Grote toertochten kunnen gewoon doorgaan, verbod in Vaals komt er niet
Fietstoerisme Goed nieuws voor de grootste wielertoertochten in Zuid-Limburg: de Gemeente Vaals gaat ze niet van hun grondgebied weren. Het College van Burgermeester en Wethouders deed daartoe een voorstel, maar de gemeenteraad van Vaals heeft daar niet mee ingestemd.
Het was niet enkel in de media een onderwerp van belangstelling, maar ook in de gemeente zelf, bleek maandagvanavond. Verschillende insprekers deden hun woordje, er waren veel belangstellenden aanwezig en onder de gemeenteraadsleden liepen de emoties meermaals hoog op tijdens een urenlange vergadering over het voorstel.Onder anderen Leo van Vliet en Tom Dumoulin waren aanwezig als insprekers, om zich hard te maken voor de toertochten. “Ik ben heel erg benieuwd waarom dan de toertochten eigenlijk worden geslachtofferd. Naar mijn mening is dat een heel raar besluit. Je hebt een X aantal mensen in het jaar die in het heuvelland willen komen fietsen en als je die toertochten schrapt gaat zich dat verspreiden. Hou je die toertochten, dan kan je dat reguleren”, stelde Dumoulin tijdens zijn relaas.
“Hoe is dit voorstel rijp voor behandeling verklaard?”
Ook binnen de gemeenteraad zelf was veel te doen over het voorstel van het college van B&W. In dat voorstel zouden zogenaamde ‘categorie 5-toertochten’ (toertochten met 5.000 à 15.000 deelnemers) niet meer toegelaten worden tot de gemeente. Niet alleen waren er vragen of een dergelijk besluit wenselijk zou zijn, veel raadsleden voelden zich ook geschoffeerd door de manier waarop wethouder Jean-Paul Kompier tot dit voorstel was gekomen. “Dit is niet de wethouder die ik al drie jaar ken. Hij is warrig en gaat van de hak op de tak”, stelde één van de raadsleden, terwijl een ander zich zelfs afvroeg waarom er überhaupt over dit voorstel gesproken werd.
De discussie over de totstandkoming van het voorstel leidde tot de nodige verwarring. In juli 2023 besloot de raad om het aantal toertochten in te gaan perken. Wethouder Kompier besloot naar aanleiding van dat besluit dat alle grote toertochten verboden zouden moeten worden. Tijdens de vergadering van vanavond stelden meerdere raadsleden dat dat niet de bedoeling van het eerdere besluit was. Het leverde zelfs een motie van treurnis op, die met een kleine meerderheid werd aangenomen.
Een beeld dat we voorlopig gewoon blijven zien in de gemeente Vaals
Uiteindelijk werd er dus unaniem besloten de toertochten niet te weren, middels een amendement op het voorstel. Er wordt nog één toertocht in categorie 5 toegestaan om zo de Amstel Gold Race een uitzonderingspositie te gunnen vanwege het maatschappelijk belang. Opvallend genoeg is niet vastgelegd dat die ene toertocht de AGR is, dus zou het voorstel alsnog problemen voor de AGR op kunnen leveren als een andere toertocht een aanvraag doet voor meer dan 5.000 deelnemers.
Limburgs Mooiste en de Mergelland2Daagse worden naar categorie 4 verplaatst. Dat laatste is mogelijk doordat deze toertochten in totaal méér dan 5.000 deelnemers hebben, maar slechts een deel hiervan werkelijk door Vaals fietst. Dat komt omdat ze meerdere routes aanbieden, die niet allemaal door Vaals lopen. Effectief gelden die voor de gemeente Vaals dus als toertochten met minder dan 5.000 deelnemers.
Ze dronken een glas, deden een plas en lieten in Vaals alles zoals het was. #vaals #amstelgoldrace #gatochfietsen https://t.co/Pp8CG1lqgg pic.twitter.com/JoVUtmweLE
— Evert van de Beek (@evertvandebeek) February 19, 2024
Goed nieuws dus voor de grootste toertochten, en zelfs voor de wedstrijd van de Amstel Gold Race. Want, ook die zou in gevaar komen als de toertocht niet meer door Vaals zou mogen passeren. “U kunt ze niet los van elkaar zien”, stelde Leo van Vliet tijdens een eerdere raadsvergadering. “Zonder toerversie komen de wedstrijden op zondag ook in gevaar, dus geen twintig miljoen euro economische impact voor de regio en geen inkomsten voor al die vrijwilligers en verenigingen.”

Eerst komt de raad zelf met een idee waarin ze mee stemmen. Vervolgens lijkt de wethouder wel erg zijn best te willen doen.
Daarna ophef in landelijke media en zelfs camera ploegen in de raadszaal wat altijd betekent dat veel politici zich verstoppen. Een wethouder die super eigengereid in de dagen ervoor zijn standpunten verdedigt en hoppa landelijk nieuws, Don Leo en Tom vd Molen erbij en ineens is alles verkeerd begrepen, dienen raadsleden zelfs een motie van treurnis in ( ofwel wij weten van niks) en is de uitleg dat er eigenlijk niets aan de hand was.
Wat een giller.
Dan over die toertochten uit verschillende lussen bestaan waarover groot deel deelnemers niet eens rijd. De cijfers zijn bekend van alle jaren hoeveel er de korte, midden en lange rondes rijden dus ook geen discussie.
En de centrale overheid maar miljoenen uitgeven tbv TV campagnes etc,koud sporters als reklamezuil om de mensen meer in beweging te krijgen en dan komt men in de appendix van Nederland met een wild idee wat geen idee was. KNEUZEN IN VAALS.
