Landelijke campagne van start met als doel dat meer Nederlanders fietshelm gaan dragen
Ter Illustratie - foto: Joris Knapen

Landelijke campagne van start met als doel dat meer Nederlanders fietshelm gaan dragen

Fietstoerisme Denk je aan Nederland, dan denk je al snel aan fietsen. Wie op pad gaat met de racefiets, doet dat niet zonder helm. Maar in het dagelijks verkeer blijkt het een minder goede combinatie. Barry Madlener, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, wil dit veranderen.

Elk jaar belanden er immers veel mensen op de spoedeisende hulp na een fietsongeluk. Vorig jaar waren dat 74.300 fietsers: liefst 48.900 mensen kampten met ernstig letsel. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van VeiligheidNL. En de groep met ernstig letsel wordt alsmaar groter.

Van alle fietsslachtoffers in 2024 had ongeveer de helft (49%) een botbreuk. Maar een fietsongeluk kan ook leiden tot nog grotere schade: licht hersenletsel (13%) of ernstige schade aan de hersenen of de schedel (4%).

Dit is voor de overheid reden om een campagne op te zetten: met de landelijke “Zet ‘m Op”-campagne hoopt men dat meer Nederlanders vrijwillig kiezen voor een fietshelm. “Dit soort veranderingen kunnen slagen”, geeft gedragswetenschapper Inge Merkelbach van de Erasmus Universiteit aan in gesprek met de NOS. “Maar het zal een traject van de lange adem worden.”

Focus op ‘kwetsbare’ groepen
Om het aantal fietsslachtoffers te verminderen, wil minister Madlener dat een kwart van de Nederlanders over tien jaar een helm draagt. Dat is nu nog maar vier procent. Om dit aan te moedigen, zijn de komende periode in het hele land acties, waarbij het mogelijk is om een helm uit te proberen. Door kortingsacties en verbetering van het design hoopt men de drempel om over te stappen naar een helm weg te halen.

De campagne richt zich in eerste instantie vooral op de meest kwetsbare groepen: ouders van jonge kinderen, forenzen en ouderen. Zij belanden immers regelmatig in het ziekenhuis na een fietsongeluk.

Ontdek fietsen in Bormio
13 Reacties
16-04-2025 11:57
Beginnen met helm verplichten op al het elektrische. Waar allelei quasi-nochalant (lees: schuldig) uit de ogen koekeloerende sujetten die op snelheden rondvliegen waar je als wielrennen (flink) voor werken moet. Laat al helemaal staan de fatbikes die qua ontwerp al helemaal schreeuwen om ongelukken en de rest van je levend kwijlend op een houtje bijten en alleen nog teletubbies snappen.
    16-04-2025 12:32
    Sluit me aan bij Romans: beginnen met een verplichting van een helm op e-bikes. Dat gaat twee problemen oplossen, namelijk het groot aantal letsels met E-bikes (die doorgaans harder rijden dan de manueel aangedreven versies). En het gemakzuchtig zijn van de jeugd, die niet meer weet wat het is om ook met tegenwind ergens te komen. Zowel op de fiets als in het leven. Dus ook jeugdzorg zal uiteindelijk een stuk minder te doen krijgen als we kinderen weer moeite leren doen om ergens te komen.

    Als we daar al eens beginnen, dan zijn we al behoorlijk op weg.
    16-04-2025 12:34
    @Stukhout: met name jouw 2e punt ben ik het helemaal mee eens!
16-04-2025 12:59
Het is jammer dat zo'n artikel dan niet vermeldt dat de Fietserbond tegen een helmplicht is (en waarom).

