Zo trotseer je ook in de winter het hooggebergte op de fiets
foto's: Ties Wijntjes

Zo trotseer je ook in de winter het hooggebergte op de fiets

In de winter is het hooggebergte het domein van skiërs en snowboarders, toch? Eigenlijk wel, maar dat betekent niet dat fietsen er onmogelijk is. Genoeg wegen zijn gewoon begaanbaar per tweewieler, al vergt het wel wat extra voorbereiding.

Fietsen in het hooggebergte is voor velen een bijzonder genot. Zeker als je in het vlakke Nederland woont en je kilometers veelal beukend tegen een noordenwind afwerkt, kan een klim in een ruwe bergomgeving een welkome verandering zijn.

Toch zullen de meeste klimliefhebbers vooral in de zomer het hooggebergte opzoeken. Dat is op zich geen gekke keuze, want het is er dan nou eenmaal een stuk aangenamer fietsen dan in de winter. Maar als je net als ik niet een halfjaar kan wachten om door de Alpen te fietsen, is het ook ’s winters mogelijk. Ik zet een paar tips op een rij waarmee je ook als er een dik pak sneeuw ligt en temperaturen onder nul kruipen de Alpen kan trotseren per fiets.

Laagjes, laagjes, laagjes
Warm worden is vaak geen probleem als je een berg op gaat fietsen, zelfs niet in temperaturen rond of onder het nulpunt. Met genoeg laagjes aan houd je genoeg warmte vast die je lichaam opwekt tijdens de inspanning. Zeker bergop, waar je amper rijwind hebt die je afkoelt en je vaak wat harder moet werken om de pedalen rond te krijgen.

Zorg ervoor dat je makkelijk kleding uit kan trekken

Warm blijven daarentegen, dat kan in de winter wel een uitdaging zijn. In het bijzonder tijdens afdalingen. Stel je voor: na een uur klimmen bereik je de top van een col. Grote kans dat je ook in lage temperaturen gewoon behoorlijk aan het zweten bent maar vervolgens met de koude wind van een afdaling enorm snel afkoelt.

Kwestie dus om te zorgen dat je niet al te bezweet bovenkomt. Eén oplossing daarvoor is het dragen van verschillende laagjes kleding. Trek niet drie ondershirts aan, maar verschillende jasjes, windstoppers en andere kledingstukken die je onderweg naar boven uit kan trekken, om te voorkomen dat je doorweekt de top bereikt.

Piano, piano
Een andere manier om te voorkomen dat je te veel zweet, is je inspanning goed doseren. Alhoewel het natuurlijk verleidelijk kan zijn even stevig te worstelen met de zwaartekracht en behoorlijk aan te zetten op een klim, is dat in de winter niet per se handig.

Zorg dus dat je het in de winter bergop lekker rustig aan doet. Extra licht verzetje monteren en vroeg terugschakelen om te voorkomen dat je erg bezweet de afdaling ingaat. Toch even knallen of wat intervallen doen? Dan kan dat prima op het vlakke, waar je door rijwind een stuk minder snel afkoelt.

Plan je route slim
Nog een tip om de kou te bestrijden is om er in je route rekening mee te houden. De makkelijkste oplossing is om óp hoogte te starten, vervolgens door het dal te fietsen en te eindigen met een beklimming. Zo daal je af zonder dat je erg bezweet bent en kan je na het bereiken van de top gelijk je warme verblijf induiken.

Uiteraard heb je geen keuze als je in het dal verblijft behalve dan terug af te dalen als je hebt geklommen. Probeer dan een beklimming uit te zoeken waar je op – of anders dichtbij – de top een café of restaurant in kan duiken. Zo kan je even opladen met een kop koffie en wat te eten maar ondertussen ook nog eens je kleding laten opdrogen, waardoor de afdaling een stuk minder koud zal zijn.

Wees voorbereid op… alles
Dit geldt ’s zomers in het hooggebergte, maar al helemaal in de winter. Het weer kan omslaan in de bergen, je kan geen bereik met je telefoon hebben, je kan een flink stuk van de bewoonde wereld verwijderd zijn; genoeg reden om te zorgen dat je in verschillende situaties zelfredzaam bent.

Zeker in de winter gaat die vlieger op, als het koud kan zijn en je dus nog kwetsbaarder bent. Zorg voor voldoende eten, genoeg kleding om warm te blijven en het juiste gereedschap om je fiets te repareren bij pech. Een binnenbandje extra, een paar reepjes meer dan normaal en nóg een windjack meenemen kan absoluut geen kwaad, bijvoorbeeld door een stuur- of frametasje te gebruiken.

Alhoewel een prachtige omgeving, wil je hier niet vast komen te zitten.

Eet voldoende
Bergen beklimmen vreet altijd energie. Voeg daaraan toe dat je lichaam in de winter meer energie moet verbruiken om warm te blijven en je hebt een perfect recept voor een hongerklop. Die wil je kostte wat het kost voorkomen, dus is het zaak om te zorgen dat je je energievoorraad op peil houdt.

Zorg dus dat je wat meer eet dan gebruikelijk, zodat je niet de man met de hamer tegenkomt. Het kan natuurlijk ook een goed excuus zijn om een extra koffie- of lunchstop te plannen!

Zorg extra goed voor je materiaal
Grote kans dat je fiets het zwaar te verduren krijgt tijdens een winters ritje in het hooggebergte. Het strooizout eist zijn tol op de bewegende onderdelen van je fiets, terwijl kou tot gladheid kan leiden en ervoor kan zorgen dat de batterij van elektronische groepsets sneller leegloopt.

Met een mountainbike of gravelbike zijn ook veel besneeuwde paden prima te befietsen.

Om een schuiver te voorkomen kan het handig zijn met een wat lagere bandenspanning te rijden dan normaal en om een niet-werkende derailleur te voorkomen is het wijs de batterij van je derailleur wat vaker op te laden als je een elektronische groepset hebt. Zorg er daarnaast achteraf voor dat je je fiets goed schoonmaakt als je over wegen hebt gereden met veel strooizout. Zo voorkom je dat onderdelen zoals je ketting, tandwielen en lagers sneller slijten dan normaal.

1 Reacties
6 februari 2023 22:08
Lagere bandenspanning, daar red je het niet mee op een ijsplaat in de afdaling. Er bestaan hier wel banden voor, met spikes. Ben benieuwd hoe de pro's het doen in de bergen in de winter.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.