‘oude’ Gamechanger rijdt. Dat is opvallend, want het nieuwe model zou bijna 5 procent sneller zijn dan zijn voorganger en daarnaast ook nog voor betere verkoeling zorgen. De reden voor MVDP om toch het oude model te blijven gebruiken? Die vindt hij simpelweg fijner zitten, zo bevestigt leverancier Canyon in gesprek met WielerFlits.

foto: Cor Vos

Visueel zijn de verschillen tussen de Gamechanger en de Gamechanger 2.0 (op bovenstaande foto gedragen door Jonas Rickaert) niet enorm. Het nieuwste model heeft onderaan de voorzijde van de schaal een extra ventilatiekanaal, terwijl twee openingen aan de zijkant van de helm juist zijn weggehaald. Daarnaast is de ventilatie-opening aan de bovenzijde anders.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
4 Reacties
02-07-2024 15:02
Ik rijd ook al een tijd met de oude GC. Fijne helm! Ik hoop (ook om andere redenen) dat ik er niet op val, zodat ik er nog ff van kan genieten.
02-07-2024 09:44
5% is beyond marginal gains. Abus heeft een serie mooie helmen in de markt gezet de laatste jaren!
    02-07-2024 10:05
    Wij van WC Eend...
    02-07-2024 10:39
    De 5% verschil gaat puur over het aandeel van de helm. In het algemeen wordt het voordeel van een aerohelm ten opzichte van een niet aero helm gesteld op circa 5 tot 15 watt afhankelijk van het model. De 5% besparing is dan toch zeker 0,25 tot 0,75 watt (5,25 tot 15,75 watt in totaal in mijn voorbeeld) als ik me niet vergis. Als de oude versie voor Van der Poel daadwerkelijk veel fijner zit, zou ik dat minieme verschil zelfs op zijn niveau ook voor lief nemen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.