Geen bandendrukregulatoren voor Visma | Lease a Bike en dsm-firmenich PostNL in Parijs-Roubaix
foto: Cor Vos
woensdag 3 april 2024 om 20:20

Geen bandendrukregulatoren voor Visma | Lease a Bike en dsm-firmenich PostNL in Parijs-Roubaix

Materiaalzone Vorig jaar was het een heet hangijzer rondom Parijs-Roubaix: dsm-firmenich PostNL en Visma | Lease a Bike reden de kasseienkoers met bandendrukregulatoren. Of we die innovatie dit jaar weer in actie gaan zien is nog maar de vraag, want beide Nederlandse ploegen gaan er in ieder geval geen gebruik van maken.

Het lijkt op papier een enorm voordeel: door één druk op de knop gaat je bandenspanning zodra je de kasseien oprijdt omlaag, om deze enkele minuten later – als je het asfalt weer opdraait – even snel weer op te kunnen schroeven. Dat was ook de insteek van Gravaa KAPS waarmee Visma | Lease a Bike reed en de Scope Atmoz wielen waarvoor dsm-firmenich PostNL koos, maar blijkbaar werkten de systemen nog niet naar tevredenheid.

Waar vorig jaar een handjevol coureurs gebruik maakten van de twee systemen, zullen in ieder geval de Nederlandse teams er dit jaar geen gebruik van maken. Daartoe kiest dsm-firmenich PostNL omdat de technologie nog verder doorontwikkeld zou moeten worden. Het zou voor de coureurs te lastig zijn te gebruiken in de koers, zeker omdat ze er de rest van het jaar geen gebruik van maken.

Bij Visma | Lease a Bike is er om een gelijkaardige reden gekozen niet met het KAPS-systeem van te rijden. Head of Performance Equipment Jenco Drost geeft in gesprek met WielerFlits aan dat de ploeg samen met producent Gravaa bezig is het systeem nog te verbeteren. “Samen zijn we sinds vorig jaar volop bezig om het systeem nu te fine-tunen en samen generen we ook zoveel mogelijke testdata op het gebied van bandendruk. Zodra dat proces definitief is afgerond, zullen wij ermee gaan rijden”, legt hij uit.

Het KAPS-systeem van Grava, met een leiding naar het ventiel en in de naaf een pomp – foto: Cor Vos

Het betekent dus voor beide ploegen geen definitief afscheid van de bandendrukregulatoren. Net als de Scope Atmoz, zou het KAPS-systeem van Gravaa op termijn ook beschikbaar moeten zijn voor de consument. “Intussen is GRAVAA in Eindhoven volop bezig met het opzetten van de grootschalige productie van het systeem, zodat het later dit jaar ook voor de consumentenmarkt beschikbaar zal zijn”, vertelt Drost daarover.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
10 Reacties
03-04-2024 07:52
Met de hedendaagse brede banden is dit simpelweg ook overbodig. 32 millimeter (wat niet gek is in Roubaix) kan je rustig op 3,5 bar rijden zonder echt veel rolweerstand erbij te krijgen, en tegelijk biedt het ook veel meer comfort. Lager gaan op kasseien is ook een groter risico op stootlek/burps.
    03-04-2024 15:35
    Noodzakelijk is het zeker niet, wel een ruime verbetering. Op kasseien bleken onze testrijders met 3 bar spekkoper. Terwijl zij op asfalt met 6 bar 30Watt efficiënter waren dan op 3 bar. Zoals Koning Wout vorig jaar zei: "Als je op de kasseien een lagere druk kunt hebben en toch de normale druk die je gewend bent op het asfalt, dan is dat een enorm groot voordeel voor alle versnellingen tussendoor."
    03-04-2024 17:59
    Het zal misschien best leuk zijn voor profs die deze dure grappen voor 1 race per jaar willen laten betalen. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat hier echt markt voor is. Benieuwd hoe GRAVAA daar naar kijkt.
    03-04-2024 21:20
    Ik hoop niet dat ze met 32mm op asfalt met 6 bar rijden Loek, dan stuiteren ze alle kanten op. Met welke bandbreedte is deze test gedaan? Ik zou zeggen 25 millimeter, als je van 6 bar uit gaat. Dat is een vrij verouderde maat al ondertussen..
    04-04-2024 09:45
    @Loek Luijbregts namens GRAVAA: ik zie daar toch een denkfout in.
    Als het in races daadwerkelijk een voordeel geeft, dan zal al snel iedereen het inzetten. Ergo: alles is weer gelijkgetrokken, en niemand heeft voordeel.
    Maar alle ploegen zitten wel opgezadeld met extra kosten en extra zaken die om onderhoud, aandacht en vervanging vragen, en die mogelijk problemen kunnen geven bij niet goed functioneren.
    Want als het dan eens *niet* werkt, dan heb je er juist als enige nádeel van…

    Ik weet dat de verboden van de UCI nooit zo populair zijn, maar als het aan mij ligt verbieden ze dit soort zaken zo spoedig mogelijk. Al is het maar om de wielersport nog enigszins betaalbaar te houden.
03-04-2024 18:15
Er zijn genoeg andere koersen met kasseien of onverharde stroken, waarbij een andere bandendruk voordeel kan geven. Dat ze dit alleen voor Parijs - Roubaix willen inzetten geeft al aan wat voor gimmick het is.
    03-04-2024 22:43
    Zet jij een wekker over 365 dagen? Dan kunnen we bespreken hoe de eerste XXXX uitgeleverde KAPS-systemen werden ingezet. Daartoe richten we as-we-speak een Eindhovense fabriek in.

    Gravelracers en sommige categorieën MTB hebben de grootste Wattage voordelen, maar de belangen in de wielersport zijn het grootst.

    De Ronde was een schitterend voorbeeld.

    Gladde of grove weg? Verlaag je bandenspanning.

    Kleine lekkage? KAPS stelt je op de hoogte en begint met het opbouwen van druk en dicht kleine gaatjes met sealant.

    Demarrage? Met een optimale bandenspanning ben je efficiënter weg of juist terug.

    Hou deze discussie vooral op gang, het is begrijpelijk dat luxe oplossingen met gezonde argwaan worden ontvangen. Zoals vaker is het aan de nieuwkomer en een groep early adopters om het ijs te breken, als eerste de voordelen en verbeterpunten te ervaren. Zo gaan we samen weer wat beter fietsen.
    04-04-2024 07:39
    Dat een product of techniek nieuw is betekent natuurlijk niet dat het per definitie een goed product is. Wat mij betreft is dit een te ingewikkeld product voor de minimale marginal gains die je ermee behaalt, helemaal gezien de huidige brede banden praktisch hetzelfde effect hebben, op de weg althans.
04-04-2024 08:41
Toch jammer dat ik toen ik dit principe bedacht een jaar of 30 geleden al te druk was met andere dingen......
04-04-2024 09:51
@Loek,
Wat gaat dit systeem ongeveer kosten?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.