Ik word een beetje moe van dat eindeloze gekaffer op “de politiek”. Ieder bestel dat enigszins democratisch is, zal altijd zo nu en dan stroperig, paradoxaal en inefficiënt zijn. En dat kan frustrerend zijn.
Maar men moet zich denk ik wel beseffen dat dit de essentie van in vrede en vrijheid samenleven is.
Misschien moet je begrijpend leren lezen.
En nee, ik heb weinig geduld met dom volk wat via de politiek belangrijk wil zijn.
We hebben een druk land met daardoor best veel last (last en overlast zijn gradaties).
Maar we hebben in NL iedere maandag, dinsdag en donderdag 400 tot 800 (en meer) km file in de spits. Het idee dat ze in Vaals dan door twee toertochten per jaar overlast ervaren is zo in contrast met de overlast door drukte die veel van ons dagelijks ervaren...
Ik snap best dat ze in Zuid Limburg af en toe gek worden van de wielrenners en daar mogen ze best iets aan doen, maar dit was echt een onzinnig voorstel.
Wij rijden veel in de grenstreek en in Ned is fietspad verplicht. Dus de eerste mooie lentedagen zijn hele gezinnen met kids op de fiets op pad, veel groepen ouderen met en zonder ebike, soms hele bejaarden clubs en komen daar op zondagochtend alle toerrijders nog bij.
Soms op het fietspad al bijna aaneengesloten sliert gezinnen, ouderen en gewoon stelletjes op de fiets. Daar moeten dan de wielergroepen van 2 tot wel 35 man langs zien te komen.
Doe je dat netjes dan nog alom frustratie want die klote wielrenners. Gewoon omdat mensen lekker rustig willen fietsen en beetje kletsen naast elkaar wat niet lukt. Tegenwoordig gaan mensen ook over een rooie, terecht, omdat er dwazen op speed pedelec achtige fietsen rijden die persé niet willen inhouden en alsmaar claxonneren (zit op zo'n proletenbak) Dus die komen er ook nog bij.
Kortom op die momenten zijn de fietspaden ontoereikend wat een 30, 20 jaar terug niet zo was. In dat opzicht is het dan vol.
En Nederland gaat naar de 20 miljoen, kan beter naar 16 teruggaan. In België mogen we vaak op de weg en nemen veel achteraf weggetjes en valt het nog best mee.
Doe je als VVV je best om toeristen naar de streek toe te lokken en dan dient zo'n kneus van een wethouder een dergelijk idioot voorstel in.
Gelukkig is het met een sisser afgelopen, hoe het met de wethouder verder moet gaan is een andere kwestie. Dat deze niet voor deze functie geschikt is, lijkt vrij duidelijk!
Die laatste zin had ik over het hoofd gezien!
Ben niet geschikt als politicus maar dat was al langer bekend.................
De afgelopen jaren dat ik er eens was vond ik het alvast niet echt leuk meer, echt veel te veel mensen.
Wij rijden nogal eens een lus vd AGR of mooie ronde via Slenaken, Epen, Camerig, Holset, Vijlen, Gulpen, Epen , 3 landen punt, en terug door de Voerstreek. Of toerke Rursee, Monschau en terug.
Op tijd vertrekken en geen drukte.
Wie gaat er nou als je echt renner bent met zo'n tocht meerijden. Je gaat een andere zaterdag en is er niets loos, rij je evengoed nog op openbare weg en geen last op de Keutenberg, Eyserbosweg van wandelaars.
Voor wat betreft het heuvelland zijn er echter nog wel wat verbeteringen vindbaar in de achter elkaar aan knetterende motorclubjes / olstimerrally's die de wegen daar bevolken. Als het dan gaat om leefbaarheid / duurzaamheid / milieu en natuur valt daar de snelste winst te boeken. Verbrandingsmotoren voor de lol rondjakkeren in de natuur heeft imo anno 2024 geen pas meer. Voer een vignet in voor Limburg, Eiffel en Voerstreek en imo zal die toestroom snel verminderen.
Ik zie deze 'aanval' op de toertochten ook meer als eerste poging binnen een groter geheel. Niet specifiek het heuvelland maar een flink aantal gebieden in NL staat onder te grote toeristische druk. Zo uit de mouw noem ik even Salland, Noordoost Twente, Zuid-Veluwe, Biesbosch, alles waar maar iets van strand te vinden is. Ook relatief rustige 'pareltjes' in het Noordoosten zoals de Weerribben, het Drents-Friese Wold en de Aa beginnen op mooie dagen dusdanig dicht te slibben dat je je tochten er beter omheen plant.
Om dan aan te vangen met verbrandingsmotoren is een goed idee maar ook vooral die onnozele elektrische stoeten randdebielen mogen wat mij betreft snel overboord. Dat zijn ook vaak de lui die hersenloos dwars de hei doorstruinen etc.
Vaals:
Het is wel leuk dat er een plek is waar drie landen bij elkaar komen, maar om d’r nou een punt van te maken.
https://www.bndestem.nl/wielrennen/slapstick-in-limburg-politiek-in-vaals-toch-unaniem-tegen-plan-om-wielertochten-te-verbieden~a90536e3/
Plus zoals ik eerder schreef, een blamage, smoes, een misverstand.
De Nederlandse Prudhonme.
15000 op 1dag. Mag iemand daar wat van vinden Leo?
Wees blij dat Leo van Vliet al zo lang de drijvende kracht is achter de AGR!