Fietsenmerk start campagne tegen ‘illegale’ regels UCI
Materiaalzone Fons Bikes is een campagne gestart om aandacht te vragen voor een nieuwe regel van de internationale wielerunie UCI, zo meldt de website Nieuwsfiets.nu. Vanaf 1 januari 2026 geldt in UCI-wedstrijden een verplichte minimale stuurbreedte van 40 centimeter.
Fons Bikes is van mening dat deze maatregel een nadelig effect heeft op kleinere renners in het peloton en in het bijzonder op vrouwen. Het fietsmerk stelt dat smallere sturen – die vaak korter zijn dan veertig centimeter – ergonomisch beter zijn en ook meer comfort en veiligheid bieden voor veel wielrenners.
Door de nieuwe regel van de internationale wielerunie zouden deze renners genoodzaakt zijn om met bredere sturen te rijden, wat volgens Fons Bikes dan weer kan leiden tot een hoger risico op blessures en mindere prestaties.
Om dit nog meer onder de aandacht te brengen, heeft Fons Bikes besloten om stickers te verspreiden met daarop de tekst UCI illegal. Deze stickers zijn gratis te bestellen op de website van het fietsenmerk. De actie wordt ook gedeeld en ondersteund via social media. Fons Bikes roept gebruikers op om foto’s te delen met de hashtags #UCIillegal en #narrowminded.
Met deze campagne hoopt men internationale aandacht te genereren en zo druk uit te oefenen op de UCI om de maatregel te herzien.
Die beslissing deed een hoop stof opwaaien, want waar voor veel mannelijke coureurs die afmetingen geen groot probleem zullen vormen, ligt dat in het vrouwenpeloton heel anders. De kritiek komt dan ook voornamelijk uit het vrouwenwielrennen, waar meerdere stakeholders aankaarten dat dit een slecht idee is. De UCI is de kritiek ter ore gekomen, maar houdt vast aan de nieuwe regelgeving.
“Deze veranderingen maken deel uit van een algemene aanpak om steeds veiligere en eerlijkere wedstrijdomstandigheden te garanderen, in een context die wordt gekenmerkt door snelle technologische ontwikkelingen en een aanzienlijke toename van de rijsnelheden die een impact kunnen hebben op de veiligheid van de renners”, klinkt het.
Wat ik werkelijk nog steeds niet snap dat de vakbond voor het vrouwenwielrennen niet een petitie begint en dat massaal deelt via de sociale media. Dan krijgen je heel veel handtekeningen, deze biedt je in Zwitserland aan.
Mijn tourfiets stuur breedte, is echt prima.
Gravelbike, ik denk eraan om iets smaller stuur te nemen omdat hij te breed is (dus niet lekker is)
Gemiddeld gezien zijn vrouwen kleiner van stuk en hebben ze smallere schouders, dus is hun ideale stuur gemiddeld gezien ook smaller. Dat geldt voor racefietsen, maar ook voor mountainbikes.
Hoewel ik zelf van mening ben dat de hedendaagse mountainbike-sturen overdreven breed zijn, is de algemene consensus toch dat zo'n stuur rond de 80cm breed moet zijn. Voor mánnen dus, want voor vrouwen ligt die ideale stuurbreedte echt een paar cm smaller.
Dus ja, op een mountainbike rijden ze met een breder stuur dan die minimale 40cm van een racefiets. Dat is dan ook een heel andere fiets met andere vereisten. Voor een racefiets heeft zo'n breed stuur voor de meeste dames echter duidelijke nadelen.
Snap ook niet dat de UCI niets doet met de verhouding van het lichaam. Zelf heb best brede schouders, maar een kortere torso en armpjes (leuk met nette kleding, je mag alles op maat laten maken). Hierdoor is mijn reach niet zo groot, waardoor ik bij een breed stuur mijn halve torso moet draaien om goed te sturen (je armen staan van nature uit namelijk iets naar binnen). Ik heb oprecht moeite met in snelle bochten sturen bij een breder stuur, en gebruik daarom een smaller stuur juist voor de veiligheid. Gelukkig ben ik geen prof, maar voor veel vrouwen is dit gewoon serieus een gevaarlijk besluit.