Grote toertochten kunnen gewoon doorgaan, verbod in Vaals komt er niet

Grote toertochten kunnen gewoon doorgaan, verbod in Vaals komt er niet

Fietstoerisme Goed nieuws voor de grootste wielertoertochten in Zuid-Limburg: de Gemeente Vaals gaat ze niet van hun grondgebied weren. Het College van Burgermeester en Wethouders deed daartoe een voorstel, maar de gemeenteraad van Vaals heeft daar niet mee ingestemd.

Het was niet enkel in de media een onderwerp van belangstelling, maar ook in de gemeente zelf, bleek maandagvanavond. Verschillende insprekers deden hun woordje, er waren veel belangstellenden aanwezig en onder de gemeenteraadsleden liepen de emoties meermaals hoog op tijdens een urenlange vergadering over het voorstel.

Onder anderen Leo van Vliet en Tom Dumoulin waren aanwezig als insprekers, om zich hard te maken voor de toertochten. “Ik ben heel erg benieuwd waarom dan de toertochten eigenlijk worden geslachtofferd. Naar mijn mening is dat een heel raar besluit. Je hebt een X aantal mensen in het jaar die in het heuvelland willen komen fietsen en als je die toertochten schrapt gaat zich dat verspreiden. Hou je die toertochten, dan kan je dat reguleren”, stelde Dumoulin tijdens zijn relaas.

“Hoe is dit voorstel rijp voor behandeling verklaard?”
Ook binnen de gemeenteraad zelf was veel te doen over het voorstel van het college van B&W. In dat voorstel zouden zogenaamde ‘categorie 5-toertochten’ (toertochten met 5.000 à 15.000 deelnemers) niet meer toegelaten worden tot de gemeente. Niet alleen waren er vragen of een dergelijk besluit wenselijk zou zijn, veel raadsleden voelden zich ook geschoffeerd door de manier waarop wethouder Jean-Paul Kompier tot dit voorstel was gekomen. “Dit is niet de wethouder die ik al drie jaar ken. Hij is warrig en gaat van de hak op de tak”, stelde één van de raadsleden, terwijl een ander zich zelfs afvroeg waarom er überhaupt over dit voorstel gesproken werd.

De discussie over de totstandkoming van het voorstel leidde tot de nodige verwarring. In juli 2023 besloot de raad om het aantal toertochten in te gaan perken. Wethouder Kompier besloot naar aanleiding van dat besluit dat alle grote toertochten verboden zouden moeten worden. Tijdens de vergadering van vanavond stelden meerdere raadsleden dat dat niet de bedoeling van het eerdere besluit was. Het leverde zelfs een motie van treurnis op, die met een kleine meerderheid werd aangenomen.

Een beeld dat we voorlopig gewoon blijven zien in de gemeente Vaals

Uiteindelijk werd er dus unaniem besloten de toertochten niet te weren, middels een amendement op het voorstel. Er wordt nog één toertocht in categorie 5 toegestaan om zo de Amstel Gold Race een uitzonderingspositie te gunnen vanwege het maatschappelijk belang. Opvallend genoeg is niet vastgelegd dat die ene toertocht de AGR is, dus zou het voorstel alsnog problemen voor de AGR op kunnen leveren als een andere toertocht een aanvraag doet voor meer dan 5.000 deelnemers.

Limburgs Mooiste en de Mergelland2Daagse worden naar categorie 4 verplaatst. Dat laatste is mogelijk doordat deze toertochten in totaal méér dan 5.000 deelnemers hebben, maar slechts een deel hiervan werkelijk door Vaals fietst. Dat komt omdat ze meerdere routes aanbieden, die niet allemaal door Vaals lopen. Effectief gelden die voor de gemeente Vaals dus als toertochten met minder dan 5.000 deelnemers.

Goed nieuws dus voor de grootste toertochten, en zelfs voor de wedstrijd van de Amstel Gold Race. Want, ook die zou in gevaar komen als de toertocht niet meer door Vaals zou mogen passeren. “U kunt ze niet los van elkaar zien”, stelde Leo van Vliet tijdens een eerdere raadsvergadering. “Zonder toerversie komen de wedstrijden op zondag ook in gevaar, dus geen twintig miljoen euro economische impact voor de regio en geen inkomsten voor al die vrijwilligers en verenigingen.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
Ontdek fietsen in Bormio
34 Reacties
20-02-2024 04:22
Typisch politiek, een farce. Schandalig gewoon.

Eerst komt de raad zelf met een idee waarin ze mee stemmen. Vervolgens lijkt de wethouder wel erg zijn best te willen doen.
Daarna ophef in landelijke media en zelfs camera ploegen in de raadszaal wat altijd betekent dat veel politici zich verstoppen. Een wethouder die super eigengereid in de dagen ervoor zijn standpunten verdedigt en hoppa landelijk nieuws, Don Leo en Tom vd Molen erbij en ineens is alles verkeerd begrepen, dienen raadsleden zelfs een motie van treurnis in ( ofwel wij weten van niks) en is de uitleg dat er eigenlijk niets aan de hand was.

Wat een giller.
Dan over die toertochten uit verschillende lussen bestaan waarover groot deel deelnemers niet eens rijd. De cijfers zijn bekend van alle jaren hoeveel er de korte, midden en lange rondes rijden dus ook geen discussie.

En de centrale overheid maar miljoenen uitgeven tbv TV campagnes etc,koud sporters als reklamezuil om de mensen meer in beweging te krijgen en dan komt men in de appendix van Nederland met een wild idee wat geen idee was. KNEUZEN IN VAALS.
    20-02-2024 07:01
    Typisch, misschien wel. Maar schandalig?
    Ik word een beetje moe van dat eindeloze gekaffer op “de politiek”. Ieder bestel dat enigszins democratisch is, zal altijd zo nu en dan stroperig, paradoxaal en inefficiënt zijn. En dat kan frustrerend zijn.
    Maar men moet zich denk ik wel beseffen dat dit de essentie van in vrede en vrijheid samenleven is.
    20-02-2024 07:03
    Ga lekker slapen dan
    20-02-2024 10:06
    Joowii, dit is nog wat anders dan een keer stroperig, inefficiënt e.d.
    Misschien moet je begrijpend leren lezen.
    En nee, ik heb weinig geduld met dom volk wat via de politiek belangrijk wil zijn.
    20-02-2024 16:21
    De enige reden dat we de stomkoppen aan de macht hebben, is omdat weldenkende mensen ervoor passen om zich te laten afzeiken door roepers van de zijkant.
19-02-2024 23:08
Wat een farce dit.

We hebben een druk land met daardoor best veel last (last en overlast zijn gradaties).

Maar we hebben in NL iedere maandag, dinsdag en donderdag 400 tot 800 (en meer) km file in de spits. Het idee dat ze in Vaals dan door twee toertochten per jaar overlast ervaren is zo in contrast met de overlast door drukte die veel van ons dagelijks ervaren...
Ik snap best dat ze in Zuid Limburg af en toe gek worden van de wielrenners en daar mogen ze best iets aan doen, maar dit was echt een onzinnig voorstel.
    19-02-2024 23:47
    Een beetje een vreemde vergelijking. Overlast van file waar je zelf in gaat staan kun je niet vergelijken met overlast die je ervaart in je thuissituatie. Los daarvan een kansloze exercitie dit politieke geneuzel.
    20-02-2024 10:44
    Mbt een druk land. Dat dit zo al overlast geeft heeft hij gelijk.
    Wij rijden veel in de grenstreek en in Ned is fietspad verplicht. Dus de eerste mooie lentedagen zijn hele gezinnen met kids op de fiets op pad, veel groepen ouderen met en zonder ebike, soms hele bejaarden clubs en komen daar op zondagochtend alle toerrijders nog bij.

    Soms op het fietspad al bijna aaneengesloten sliert gezinnen, ouderen en gewoon stelletjes op de fiets. Daar moeten dan de wielergroepen van 2 tot wel 35 man langs zien te komen.
    Doe je dat netjes dan nog alom frustratie want die klote wielrenners. Gewoon omdat mensen lekker rustig willen fietsen en beetje kletsen naast elkaar wat niet lukt. Tegenwoordig gaan mensen ook over een rooie, terecht, omdat er dwazen op speed pedelec achtige fietsen rijden die persé niet willen inhouden en alsmaar claxonneren (zit op zo'n proletenbak) Dus die komen er ook nog bij.

    Kortom op die momenten zijn de fietspaden ontoereikend wat een 30, 20 jaar terug niet zo was. In dat opzicht is het dan vol.
    En Nederland gaat naar de 20 miljoen, kan beter naar 16 teruggaan. In België mogen we vaak op de weg en nemen veel achteraf weggetjes en valt het nog best mee.
20-02-2024 06:24
1 belangrijk aspect is -kennelijk- niet aan de orde gekomen; het economische deel. De fietstoeristen leveren de horeca en andere ondernemers in Vaals (en andere Limburgse gemeenten) veel geld op.
Doe je als VVV je best om toeristen naar de streek toe te lokken en dan dient zo'n kneus van een wethouder een dergelijk idioot voorstel in.
Gelukkig is het met een sisser afgelopen, hoe het met de wethouder verder moet gaan is een andere kwestie. Dat deze niet voor deze functie geschikt is, lijkt vrij duidelijk!
    20-02-2024 07:32
    Leo Van Vliet to the rescue! (zie allerlaatste zin van het artikel) En het is ook voor de rest natuurlijk ondenkbaar dat de economische impact niet een van de belangrijkste agendapunten was - een artikel van enkele paragrafen zonder inhoudelijke details is niet de beste basis om te oordelen over wat er gezegd werd tijdens "een urenlange vergadering"... Maar inderdaad, die wethouder zal zijn best mogen doen om terug credibiliteit op te bouwen bij collega's en kiezers.
    20-02-2024 08:20
    @ Limal;
    Die laatste zin had ik over het hoofd gezien!
    Ben niet geschikt als politicus maar dat was al langer bekend.................
    20-02-2024 10:09
    Was gisteren stuk van op TV en daar werd wel degelijk over gesproken, het economisch belang.
20-02-2024 07:40
In ieder geval zal de gehele regio ‘iets moeten’ met de onvrede en de veel te grote bak wielrenners (ongeacht welk exact type) daaro. Nu kan je wel hahaha, kutpolitici en stelletje zeikerds, ze brengen geld dus bekkie dicht! gaan brullen maar het issue blijft. Sterker nog voorzie ik verdere spreiding en polarisatie omtrent dit topic aldaar.

De afgelopen jaren dat ik er eens was vond ik het alvast niet echt leuk meer, echt veel te veel mensen.
    20-02-2024 07:58
    Helemaal eens. Ben zelf weliswaar liefhebber van vergelijkbare tochten in andere regio's/landen, maar heb er geen probleem mee als de deelnemersaantallen tot een lager aantal gemaximeerd worden, ook als dat betekent dat ik word uitgeloot. Bovendien heb je naar gelang het parcours in andere landen vaak automatisch meer spreiding, omdat het selectiever is. Hier in de heuvels is het vaak toch filerijden en ik vraag me dan altijd af voor wie dat leuk is, toch ook voor de deelnemers zelf niet?! Is toch veel mooier om op een dag met minder drukte zo'n route te rijden. De fanatiekere recreanten zul je er ook niet of nauwelijks zien, degenen die doorgaans (te) weinig fietsen om fatsoenlijk de heuvels op te fietsen des te meer. Van Vliet had gerust zelf iets kunnen regelen, bijvoorbeeld op de vrijdag voor de AGR één deel van de routes en op de zaterdag het andere deel. Hoeven ze niks extra's voor op te bouwen en lijkt me voor iedereen relaxter.
    20-02-2024 10:09
    Het Heuvelland is vol ja op een mooie dag. Dat is het alleen niet alleen met fietsers, maar ook met motoren, die vreselijke scooters die ze verhuren, wandelaars en auto's. Het Heuvelland is dus vooral een 'slachtoffers van haar eigen schoonheid. Toch raar om daar een paar toertochten de schuld van te geven. Gelukkig het voorstel ook niet aangenomen.
    20-02-2024 10:21
    Rondje Valkenburg Viesalm heb je er geen last van.
    Wij rijden nogal eens een lus vd AGR of mooie ronde via Slenaken, Epen, Camerig, Holset, Vijlen, Gulpen, Epen , 3 landen punt, en terug door de Voerstreek. Of toerke Rursee, Monschau en terug.

    Op tijd vertrekken en geen drukte.
    20-02-2024 10:24
    Ik denk dat je als regio ergens mee moet beginnen. Ben het met je eens voor wat betreft (huur) e-scooters, fatbikes, etc. Die zijn zowaar vaak nog asocialer dan groepen wielrenners ;-). Voor de beeldvorming helpen toertochten van vele duizenden deelnemers niet mee. Dat geeft een beeld alsof het normaal nog niet druk genoeg is. Ze hadden gerust de AGR toerversie over twee dagen kunnen spreiden. Ook kan het inschrijfgeld nog behoorlijk omhoog, kennelijk nog altijd ca. 30.000 aanmeldingen voor de loting waar plek is voor 15.000 deelnemers. Dan kun je ook een hoger bedrag vragen en minder mensen laten deelnemen om toch hetzelfde te verdienen als AGR organisatie.
    20-02-2024 10:30
    Hoppa TP inschrijfgeld naar €60,00. LOL.

    Wie gaat er nou als je echt renner bent met zo'n tocht meerijden. Je gaat een andere zaterdag en is er niets loos, rij je evengoed nog op openbare weg en geen last op de Keutenberg, Eyserbosweg van wandelaars.
    20-02-2024 10:37
    Precies, zijn we het daar over eens. Net zoals je opmerking over het fietsen in België/Duitsland, veel rustiger door grotere spreiding t.o.v. de vierkante postzegel hier in het Heuvelland. En laat dat inschrijfgeld maar naar € 80 stijgen, dan lost het 'probleem' zich vanzelf op. Bovendien vergelijkbaar met soortgelijke grote tochten in andere landen, kijk maar naar Ronde van Vlaanderen en LBL toerversies. Degene die toch zo nodig op die dag wil rijden mag ervoor betalen, zodat er bijvoorbeeld 10.000 i.p.v. 15.000 deelnemers zijn. Anderen die dat niet kunnen of willen betalen, maken gewoon gratis gebruik van de weg en ruimte op andere dagen en kunnen op die dagen de lokale horeca stimuleren i.p.v. iets te nuttigen bij de verzorgingsposten tijdens een tocht.
    20-02-2024 10:46
    Ja leuk, fuck de armere mensen....
    20-02-2024 10:54
    Juist niet, als je het geld niet (ervoor over) hebt, hoef je geen € 55 (huidig inschrijfgeld) neer te leggen om in een optocht te mogen fietsen en opstoppingen onderaan de smalle beklimmingen te trotseren. Dan geniet je op een andere dag van dezelfde omgeving en vul je het kostentechnisch qua eten en drinken in met wat mogelijk is.
20-02-2024 10:26
Als het gaat om overlast door wielrenners snap ik enigszins de onvrede. Maar, in plaats van gereguleerde toertochten te verbieden, zie ik meer in het toepassen van een maximale groepsgrootte van 6. En dan wel landelijk. Grote groepen dikbuiken 3 dik naast elkaar over 's lands wegen met als doel bier en bitterballen, onderweg denkend dat ze MVDP zijn. Dat wekt frustratie op bij andere weggebruikers. Pak dat eens aan en de aversie tegen de wielersport wordt een stuk minder.
Voor wat betreft het heuvelland zijn er echter nog wel wat verbeteringen vindbaar in de achter elkaar aan knetterende motorclubjes / olstimerrally's die de wegen daar bevolken. Als het dan gaat om leefbaarheid / duurzaamheid / milieu en natuur valt daar de snelste winst te boeken. Verbrandingsmotoren voor de lol rondjakkeren in de natuur heeft imo anno 2024 geen pas meer. Voer een vignet in voor Limburg, Eiffel en Voerstreek en imo zal die toestroom snel verminderen.
    20-02-2024 16:20
    Helemaal mee eens.

    Ik zie deze 'aanval' op de toertochten ook meer als eerste poging binnen een groter geheel. Niet specifiek het heuvelland maar een flink aantal gebieden in NL staat onder te grote toeristische druk. Zo uit de mouw noem ik even Salland, Noordoost Twente, Zuid-Veluwe, Biesbosch, alles waar maar iets van strand te vinden is. Ook relatief rustige 'pareltjes' in het Noordoosten zoals de Weerribben, het Drents-Friese Wold en de Aa beginnen op mooie dagen dusdanig dicht te slibben dat je je tochten er beter omheen plant.

    Om dan aan te vangen met verbrandingsmotoren is een goed idee maar ook vooral die onnozele elektrische stoeten randdebielen mogen wat mij betreft snel overboord. Dat zijn ook vaak de lui die hersenloos dwars de hei doorstruinen etc.
20-02-2024 10:48
Zoals Herman Finkers zij:
Vaals:
Het is wel leuk dat er een plek is waar drie landen bij elkaar komen, maar om d’r nou een punt van te maken.
20-02-2024 07:41
Op de radio hoor ik nu net dat het toch spannend was, 8 tegen 7 stemmen, waar dat unaniem dan van af komt???
    20-02-2024 07:58
    Als het idd 8 tegen 7 was staat dit topic binnen no time wederom op de kaart en is met de borst vooruit victorie brullen het allerdomste wat je doen kan.
    20-02-2024 08:16
    Er waren twee verschillende amendementen, in beide gevallen zouden de huidige tochten gewoon door kunnen gaan. Slechts één amendement haalde het, maar de strekking was gelijk. De stemming was uiteindelijk niet unaniem - want een deel van de raad wilde dus zelfs het voorstel als geheel verwerpen nadat hun amendement niet werd aangenomen - maar de overeenstemming dat de huidige tochten door moeten kunnen gaan was unaniem.
    20-02-2024 10:24
    U n a n i e m.
    https://www.bndestem.nl/wielrennen/slapstick-in-limburg-politiek-in-vaals-toch-unaniem-tegen-plan-om-wielertochten-te-verbieden~a90536e3/

    Plus zoals ik eerder schreef, een blamage, smoes, een misverstand.
20-02-2024 02:55
Prachtig staaltje lokale politiek!
20-02-2024 08:54
En ik maar denken dat de leden van college van B&W uit de partijen zelf kwam. Och god... Dat is ook zo. Rangen gesloten .. NIET
    20-02-2024 10:25
    Wel want unaniem besluit.
20-02-2024 13:15
Leo kan verder met het uitmelken van zijn geldkoe
De Nederlandse Prudhonme.
15000 op 1dag. Mag iemand daar wat van vinden Leo?
    20-02-2024 15:49
    Weer aan de azijn gezeten, Jan?
    Wees blij dat Leo van Vliet al zo lang de drijvende kracht is achter de AGR!
20-02-2024 13:23
En weer door!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine