‘Eurobike onder druk door wegvallen twee belangrijke partners’
Materiaalzone Eurobike verkeert in zwaar weer doordat een tweetal belangrijke partners hebben besloten zich terug te trekken. De voorname Duitse brancheorganisaties, ZIV – Die Fahrradindustrie en Zukunft Fahrrad, hebben hun samenwerking met de wielerbeurs stopgezet vanwege een verschil in visie.
Al geruime tijd geldt Eurobike als de belangrijkste internationale wielerbeurs, maar die positie staat de voorbije jaren om verschillende redenen onder druk. Nu zijn er nog meer kopzorgen bij gekomen, doordat twee belangrijke partners van het Duitse evenement hebben besloten zich terug te trekken.ZIV – Die Fahrradindustrie vertegenwoordigt circa 140 bedrijven (goed voor 90% van de Duitse fietsproductie) en Zukunft Fahrrad vertegenwoordigt ongeveer 100 retailbedrijven, toeleveranciers en fabrikanten. De twee Duitse brancheorganisaties hebben besloten zich terug te trekken nadat het niet is gelukt om met de beursorganisator overeenstemming te bereiken over de toekomst van Eurobike. Mogelijk zouden de twee Duitse organisaties zelfs een alternatief voor de wielerbeurs gaan organiseren.
De brancheorganisaties stelden een tienpuntenplan op om Eurobike relevanter te maken voor de branche. Daar zou door de beursorganisator te weinig gehoor aan gegeven zijn, waarna de brancheorganisaties zich hebben teruggetrokken. De organisaties zouden zich onder meer verzet hebben tegen een wijziging aan de beurs in 2026, waarbij sportgericht fietsaanbod gesplitst zouden worden van urban en e-mobility, onder de noemer “Mobifuture”.
Eurobike noemt het einde van de samenwerking met de twee organisaties een verrassing, in gesprek met vakmedium BRAIN (Bicycle Retailer and Industry News). “In het licht hiervan zijn we verrast door het besluit van de brancheorganisaties, aangezien de dialoog tussen alle partijen objectief en oplossingsgericht verliep”, stelt een vertegenwoordiger van de beurs.
Het betekent dan ook een flinke aderlating voor Eurobike, zeker gezien de beurs al langer worstelt met hun positie op de kalender en in de industrie. De beurs verhuisde in 2022 van Friedrichshafen naar Frankfurt en ging van september naar eind juni, wat binnen de branche al tot onvrede leidde. Daarnaast kwam de focus meer te liggen op publieksbezoekers en minder op de fietsindustrie. Dit jaar lieten enkele grote merken de beurs al schieten vanwege de financiële perikelen die de industrie teisteren.
Wat de exacte gevolgen voor Eurobike 2026 zijn, is vooralsnog onduidelijk. Maar dat het een flinke klap is voor de beurs, staat buiten kijf. Volgens BikeRadar zou ook andere exposanten hierdoor hun aanwezigheid overwegen, zo zou Shimano al hun hotelreserveringen al hebben geannuleerd voor de komende editie van de beurs.
De beursorganisatie zelf blijft vooralsnog positief en richt de blik vooruit. “Het is ons doel om samen met de industrie en onze partners uit handel en politiek, Eurobike continu te ontwikkelen en haar positie als toonaangevende vakbeurs in een nationale en internationale context te versterken.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.