https://www.fietsersbond.nl/helmplicht/
    16-04-2025 13:31
    Mooie aanvulling. Zoals enkelen hierboven al aangegeven zou een helmplicht voor E-bikes prima kunnen zonder van de doelstelling af te wijken, een fiets met trap ondersteuning betekent meer snelheid dan normaal en daar hoort extra verantwoordelijkheid bij.
    Het dilemma is het ritje naar de bakker… zet je voor die korte rit een helm op? Kan je verwachten dat mensen dan 2 fietsen gaan hebben? De praktijk is lastig. De Fietsersbond pleit voor betere infrastructuur maar zitten we niet al aan de grens her en der? Auto’s zijn niet meer het enige probleem, de te snelle e-bikes met mensen zonder stuurvaardigheid kan je niet van het fietspad schoppen zoals dat met brommers gebeurde in Amsterdam. Dus, ook betere infrastructuur is niet de hele oplossing.
16-04-2025 12:21
Het nadeel van deze campagnes (en ook andere nieuwsberichten rondom fietsveiligheid) is dat ze altijd zo gecentreerd zijn rond de fietser, terwijl de grote boosdoener toch wel iets vaker op bijvoorbeeld vier wielen rondcrosst...
16-04-2025 12:19
De helm is een halve oplossing. Het probleem is vaak niet de fietser, behalve de door Romans genoemde fatbikers en sommige andere e-bikers. Het verkeer is veel gevaarlijker geworden en de fietser is tegen de auto (en motor) altijd de zwakke partij. Hufterig rijgedrag zoals fietsers snijden of veel te hard rijden. En bijna elke autobezitter wil een SUV of SUV-achtig bakbeest en daar kun je als fietser beter geen duel mee aangaan. 'Berry' Madlener weet dat, maar vindt het te ingewikkeld om het autoverkeer aan te pakken. Je zou eens moe worden als minister.
    16-04-2025 12:37
    Een gemiddelde E-bike rijdt ruim 20 per uur, of vaak zelfs 25 per uur.

    Zet dezelfde e-biker op een traditionele fiets, en ze rijden 15 per uur. Zelden 25 per uur. Een stuk langzamer dus dan nu het geval is, en dus ook een stuk minder harde impact.
    Bovendien weegt een e-bike een stuk meer dan een gewone fiets, dus je bent ook minder wendbaar. En daarmee vatbaarder voor valpartijen.

    Helm verplichten op de e-bike zou al heel wat brengen. Alleen is dat electoraal net zo lastig als het aanpakken van de auto, aangezien pakweg 80% van het electoraat elektrisch fietst (als het al niet meer is)
16-04-2025 18:32
Het buitenland heeft fietshelmen, wij hebben (losliggende) fietspaden. Dat werkt meestal prima. Diegenen die hun halve brommer (ik ben de naam kwijt) hebben ingeruild (toen de helmplicht kwam) voor een efiets kunnen in de toekomst best kiezen voor een snellere scooter, als ze dan toch een helm op moeten. Naast dat dat risico's met zich meebrengt, bewegen ze dan nog minder, wat ook niet gezond is. En des te meer scooters op de weg, des te meer kinders ook zo'n ding willen later. Laat de efiets maar het statussymbool zijn voor de jonge spruiten. Dat is nog altijd beter dan geen beweging, en je valt niet uit de toon zonder batterij.
16-04-2025 12:14
Lees artikel op NOS, snap je gelijk waarom voorbeeldfiguren bij Visma constant helmpjes testen. Wat gaat het volgende zijn, koptelefoons enzo verbieden? Daar zijn we ook al op voorbereid.
16-04-2025 17:12
Je moet ook vooruit kijken, in urbane zones gaan zowel de faciliteiten (doorfietswegen) als materiaal (harder, better, faster, stronger) toenemen. 101% zeker dat daar binnen niet al te lange tijd 'gewoon' een helmplicht op al het elektrische maar uiteindelijk iedereen aan verbonden wordt.

Ik investeer alvast met mijn 9-jarige dochter gewoon een helm op het hoofd laten fietsen, net zoals roetveegpiet en buurtvuurwerkshow straks gewoon het normaal.
17-04-2025 09:48
Ik ben zeker voor een helmplicht voor e-bikes.
Ook een rij-vaardigheid test is in mijn ogen nodig.
Zo'n "fatbike" is gewoon een puch maxi met een e-motor !
Een hogere drempel voor men een e-bike grijpt is beter voor de jeugd/opvoeding, en ouderen die nog e-biken terwijl ze niet meer de scills mentaal/fysiek hebben om die door het drukke verkeer te sturen
Maar er spelen meer issues in het verkeer , ik ben benieuwd naar het werkelijke aantal slachtoffers van telefoon gebruik ?
07-05-2025 13:18
Ik zal NOOIT een helm dragen NOOIT rare Chinese praktijken hier... Vrijheid he??

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine