3T presenteert tweede generatie van de aerodynamische Racemax² Italia gravelracer
foto: 3T
maandag 13 oktober 2025 om 14:49

3T presenteert tweede generatie van de aerodynamische Racemax² Italia gravelracer

Materiaalzone De Italiaanse fietsfabrikant 3T heeft de nieuwe Racemax² Italia onthuld, de tweede generatie van zijn aerodynamische gravelracer. De opvolger van de populaire Racemax Italia is volledig herontwikkeld: geen enkel onderdeel van het frame zou gelijk zijn gebleven.

3T heeft verschillende gravelfietsen in haar assortiment, en de Racemax² Italia is de meest racegerichte daarvan. Met de Racemax² Italia richten ze zich op rijders die maximale snelheid zoeken, of dat nu in de UCI Gravel World Series, de Gravel Earth Series of de Lifetime Grand Prix is.

Met de geometrie blijft 3T trouw aan wat zij het ‘realfast gravel’-principe noemen. Daarin zoeken ze naar een optimale balans tussen snelheid en comfort. De vernieuwde geometrie zorgt voor een scherper stuurgedrag dankzij een steilere balhoofdhoek, meer stabiliteit door een grotere bottom bracket drop en een verbeterde reactiviteit met kortere 420 mm liggende achtervorken.

Een van de belangrijkste updates is de ruimte voor grotere banden. De fiets biedt ruimte aan banden tot 51 millimeter breed bij een 1-by aandrijving en tot 48 millimeter bij 2-by aandrijving. Ondanks de bredere banden zou de aerodynamica verder verbeterd zijn; windtunneltests tonen een efficiëntiewinst van zo’n 1,5% ten opzichte van het vorige model aan.

Dat is te danken aan een slankere balhoofdbuis en een aerodynamische ‘neus’ van de balhoofdbuis. Dat doet wat denken aan de Speed Sniffer van Specialized’s Tarmac SL8, al gebruikt 3T een dergelijk design ook voor hun Strada Italia wegfiets. Een vernieuwde voorvork met weggewerkte remklauwbevestiging zou ook bijdragen aan de aerodynamica.

Het vernieuwde frame heeft tevens een opvallend profiel: een smalle bovenzijde met wieluitsparing en een bredere onderzijde. Dat zou ervoor zorgen dat de luchtstroom rond bidons en het geïntegreerde opbergvak wordt geoptimaliseerd. Deze opbergruimte – met een Fidlock-sluiting en een Missgrape-neopreen tas – biedt plaats aan snacks of onderhoudsaccessoires, volgens 3T zonder verlies aan stijfheid. Daarnaast is de zadelpen voorzien van geïntegreerde zadelpenverlichting.

De frameset weegt 1.370 gram in maat M (1.430 gram met opbergruimte). De Racemax² Italia komt in vier maten en vier kleuren: de metallic tinten Brezza en Ambra, en de iriserende Rame en Smeraldo. 3T biedt verschillende afmontages aan, waaronder Shimano GRX Di2, SRAM Force XPLR AXS, SRAM Red XPLR AXS en Campagnolo Super Record Gravel. De prijzen starten bij €4.917 voor het frameset en lopen op tot €10.736 voor het topmodel.

foto: 3T

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.