Dit zijn de goedkoopste fietsen in de WorldTour, met enorme verschillen
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
dinsdag 22 april 2025 om 09:32

Dit zijn de goedkoopste fietsen in de WorldTour, met enorme verschillen

Materiaalzone Wielerprofs ontbeert het op het gebied van materiaal aan niks. Lichtgewicht carbon frames, snelle wielen en hoogwaardige onderdelen zijn voor profs aan de orde van de dag. Maar, hoe duur is al dat materiaal? Vorige week las je op WielerFlits al over de duurste fietsen in de WorldTour, maar wat zijn juist de goedkoopste fietsen? We zetten op een rij wat de vijf meest betaalbare fietsen in de WorldTour zijn.

Met prijzen tot wel €17.000,- zijn de duurste fietsen in de WorldTour allerminst betaalbaar te noemen. Ondertussen kwam er zelfs een nieuwe top-5 kandidaat bij, met de €15.200,- kostende Colnago V5RS waarover Tadej Pogacar en zijn ploeggenoten beschikken. Maar welke fietsenmerken gooien het over een andere boeg en leveren juist de goedkoopste fietsen van de WorldTour? WielerFlits zocht het uit.

Voor dit lijstje hanteren we prijzen zoals de fietsmerken deze zelf hanteren. De exacte prijzen zullen in de realiteit wellicht wat afwijken, ook omdat in sommige gevallen niet alle onderdelen precies hetzelfde zijn. Mogelijk zouden er dus net wat wijzigingen zijn in de rangorde, al is de winnaar overduidelijk.

Een eervolle vermelding is er voor de X-Lab AD9. Het Chinese fietsmerk dat dit seizoen zijn intrede deed in de WorldTour zou jaarlijks 1,3 miljoen fietsen verkopen, maar in de westerse wereld een van hun fietsen bemachtigen, is erg lastig. Een prijs met zekerheid vaststellen, is dus niet eenvoudig (waardoor we ze ook even buiten beschouwing laten voor dit lijstje) maar het frame en alle onderdelen zijn wel online te verkrijgen, dus we kunnen wel een inschatting maken.

Voor iets meer dan €2.800,- euro koop je het frameset, terwijl alle andere onderdelen (waaronder Shimano Dura-Ace Di2 en Vision Metron RS wielen) je om en nabij €6.600,- kosten. Zet je de fiets zelf in elkaar, dan heb je dus dezelfde fiets als de Kazachse ploeg voor ruim €9.400,-. Nemen we de kosten van het in elkaar zetten door een fietsenmaker in acht, dan komen we uit op een totaalprijs van €9.918,98, wat XDS Astana een derde plek op zou leveren in dit lijstje.


Alpecin-Deceuninck – Canyon Aeroad CFR, €10.699,-
Eén van de WorldTour-fietsen die je met hetzelfde ontwerp als de profs kan aanschaffen, is de Canyon Aeroad CFR. Bij het Duitse fietsenmerk kan je namelijk een model kopen die op de wielen en banden na van dezelfde onderdelen is voorzien. Dat model kost €10.149, terwijl hij zelfs is afgeprijsd naar €8.629,- op het moment van schrijven. Het verschil met de wielen zou hem op papier zelfs nog wat goedkoper maken.

Je kan nu echter ook exact dezelfde fiets kopen als waar Mathieu van der Poel op koerst, mét het speciale ontwerp waar hij dit voorjaar gebruik van maakte. Die Aeroad CFR Tensor is net wat duurder dan de ‘reguliere’ variant vanwege het design en kost €10.699,-.


Picnic PostNL – Lapierre Xelius DRS 10.0, €10.000,-
Sinds dit kalenderjaar koerst het Nederlandse Picnic PostNL op fietsen van Lapierre. Dat doen ze op de Xelius DRS 10.0 om exact te zijn, die is voorzien van Shimano Dura-Ace Di2 en Ursus wielen. Op de website van het Franse fietsmerk is een variant te koop met DT Swiss wielen, die €10.000,- kost. De Ursus wielen maken de fiets op papier om en nabij €200,- duurder, maar daarmee behoudt het zijn plekje in deze lijst.


Bahrain Victorious – Merida Reacto Team, €9.999,-
Eén fiets waarvan je een exacte replica kan kopen, is de Merida Reacto Team van Bahrain Victorious. De fiets van het Taiwanese fietsenmerk is voorzien van Shimano’s Dura-Ace Di2 groepset en wielen van Vision. Kies je voor een frame met exact hetzelfde design als de ploeg en dus dezelfde onderdelen, dan betaal je €9.999,-.


Decathlon AG2R La Mondiale – Van Rysel RCR, €9.094,-
Decathlon AG2R La Mondiale heeft de beschikking over twee fietsen, die de ploeg allebei een tweede plek zouden schenken in dit lijstje. De goedkoopste van de twee is de Van Rysel RCR, die afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2 en wielen van Van Rysel over de toonbank gaat voor €9.094,-. De meer aerodynamische en recent onthulde RCR-F kost €9.599,-.


Intermarché-Wanty, Cube Litening Aero C:68X SLT – €7.299,-
De overduidelijke winnaars van dit lijstje, zijn Intermarché-Wanty en fietsenleverancier Cube. Het Duitse fietsenmerk voorziet de ploeg van de lichtgewicht Litening Air C:68X SLT en de aerodynamische Litening Aero C:68X SLT, die beiden zijn voorzien van Shimano Dura-Ace Di2 en Newmen wielen. Dat lichtgewicht model laat de concurrentie al flink achter zich met een prijs van €7.499,- maar zonder meer de goedkoopste fiets van de WorldTour is de Litening Aero C:68X SLT met een prijskaartje van €7.299,-.

