Geen bandendrukregulatoren voor Visma | Lease a Bike en dsm-firmenich PostNL in Parijs-Roubaix
Materiaalzone Vorig jaar was het een heet hangijzer rondom Parijs-Roubaix: dsm-firmenich PostNL en Visma | Lease a Bike reden de kasseienkoers met bandendrukregulatoren. Of we die innovatie dit jaar weer in actie gaan zien is nog maar de vraag, want beide Nederlandse ploegen gaan er in ieder geval geen gebruik van maken.
Het lijkt op papier een enorm voordeel: door één druk op de knop gaat je bandenspanning zodra je de kasseien oprijdt omlaag, om deze enkele minuten later – als je het asfalt weer opdraait – even snel weer op te kunnen schroeven. Dat was ook de insteek van Gravaa KAPS waarmee Visma | Lease a Bike reed en de Scope Atmoz wielen waarvoor dsm-firmenich PostNL koos, maar blijkbaar werkten de systemen nog niet naar tevredenheid.Waar vorig jaar een handjevol coureurs gebruik maakten van de twee systemen, zullen in ieder geval de Nederlandse teams er dit jaar geen gebruik van maken. Daartoe kiest dsm-firmenich PostNL omdat de technologie nog verder doorontwikkeld zou moeten worden. Het zou voor de coureurs te lastig zijn te gebruiken in de koers, zeker omdat ze er de rest van het jaar geen gebruik van maken.
Bij Visma | Lease a Bike is er om een gelijkaardige reden gekozen niet met het KAPS-systeem van te rijden. Head of Performance Equipment Jenco Drost geeft in gesprek met WielerFlits aan dat de ploeg samen met producent Gravaa bezig is het systeem nog te verbeteren. “Samen zijn we sinds vorig jaar volop bezig om het systeem nu te fine-tunen en samen generen we ook zoveel mogelijke testdata op het gebied van bandendruk. Zodra dat proces definitief is afgerond, zullen wij ermee gaan rijden”, legt hij uit.

Het KAPS-systeem van Grava, met een leiding naar het ventiel en in de naaf een pomp – foto: Cor Vos
Het betekent dus voor beide ploegen geen definitief afscheid van de bandendrukregulatoren. Net als de Scope Atmoz, zou het KAPS-systeem van Gravaa op termijn ook beschikbaar moeten zijn voor de consument. “Intussen is GRAVAA in Eindhoven volop bezig met het opzetten van de grootschalige productie van het systeem, zodat het later dit jaar ook voor de consumentenmarkt beschikbaar zal zijn”, vertelt Drost daarover.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Als het in races daadwerkelijk een voordeel geeft, dan zal al snel iedereen het inzetten. Ergo: alles is weer gelijkgetrokken, en niemand heeft voordeel.
Maar alle ploegen zitten wel opgezadeld met extra kosten en extra zaken die om onderhoud, aandacht en vervanging vragen, en die mogelijk problemen kunnen geven bij niet goed functioneren.
Want als het dan eens *niet* werkt, dan heb je er juist als enige nádeel van…
Ik weet dat de verboden van de UCI nooit zo populair zijn, maar als het aan mij ligt verbieden ze dit soort zaken zo spoedig mogelijk. Al is het maar om de wielersport nog enigszins betaalbaar te houden.
Gravelracers en sommige categorieën MTB hebben de grootste Wattage voordelen, maar de belangen in de wielersport zijn het grootst.
De Ronde was een schitterend voorbeeld.
Gladde of grove weg? Verlaag je bandenspanning.
Kleine lekkage? KAPS stelt je op de hoogte en begint met het opbouwen van druk en dicht kleine gaatjes met sealant.
Demarrage? Met een optimale bandenspanning ben je efficiënter weg of juist terug.
Hou deze discussie vooral op gang, het is begrijpelijk dat luxe oplossingen met gezonde argwaan worden ontvangen. Zoals vaker is het aan de nieuwkomer en een groep early adopters om het ijs te breken, als eerste de voordelen en verbeterpunten te ervaren. Zo gaan we samen weer wat beter fietsen.
Wat gaat dit systeem ongeveer kosten?