Fietsenmerk Ridley keert bij Uno-X Mobility voor minimaal tien jaar (!) terug in profpeloton
foto: Cor Vos
vrijdag 14 juni 2024 om 09:29

Fietsenmerk Ridley keert bij Uno-X Mobility voor minimaal tien jaar (!) terug in profpeloton

Materiaalzone Na de breuk tussen Ridley en wielerploeg Lotto Dstny keert het fietsenmerk snel terug in het profpeloton. Ridley wordt fietsensponsor van Uno-X Mobility, bevestigen bronnen aan WielerFlits na berichtgeving van Het Laatste Nieuws. Jochim Aerts (CEO van Belgian Cycling Factory) maakte al bekend dat het zou gaan om een samenwerkingsverband van tien jaar, vanaf 2025.

Dat Ridley vanaf het nieuwe seizoen terugkeert in het profpeloton, voor maar liefst tien jaar, kondigde Aerts vol trots aan tijdens het Business Netwerk Event van de Belgische federatie. Daarbij vertelde hij niet om welke profploeg het zou gaan. Volgens bronnen van WielerFlits gaat het dus om Uno-X Mobility.

De Noorse ploeg van onder anderen Alexander Kristoff en Magnus Cort rijdt momenteel op fietsen van het merk Dare, maar zal vanaf komend seizoen dus overstappen naar Belgisch carbon. Daarmee keert het fietsenmerk van Belgian Cycling Factory weer terug in het profpeloton. Afgelopen seizoen verscheurde Lotto Dstny namelijk het samenwerkingscontract tussen de twee partijen.

Stéphane Heulot, algemeen directeur van Lotto Dstny, gaf destijds aan om financiële redenen over te stappen naar fietsenmerk Orbea. “Niet zozeer omdat we niet tevreden zijn over de kwaliteit van de Ridley-fiets. (…) We kiezen voor een ander merk omdat we ons financieel willen verbeteren. Dat is nodig om onze huidige kern te kunnen behouden.”

RIDE Magazine
13 Reacties
14-06-2024 10:40
Fietsen van Belgisch carbon? Jullie bedoelen in België geassembleerde fietsen, bestaande uit in China gebouwde frames, voorzien van in België aangebrachte lak, met veelal in China of andere Aziatische landen gefabriceerde onderdelen erop gemonteerd?
    14-06-2024 11:11
    En toch zijn het Belgische fietsen.
    Nederlanders pochen altijd met hun fietscultuur maar jullie hebben niet eens een merk in de pro of world tour rondrijden.
    14-06-2024 11:26
    Ik woon zelf vlakbij de Belgische grens ten zuidoosten van Maastricht, kom net zo graag in België als in Nederland, kan prima overweg met Belgen en waardeer zeker de Belgische wielercultuur. Ik probeer alleen feiten te benoemen. Ik weet dat onder bepaalde voorwaarden juridisch gezien een product 'Belgisch' of 'Nederlands' genoemd mag worden als het hier geassembleerd wordt, maar feitelijk gezien is er vaak weinig Belgisch of Nederlands aan.
    14-06-2024 11:36
    Als je het zo bekijkt is er wel heel erg weinig nederlands. Want welke grondstoffen heeft Nederland nou zelf?
    14-06-2024 11:43
    Als we jouw redenering volgen dan is praktisch elke fiets Chinees of Taiwanees. Er worden heel beperkt aantal fietsen nog gemaakt in de US, Italië, etc. Hier worden de frames in ieder geval nog in België gespoten, dat is bij 9/10 ook al uitbesteed aan het buitenland.
    14-06-2024 11:45
    @mocca: In dat geval niet veel inderdaad, maar ik zit nog niet eens op het niveau van de grondstoffen. Ik heb het over volledig vervaardigde onderdelen die in België of Nederland puur nog samengevoegd worden. In het geval van Ridley wordt verder het lakwerk wel daadwerkelijk in België aangebracht, dat is alvast iets.

    @RiccardoRicco: Eens dus met jouw reactie. Mijn oproep aan WF is dus meer om het beestje bij de naam te noemen en te verduidelijken dat en/of waarom het een Belgisch product is/genoemd mag worden, maar 'Belgisch carbon' ging me te ver ;-).
    17-06-2024 08:36
    @mocca Parmaham, van Nederlandse varkens in Italië geslacht
14-06-2024 11:17
Ter aanvulling. Ik juich het initiatief van VDL en o.a. Ridley toe, waarbij ze voor zover ik begrepen heb van plan zijn om op grotere schaal weer aluminium fietsen in Nederland (en wellicht ook België) te gaan produceren. Volgens mij in eerste instantie geen racefietsen, maar dit biedt ergens nog hoop voor de toekomst dat ook racefietsen weer meer lokaal geproduceerd gaan worden. Carbon blijft natuurlijk een lastig verhaal i.v.m. de arbeidsintensieve productie ervan die hier 'onbetaalbaar' is. Wellicht een extra reden om carbon niet langer heilig te verklaren en over te stappen naar fietsen van duurzame materialen. Bijvoorbeeld een 0,5 tot 1 kg zwaardere fiets die wel lokaal geproduceerd is, zou ik voor lief nemen. Dat racefietsen door o.a. het gebruik van schijfremmen zwaarder zijn geworden, vinden we immers ook niet erg (meer). Alleen de volledig afgetrainde recreanten onder ons, hebben relatief gezien baat bij een lichtere fiets, voor alle anderen is gewicht besparen in het deel óp de fiets een stuk beter en voordeliger :-).
    14-06-2024 12:12
    Er gaat niks boven staal.
    15-06-2024 08:58
    Titanium @platteprijs?
14-06-2024 10:50
Had toch verwacht dat het poepsimpele raadseltje van Jochim Aerts minder dan twee weken opzoekingswerk zou kosten. Maar goed gevonden!
14-06-2024 13:00
Mooi die woorden strijd !
95% komt uit china ..
Weten jullie nog de corona "pandemie"
Ik kan zeer genieten van bv een hand gebouwd titanium frame maar dat is wel onbetaalbaar (mist gemaakt in china)
    14-06-2024 13:51
    In het kader van de door jou genoemde woordenstrijd…Het verschil tussen “mits” (of mist zoals jij het noemt) en “tenzij” blijft ook lastig he

Om te reageren moet je ingelogd zijn.