Landelijke campagne van start met als doel dat meer Nederlanders fietshelm gaan dragen
Fietstoerisme Denk je aan Nederland, dan denk je al snel aan fietsen. Wie op pad gaat met de racefiets, doet dat niet zonder helm. Maar in het dagelijks verkeer blijkt het een minder goede combinatie. Barry Madlener, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, wil dit veranderen.
Elk jaar belanden er immers veel mensen op de spoedeisende hulp na een fietsongeluk. Vorig jaar waren dat 74.300 fietsers: liefst 48.900 mensen kampten met ernstig letsel. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van VeiligheidNL. En de groep met ernstig letsel wordt alsmaar groter.
Van alle fietsslachtoffers in 2024 had ongeveer de helft (49%) een botbreuk. Maar een fietsongeluk kan ook leiden tot nog grotere schade: licht hersenletsel (13%) of ernstige schade aan de hersenen of de schedel (4%).
Dit is voor de overheid reden om een campagne op te zetten: met de landelijke “Zet ‘m Op”-campagne hoopt men dat meer Nederlanders vrijwillig kiezen voor een fietshelm. “Dit soort veranderingen kunnen slagen”, geeft gedragswetenschapper Inge Merkelbach van de Erasmus Universiteit aan in gesprek met de NOS. “Maar het zal een traject van de lange adem worden.”
Focus op ‘kwetsbare’ groepen
Om het aantal fietsslachtoffers te verminderen, wil minister Madlener dat een kwart van de Nederlanders over tien jaar een helm draagt. Dat is nu nog maar vier procent. Om dit aan te moedigen, zijn de komende periode in het hele land acties, waarbij het mogelijk is om een helm uit te proberen. Door kortingsacties en verbetering van het design hoopt men de drempel om over te stappen naar een helm weg te halen.
De campagne richt zich in eerste instantie vooral op de meest kwetsbare groepen: ouders van jonge kinderen, forenzen en ouderen. Zij belanden immers regelmatig in het ziekenhuis na een fietsongeluk.
Als we daar al eens beginnen, dan zijn we al behoorlijk op weg.
https://www.fietsersbond.nl/helmplicht/
Het dilemma is het ritje naar de bakker… zet je voor die korte rit een helm op? Kan je verwachten dat mensen dan 2 fietsen gaan hebben? De praktijk is lastig. De Fietsersbond pleit voor betere infrastructuur maar zitten we niet al aan de grens her en der? Auto’s zijn niet meer het enige probleem, de te snelle e-bikes met mensen zonder stuurvaardigheid kan je niet van het fietspad schoppen zoals dat met brommers gebeurde in Amsterdam. Dus, ook betere infrastructuur is niet de hele oplossing.
Zet dezelfde e-biker op een traditionele fiets, en ze rijden 15 per uur. Zelden 25 per uur. Een stuk langzamer dus dan nu het geval is, en dus ook een stuk minder harde impact.
Bovendien weegt een e-bike een stuk meer dan een gewone fiets, dus je bent ook minder wendbaar. En daarmee vatbaarder voor valpartijen.
Helm verplichten op de e-bike zou al heel wat brengen. Alleen is dat electoraal net zo lastig als het aanpakken van de auto, aangezien pakweg 80% van het electoraat elektrisch fietst (als het al niet meer is)
Ik investeer alvast met mijn 9-jarige dochter gewoon een helm op het hoofd laten fietsen, net zoals roetveegpiet en buurtvuurwerkshow straks gewoon het normaal.
Ook een rij-vaardigheid test is in mijn ogen nodig.
Zo'n "fatbike" is gewoon een puch maxi met een e-motor !
Een hogere drempel voor men een e-bike grijpt is beter voor de jeugd/opvoeding, en ouderen die nog e-biken terwijl ze niet meer de scills mentaal/fysiek hebben om die door het drukke verkeer te sturen
Maar er spelen meer issues in het verkeer , ik ben benieuwd naar het werkelijke aantal slachtoffers van telefoon gebruik ?