Daarmee is de fiets minder dan de helft van de prijs van de allerduurste fiets in het peloton. Dat is de S-Works Tarmac SL8 van Red Bull-BORA-hansgrohe met een prijskaartje van €17.000,-. De Litening Aero C:68X SLT is met de prijs van €7.299,- zelfs meer dan 57% goedkoper.

RIDE Magazine
18 Reacties
21-04-2025 17:46
ik zie in het stuk de term betaalbaar voorbij komen. Dat is natuurlijk subjectief. natuurlijk is elke fiets en huis betaalbaar. Want werden ze niet afgenomen dan werden ze niet gebouwd/gemaakt. Per slot van rekening dient voor elke fiets en of huis betaald te te worden en dus zijn ze betaalbaar, zij het in het hogere sentiment voor een enkeling. maar nog steeds betaalbaar.
21-04-2025 09:21
Ik vind de Van Rhysel van AG2R ook echt een hele mooie fiets om te zien, misschien wel de mooiste van het peloton.
Daarnaast ben ik fan van de winkel Decathlon an sich. Ideaal voor de beginnende sporter (lage kwaliteit en prijs) maar ook voor de doorgewinterde atleet. Hun duurdere spullen zijn gewoon echt topkwaliteit, maar een stuk goedkoper dan de gevestigde merken.
21-04-2025 20:06
Wim Bustraan van RIH-Sport heeft voor mij een race frame op maat gemaakt in 1957; koste 130 gulden, Ik Rijnstraat er nog steeds op.
    22-04-2025 12:07
    Niemand kent tegenwoordig z’n frame maten
    22-04-2025 12:32
    S/M//L/XL… niet zo moeilijk…
    22-04-2025 22:46
    Polleke ...
    Dus jij past op elke xl fiets?
    Wat is jouw bovenbuis maat? En in welke hoek is jouw staande buis ideaal?
    Je snapt t echt niet he? Deze fabriekanten zoeken juist jou als onwetende klant.
21-04-2025 09:32
Ik ben dan altijd wel benieuwd of de grote prijsverschillen terug te zien of voelen zijn in de prestaties van de fiets. Op hobbyniveau, en op profniveau.

Want het is wel veel geld voor een fiets, zeker als je gaat voor specialized-spul.
    21-04-2025 10:43
    Mi zit de veronderstelde tijdswinst bij het gros van de fietsers tussen de oren. Financieel gezien eindigt de absolute winst in de portemonnee van de fabrikant
    21-04-2025 21:35
    Voor profs maken die marginal gains uit. Voor hobby fietsers een stuk minder.

    Gemiddelde hobby fietser wint meer door het wat afvallen in de dikke pens bijvoorbeeld, fatsoenlijk fiets op laten meten en goed trainen dan door op een fiets van 17k te gaan rijden ipv eentje van 7k.
    22-04-2025 07:49
    Voor mij:
    1- gezond genoeg leven
    2- (zo vaak mogelijk) rijden
    3- Goede afstelling, schoenen, broek
    4- de fiets an sich
    5- juiste banden
    Maar goed, ik ben ook meer een recreatieve beunhaas: gravel/toerrijder. Dat type.
21-04-2025 20:08
Sorry, Ik RIj er nog steeds op.
21-04-2025 21:02
Ik begrijp de insteek wel maar de prijsverschillen zitten hem niet perse in het merk van fiets. Natuurlijk zijn de prijzen van S-works, Factor of Cervelo hun kaders significant hoger. Maar het verschil tussen de Van Rysel, de X-Lab of de Cube-fiets zit hem niet in de kaders maar veelal de wielen waarmee die merken samenwerken (of eigenaar van zijn).
Kort verhaal: de Newmen-wielen waarmee Intermarché rijdt zijn met voorsprong de goedkoopste wielen waarmee wordt gereden in het peloton (800-900€, de meeste merken gaan richting 3000€), waardoor die volledige fiets het minst kost.
    21-04-2025 23:25
    Maar wie zegt me dat het Newmans zijn en geen omgestickerde Rovals of Enve's?
    Maar dan nog: buiten misschien de tijdrit en extreme parcoursen zijn de marginal gains zo marginaal dat ze het verschil niet maken.
22-04-2025 08:58
een goed punt!
Dan hebben sommige merken erg dure stickers...
22-04-2025 12:06
Niemand hier en in het artikel praat over geometrische maten. Er wordt 80% gekocht op de looks en het budget
Voor die prijs heb je een schitterende hand gemaakte fiets op je lichaam
Maar er wordt schijnbaar liever vanauit Taiwan een SL L of XL besteld. En dan maar met je zadel schuiven en een lange stuurpen kopen.
Heel bijzonder allemaal
    22-04-2025 12:37
    Fabrikanten van maatframes zijn er nog genoeg. Bij die nichemerken zijn echte juweelstukken te vinden, meestal nóg duurder, maar wel áltijd mooier.
    22-04-2025 13:11
    De profs rijden toch ook op een standaard frame wat met finetuning op maat gemaakt wordt? Er is geen prof die kiest voor een ergonomisch frame als er ook een sneller frame beschikbaar is. Wat mij betreft kan je bijna elk frame passend krijgen (uitzonderingen daargelaten) dus ik snap helemaal de keuze op basis van looks of budget.
22-04-2025 22:48
Favo. Met welke finetunning dan?
Je lichaam is uniek. Maar je koopt gehyped standaard frames ?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.