Vaals wil wielertochten weren, maar verzet tegen voornemen neemt toe
Ter Illustratie - foto: Raymond Kerckhoffs

Vaals wil wielertochten weren, maar verzet tegen voornemen neemt toe

Fietstoerisme Het voortbestaan van de grote wielertoertochten van de Amstel Gold Race, Limburgs Mooiste en de Mergelheuvelland 2Daagse is in gevaar. Als eerste gemeente in Limburg wil Vaals de toertochten weren, maar het verzet tegen een dergelijk verbod neemt van uit verschillende hoeken toe.

Commissieleden plaatsten eerder al kanttekeningen bij het collegevoorstel van de gemeende Vaals en nu laten ook Horeca Nederland en Hiswa Recron (belangenvereniging van recreatieondernemers) van zich horen, valt te lezen in De Limburger. Landelijk directeur Geert Dijks van Hiswa Recron schetst in een brief aan raadsleden van de gemeente Vaals en aan het college van B en W het belang van de toertochten.

De wielertoertochten Amstel Gold Race en Limburgs Mooiste hebben volgens Dijks een ‘grote impact’ op de economie, werkgelegenheid en de  toeristisch-recreatieve sector, alsmede op de horeca, detailhandel en de toeleverende sector. In de brief, mede geschreven door Horeca Nederland, uit hij zijn ‘grote twijfels’ of er wel voldoende rekening is gehouden met de belangen van de omliggende tien gemeenten, die een tocht als de Amstel Gold Race aandoet.

“We hebben daar grote twijfels bij. Zorgvuldig bestuur vereist dat de belangen serieus moeten worden meegenomen en meegewogen, zeker als het tot een onomkeerbare situatie leidt”, valt er te lezen. De voorman van Hiswa Recron stelt dat wielertoertochten en -wedstrijden voor vele miljoenen zorgen aan bestedingen in de horeca, verblijfsrecreatie, detailhandel en op campings en bungalowparken. De laatste jaren zijn er flink wat wielertochten gesneuveld (een afname van 35%) en dus vindt Hiswa Recron dat er geen draconische maatregelen genomen moeten worden.

Brandbrief
Terwijl Dijks zich gericht heeft tot raadsleden van de gemeente Vaals, hebben de organisaties van zeven Limburgse toertochten een ‘brandbrief’ gestuurd naar vijf verschillende Zuid-Limburgse gemeenten. Dat schrijft 1Limburg. Het gaat om de organisaties van de Amstel Gold Race, Volta Limburg Classic, Eroica Valkenburg, Bart Brentjens Challenge, Wielerfestival Cauberg, Limburgs Mooiste en Mergelheuvelland 2-daagse. Ook de naam ODS Vitaal staat onder de brandbrief. De organisaties noemen zich samen Velo-T.

De organisaties roepen de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Meerssen en Valkenburg aan de Geul op om de gemeente Vaals te houden aan eerdere afspraken. Deze afspraken – gemaakt tussen organisatoren, gemeenten, politie en veiligheidsregio – zijn vastgelegd in een plan met de titel ‘Grensoverschrijdend wielerbeleid’. De gemeente Vaals heeft de wijzigingen die in 2022 werden doorgevoerd in dit plan nog onderschreven.

In de ‘brandbrief’ schrijven de organisaties dat de drukte in het Heuvelland komt door de toename van e-bikers, scooters, motoren, auto’s en oldtimertochten, niet door de wielertochten. Ook wijzen ze erop dat het aantal deelnemers aan toertochten de laatste jaren flink is afgenomen en stellen ze dat de tochten de regio economisch voordeel opleveren.

Meer kritiek
Vorige week uitten diverse ondernemers al hun ongenoegen over de plannen van de gemeente Vaals, en ook de provinciale politiek laat van zich horen. De VVD-fractie schrijft in een brief ‘geschrokken’ te zijn van de aankondiging.

Wat is nu het probleem? Als het aan het college van burgemeester en wethouders van Vaals ligt, worden de duizenden deelnemers tellende toerevenementen al deze lente geweerd. Ze tasten volgens de gemeente te zeer de leefbaarheid aan, zorgen voor te veel spanningen tussen landbouwers en wielertoeristen en verstoren de rust in stiltegebieden. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het gemeentebestuur, in een voorstel dat op 19 februari inhoudelijk in de raad wordt behandeld.

Afgelopen zomer stelden Zuid-Limburgse gemeenten al het Beleid Wielertochten Zuid-Limburg vast. Daarin werd aanvankelijk voorgesteld om nog maximaal drie grote wielertochten (van tussen de 5000 en 15.000 deelnemers) toe te staan. De teneur was toen echter al dat er geen hele grote toertochten in die zogenoemde categorie-5 moesten worden toegestaan. Dat werd toen niet opgenomen in het raadsbesluit, maar daar wil de gemeente Vaals nu alsnog werk van maken.

Ontdek fietsen in Bormio
6 Reacties
15-02-2024 13:08
Dat recreatie en horeca er veel belang bij hebben is duidelijk, zeker als deelnemers meerdere dagen hier in Zuid-Limburg verblijven en hun gezin meenemen. Waar het vooral om gaat is de beeldvorming rondom wielrenners, al dan niet terecht. Ik denk dat 90% tegenwoordig zich best sociaal gedraagt op de weg buiten toertochten om, maar op dit soort dagen is dat door de grote drukte niet mogelijk. Door de massa is het vanzelf 'asociaal'. Wat ik in een eerdere reactie al aangaf; misschien is het goed om te werken aan kweken van goodwill vanuit de lokale bevolking. Verzin iets waardoor degenen die niks met fietsen hebben meer begrip krijgen. Laat deelnemers aan toertochten bijvoorbeeld tegen korting op andere dagen in het jaar helpen bij lokale verenigingen of andere sociale initiatieven. Iets minder naar de kas van de grote tochten (met name AGR en Limburgs Mooiste) als blijk van waardering en samenwerking met de gewone man en vrouw in de regio. Nodig degenen die op de echte 'hotspots' wonen en tijdens AGR toertocht en race zich niet of nauwelijks kunnen verplaatsen uit voor een lunch bij de finishlocatie op de dagen ervoor of erna. Het zijn maar voorbeelden, gaat meer om het idee. Wellicht zijn er al andere zaken die gebeuren en moeten ze daar meer zichtbaarheid aan geven. Niet alleen nemen, maar ook geven. Aangezien ik zelf in de regio woon, neem ik doorgaans niet deel aan de lokale toertochten om anderen de kans te geven. Ik zou het zonde vinden als dit soort tochten niet meer door kunnen gaan, want ik rij zelf ook graag sportieve toertochten of gran fondo's in andere regio's in binnen- en buitenland.
15-02-2024 13:22
Misschien moeten ze eens de weg eens blokkeren om het punt te maken dat ze er graag massaal op willen rijden? Ik probeer maar even anno 2024 mee te denken.
    15-02-2024 13:35
    Nee, dat mag alleen als ze boer zijn. Vermoed dat de meeste van die toerrijders dat niet zijn.
15-02-2024 15:56
Leo van Vliet. De Nederlandse Prudhomme.
Die kan hier wat aan doen. Maar omwille van de inkomsten is het nu even stil in huize Van Vliet.
Kap met die achterlijk grote aantallen toerders omwille van inkomsten voor uw eigen feestje Leo.
    15-02-2024 21:21
    De Nederlandse Prudhomme is veel teveel eer voor Van Vliet.
19-02-2024 20:27
Organiseer die tochten tweejaarlijks

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine