‘Meer vrijliggende fietspaden nodig om stijging verkeersdoden te stoppen’
foto ter illustratie - foto: Cor Vos

‘Meer vrijliggende fietspaden nodig om stijging verkeersdoden te stoppen’

Fietstoerisme De afgelopen tien jaar is het aantal verongelukte fietsers flink gestegen. In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven, waar dat er in 2013 nog maar 184 waren. Reden voor de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een oproep te doen voor meer vrijliggende fietspaden.

De groei van verongelukte fietsers weidt Wendy Weijermars, hoofd Infrastructuur & Verkeer bij de SWOV, aan de groei van fietsgebruikers. “Daarnaast zien we steeds meer soorten fietsen op de weg, vaak elektrisch. Van bakfietsen en cargobikes tot racefietsen, speedpedelecs en fatbikes”, zegt ze in gesprek met het AD. Die stijging dreigt de komende jaren alleen maar door te zetten, want volgens prognoses kan het aantal ernstig gewonde slachtoffers in 2040 verdubbelen. “Dat is onacceptabel. We moeten fietsen veiliger maken”, stelt Weijermars.

Daarom pleit de SWOV voor het scheiden van fietsers en motorverkeer. “50 kilometerwegen moeten vaker vrijliggende fietspaden krijgen. Dat is veiliger dan alleen de snelheid verlagen naar 30 kilometer per uur, zoals veel gemeenten momenteel doen.” Op plekken waar geen ruimte is voor gescheiden fietspaden, is snelheidsverlaging een alternatief.

Evengoed moet er naar de staat van het wegdek gekeken worden. Ongeveer 40 procent van de ongelukken met fietsers gebeurt namelijk zonder betrokkenheid van andere motorvoertuigen. “Het wegdek moet daarom egaal en vrij van obstakels zijn, zoals boomwortels, losliggende tegels of bladeren”, zegt Weijermars.

Ontdek fietsen in Bormio
7 Reacties
16-01-2025 11:18
Het gaat vaak over fatbikes, waar ik als ze flink opgevoerd zijn ook geen fan van ben, maar bakfietsen zijn mij misschien nog meer een doorn in het oog. En dan vooral de modellen die een enkel voorwiel hebben, in plaats van dubbel. Zeker met kind(eren) in de bak, zijn dat toch zware fietsen, waarbij ik me altijd afvraag of mensen zo'n gevaarte onder controle kunnen houden met een enkel voorwiel. Het is wellicht een beter alternatief dan kind(eren) met auto naar school brengen (als ze zelf nog niet kunnen fietsen), maar verplicht een dubbel voorwiel lijkt me beter. Daarnaast vind ik het niet verkeerd dat bepaalde landen het gebruik van oortjes al in de ban hebben gedaan. Merken als Shokz kunnen stellen dat je nog omgevingsgeluid hoort, maar het zal altijd minder zijn dan zonder iets op of rondom je oren.

Overigens zijn die cijfers een beetje appels met peren vergelijken. Even los van de huidige fietssoorten, zijn er simpelweg veel meer mensen in Nederland t.o.v. in 2013. Dan heb je absoluut gezien al snel dat er meer slachtoffers te betreuren zijn, dus de vergelijking zou altijd relatief moeten zijn (bijvoorbeeld x aantal slachtoffers per 100.000 inwoners).
    16-01-2025 12:33
    Eens met de eerste alinea, maar de logica van die laatste alinea klopt niet aangezien we jarenlang een trend van een dalend aantal slachtoffers gezien hebben, terwijl de bevolking toenam.

    Feit is dat er een trendbreuk is wat betreft het aantal verkeersslachtoffers. Die zie je in allerlei landen en de invoering van de smartphone is de grote gemene deler. Kan die trend van 'eenzijdige ongevallen' daar ook niet los van zien, al speelt vergrijzing ongetwijfeld ook een belangrijke rol.
    16-01-2025 14:43
    Hoe werden in die jaren van 'daling' de cijfers vergeleken, ook absoluut? In dat geval was toen relatief gezien de daling nog veel groter als je rekening houdt met een groeiende bevolking. Wellicht is het beeld van de verschuiving nu dan nog schrikbarender. Dat er verhoudingsgewijs meer slachtoffers zijn gevallen lijkt me impliciet duidelijk, maar dat zou met een andere weergave van de cijfers eerlijker/duidelijker zijn.
    16-01-2025 15:11
    Heb ze zelf gereden. Enkel voorwiel komt veel meer overeen met reguliere fiets en is veel stabieler. Vooral in bochten is een driewieler instabiel. Vraagt totaal andere techniek. Bovendien: heb je cijfers voor de rol van bakfietsen?
    16-01-2025 15:18
    Nee, puur een gevoelskwestie. Soort Hummer onder de fietsen. Veel te log voor de meeste fietspaden lijkt me. En qua stabiliteit ziet het er voor mij altijd uit als de Picnic wagentjes, waar ik ook van opkijk dat ze niet veelvuldig op hun zijkant belanden. Gelukkig dan dat het in de praktijk niet zo'n vaart loopt op basis van jouw ervaring. Al is het bij elke fiets natuurlijk net als met autorijden afhankelijk van wie de bestuurder/berijder is ;).
    16-01-2025 16:12
    Bakfietsen zijn niet zo problematisch vind ik, zowel niet qua besturen als qua gedrag (vaak ouders, die kijken bovengemiddeld uit). Fatbikes zijn vooral erg omdat er bovengemiddeld veel bestuurders oozitten die het voortraject gewone fiets niet kennen.
16-01-2025 16:10
Even een voorbeeld vanuit de praktijk: onlangs moest ik Tilburg dwars door van zuid naar noord op een rit, niet te ontlopen, het moest er dwars door. Daar hebben ze middels doorfietspaden een mogelijkheid geboden om nagenoeg zonder stoplichten of gevaar in 1 ruk de stad door te gaan. Ging als een speer. Deze fietssnelwegen zijn wat mij betreft de toekomst in urbane zones, ook het lokale verkeer kan er (grote) gedeeltes van hun ritten op doen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine