Dokkeren over de kasseien in Noord-Brabant
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes zondag 19 november 2023 om 18:30

Dokkeren over de kasseien in Noord-Brabant

Fietstoerisme Bij kasseienstroken denk je waarschijnlijk vooral aan Vlaanderen en noord-Frankrijk; koersen als Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix staan immers bekend om de kinderkopjes. Toch zijn er ook in Nederland de nodige kasseienstroken te vinden, bijvoorbeeld in Brabant. WielerFlits zet de vijf langste stroken in Noord-Brabant op een rij.

Hoogerwaardpolderweg – 2200 meter
Een kasseienstrook van ruim twee kilometer, dat gaat niet in de koude kleren zitten. Op de grens van Noord-Brabant en Zeeland vind je er zo één, in de Hoogerwaardpolder om precies te zijn. Een enkeling komt hier om vogels te kijken, maar wielrenners komen er om de benen te testen tegen deze onnatuurlijke ondergrond.

foto: Google Maps

De kasseienstrook zat enkele jaren in de World Ports Classic, maar raakte daarna enigszins in vergetelheid. Je kan je voorstellen dat de strook er daardoor niet al te best bij ligt: een lange rechte weg, met de kasseien in het midden wat omhooggestuwd door het zeldzame autoverkeer wat er passeert. De ideale kasseienstrook om flink af te zien dus.


Soeterbeekseweg Nuenen – 2700 meter
Tussen Eindhoeven en Nuenen ligt de Soeterbeekseweg. De weg is geen verbinding tussen de stad en het dorp, maar loopt vanaf Nederwetten in zuidelijke richting op enkele honderden meters van de stadsgrenzen van Eindhoven.

foto: Google Maps

Met zijn 2700 meter is de Soeterbeekseweg erg lang en dat is precies wat deze strook net als veel andere stroken op dit lijstje erg lastig maakt. De kasseien liggen relatief dicht op elkaar, dus zijn niet bijzonder zwaar, maar na 2700 meter zal je lichaam goed door elkaar zijn geschud. Genoeg om behoorlijk moe te worden in ieder geval.


Hamseweg & Hoge Zeedijk – 2900 meter
Voor de derde strook op dit lijstje gaan we het noorden van de provincie, richting Langeweg. Net buiten dit dorp liggen de Hamseweg, Schenkeldijk en de Hoge zeedijk; drie stroken van verschillende lengte, maar als je de Hamseweg en Hoge Zeedijk combineert, heb je bijna drie kilometer aan kasseien te verwerken.

Alhoewel er langs de rand van de weg ook een strook significant makkelijker te berijden klinkers ligt, is het over de kasseien hard werken. Beroerd liggen ze er niet bij, maar makkelijk is het allerminst. Martin Venix, tweevoudig wereldkampioen bij de profstayers, zei in het boek Koersen over kasseien & kiezelstenen in Nederland van Martijn Sargentini het volgende: “Ik vind dat nog een behoorlijk pittig stuk. Als ik daar met anderen rijd, dan kiezen ze meestal voor het paadje ernaast. De meesten gruwen ervan.” Duidelijke woorden.


Neterselseweg – 3000 meter
Wie zoveel mogelijk kasseienstroken aan elkaar wil lussen, doet er goed aan richting het zuiden van de provincie te gaan, richting Bladel om precies te zijn. Net buiten dit dorp liggen namelijk de nodige stroken van enkele kilometerslang.

De Neterselseweg voert door een pittoreske omgeving, maar je bent vergeven als je daar geen oog voor – foto: Rosemoon

De twee kilometer lange Hulselseweg is helaas recent verworden tot een klinkerstraat, maar de Neterselseweg tussen Netersel en Bladel kent nog altijd een strook kasseien midden op de weg, van maar liefst drie kilometer. Stoempen maar!


Vooreind Lage Mierde – 3100 meter
Ook de langste kasseienstrook van Noord-Brabant ligt op een steenworp afstand van Bladel: het Vooreind, wat de dorpskernen van Hulsel en Lage Mierde met elkaar verbindt, is met zijn 3100 meter de langste kasseienstrook van Nederland, keienstroken in Drenthe daargelaten.

Net als veel andere kasseienwegen in de omgeving kent ook de Lage Mierde een zogenaamde Rabatstrook klinkers aan de zijkant. De kasseien liggen er hier sowieso overwegend goed bij, maar met zijn afstand van ruim drie kilometer is het nog altijd een taai obstakel. Mits je netjes midden op de weg rijdt, uiteraard.


Benieuwd naar alle kasseienstroken in Noord-Brabant? Op deze kaart van Joostfietst, vind je een uitgebreid overzicht.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.