Giant in gesprek met Amerikaanse douane om importverbod op te heffen
foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
donderdag 6 november 2025 om 14:40

Giant in gesprek met Amerikaanse douane om importverbod op te heffen

Materiaalzone Enkele weken geleden stelde de Amerikaanse douane een importverbod in voor producten van Giant Group die in hun Taiwanese fabriek zijn vervaardigd, vanwege beschuldigingen van dwangarbeid. Giant Group is ondertussen in gesprek met de Amerikaanse douane om het importverbod op te heffen. Dat stelde Phoebe Liu, CEO van Giant Group, tijdens een presentatie waar onder meer WielerFlits aanwezig was.

Eind september kwam plotseling het nieuws dat het Amerikaanse CPB (Customs and Border Patrol) Giant Group had verboden producten van Taiwanese makelij te importeren naar Amerika. Dat verbod had enkel betrekking op producten van de Taiwanese fabriek, maar omvat wel álle producten die het moederbedrijf van fietsenmerk Giant daar fabriceert. Dat gaat om producten van fietsen van Giant en Liv, onderdelen van Cadex en zelfs om fietsen die Giant daar voor andere merken produceert.

Reden voor dat verbod waren beschuldigingen van dwangarbeid. Er zou onder meer sprake zijn van schuldslavernij, waarbij arbeidsmigranten duizenden dollars zouden hebben moeten betalen aan recruiters om werk te krijgen in de fabriek van Giant Group. Dergelijke beschuldigingen waren al eerder aan hun adres geuit, waarna ze juist bezig waren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Zo werd er een internationaal adviesbureau ingeschakeld om een compensatieplan op te stellen voor buitenlandse werknemers die in het verleden wervingskosten zouden hebben betaald. De eerste terugbetalingen onder dat programma zouden al zijn gestart. Tevens werden er recent nieuwe wooncomplexen geopend met verbeterde slaapzalen.

Na een ruime maand is er aan het importverbod niks veranderd. Alhoewel er op dit moment geen verzendingen worden vastgehouden door de Amerikaanse douane, kan Giant Group dus geen nieuwe producten naar Amerika versturen. Dat betekent dat ze hun eigen dealers niet van nieuwe inventaris kunnen voorzien, maar ook niet kunnen leveren aan andere merken waarvoor ze als leverancier fungeren.

Overleg met de douane
Sinds het importverbod zijn er wel gesprekken gaande tussen Giant Group en de Amerikaanse douane. Dat vertelde Phoebe Liu tijdens een persevenement op het hoofdkantoor van Giant Group in Taichung (Taiwan), waar onder meer WielerFlits aanwezig was. De CEO van Giant Group reisde voor die gesprekken ook met een delegatie af naar Washington D.C. voor overleg met de Amerikaanse douane.

Het importverbod geldt voor Giant Group. Dat is niet enkel het fietsenmerk Giant, maar ook diens moederbedrijf. Daaronder vallen ook nog de fietsenmerken Liv, Momentum, evenals onderdelenmerken Cadex en Stages. Daarnaast produceert Giant Group in hun Taiwanese fabriek ook frames voor andere fietsenmerken.

Het bezoek aan Washington D.C. zou goed zijn verlopen, met een ‘positieve en constructieve’ sfeer, waarbij uitgebreid is gesproken over de inspanningen van Giant om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Voor Liu was het zaak om duidelijk te maken dat mensenrechten hoog in het vaandel staan bij het Taiwanese bedrijf. “De afgelopen zes weken hebben we samengewerkt met de CBP. Ik ben persoonlijk naar Washington D.C. gevlogen om te benadrukken hoe belangrijk verantwoordelijke bedrijfsvoering voor ons is.”

De Amerikaanse douane zou Giant Group’s proactieve houding en acties sinds het importverbod hebben erkend. Daarbij zouden ze duidelijk hebben gemaakt Giant niet te straffen, maar ze door samen te laten werken met bedrijven, ‘bedrijfsverbetering op het gebied van arbeids- en mensenrechtenbestuur willen laten bewerkstelligen.’

Phoebe Liu – foto: Giant Group

Naar aanleiding van de gesprekken houdt Liu goede hoop op een positieve uitkomst van het conflict. “We hebben een actieplan gedeeld met de CBP en wachten reactie af. We verwachten een positieve oplossing”, waarna ze nogmaals benadrukt hoe belangrijk dat voor het bedrijf is. “We respecteren mensenrechten echt.”

Ondertussen gaan in de industrie ook stemmen op die zich afvragen of de importheffing een gegronde klacht is van de Amerikaanse douane, of eerder onderdeel van het agressieve handelsbeleid van Donald Trump’s overheid. Zo zou de douane nooit zelf onderzoek hebben gedaan en zouden ze het verbod hebben gebaseerd op beschuldigingen die uit 2024 dateren, waarna Giant zelf al maatregelen tegen de vermeende dwangarbeid zou hebben genomen.

RIDE Magazine
1 Reacties
17:58
De karretjes van Trek die uit exact dezelfde fabrieken rollen worden gewoon doorgelaten gok ik zo, want daar is die dwangarbeid natuurlijk minder erg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.