Review: De Merida Mission is wéér een nieuw soort gravelbike, maar wel met potentie
foto: Merida
Ties Wijntjes
vrijdag 7 november 2025 om 09:00

Review: De Merida Mission is wéér een nieuw soort gravelbike, maar wel met potentie

Materiaalzone Merida heeft een nieuwe gravelbike aan zijn assortiment toegevoegd: de Merida Mission. Het nieuwe model moet met zijn rijgedrag de grens tussen een wegfiets en gravelfiets vervagen; volgens het Taiwanese fietsmerk is het een gravelfiets die als een racefiets voelt. Daardoor zou hij ook uiterst geschikt zijn voor snelle gravelwedstrijden. WielerFlits trok naar Girona om de Mission te testen.

Gravelbikes vallen vaak in één van twee categorieën: ze zijn gemaakt voor lange avonturen door vooral comfort te bieden, of ze zijn gemaakt voor snelle wedstrijden door hoge stijfheid en een reactieve geometrie. Met de Mission voegt Merida daar nog een nieuw soort gravelbike aan toe: eentje die voelt alsof je op een wegfiets rijdt.

Mijn eerste gedachte toen ik dat hoorde, was dat het een all-road fiets is, maar product manager Hannes Noller stelt dat het meer is dan dat. “Je kan het dat label geven, maar daarmee doe je het tekort. We hadden natuurlijk al de Scultura Endurance GR en dat was echt een prima fiets, maar we wilden nu een fiets ontwikkelen die écht is gemaakt voor gravel maar wel dat snelle gevoel heeft, bijna van een wegfiets” vertelt Noller over Merida’s nieuwste fiets.

foto: Merida

Een fiets met een reactieve geometrie en hoge stijfheid dus, maar ook met genoeg stabiliteit om op hoge snelheid over onverharde paden te jakkeren. Daarvoor is de geometrie van de Scultura Endurance GR genomen, maar is deze op verschillende vlakken aangepast om het iets meer een ‘echte’ gravelfiets te maken.

Zo is de trapas verlaagd voor een reactiever rijgevoel en is de reach (de horizontale afstand van de trapas tot de bovenzijde van de balhoofdbuis) langer gemaakt voor extra stabiliteit. Een wat lagere stack (de verticale afstand van de trapas tot de bovenzijde van de balhoofdbuis) moet dan weer bijdragen aan een reactieve, agressieve rijstijl.

In andere woorden: er is aan verschillende knoppen gedraaid om een optimale balans tussen stabiliteit en agressiviteit te vinden. “We willen echt dat dit een gravelfiets is waar wegwielrenners zich comfortabel op voelen. Dat is ook het verschil met de Silex: dat is écht een off-roadfiets waar je ook op de mountainbiketrails mee kan. Dit is meer een hybride tussen dat en een wegfiets”, stelt Noller.

Matej Mohoric en Matevz Govekar op de Merida Mission – foto: Merida

Qua ruimte voor de banden hangt de Mission in tussen de Silex en Scultura Endurance GR: de fiets biedt ruimte aan banden tot 40 millimeter breed. Al kan je op papier nog wat breder: Matej Mohoric reed bijvoorbeeld tijdens Sea Otter Europe Girona (een UCI gravel wereldbeker) met 45 millimeter brede banden.

Met het oog op het koerskarakter van de Mission is er ook rekening gehouden met aerodynamica. Daarom is onder meer de TEAM SL GR1P one-piece cockpit ontwikkeld, terwijl ook de buisvormen van het frame zouden bijdragen aan lagere luchtweerstand. De Mission is enkel beschikbaar als carbon frameset en niet als aluminium frameset, waar Merida bewust voor heeft gekozen vanwege zijn ‘oriëntatie op presteren’.

Op het frame is ter hoogte van de remklauwen een zogenaamde ‘Disc Cooler’ geplaatst. Dit is een klein rastertje wat de luchtcirculatie rond de remmen zou vergroten en zo zou helpen bij het verkoelen van de remmen. Daardoor blijft je remkracht consistent, ook tijdens lange en steile afdalingen.

Daarnaast is er een kleine opbergruimte in de framebuis. Deze bevindt zich onder de voorste bidonhouder en kan je dankzij een magnetische fidlock-sluiting makkelijk openen. Iets té makkelijk eigenlijk, want tijdens een testrit met collega-journalisten raakt een enkeling op een heel hobbelige ondergrond een bidonhouder kwijt.

De Mission is voorzien van montagepunten voor spatborden, al biedt hij dan slechts ruimte aan banden tot 35 millimeter breed. Naast de gebruikelijke montagepunten voor bidonhouders is er bovenop de bovenbuis een montagepunt voor een frametasje. De fiets is niet van montagepunten op de vork voorzien, omdat de Mission volgens Merida niet is bedoeld om bagage mee te dragen.

Een wegfiets op gravel
Als ik voor het eerst wegrijd op de Mission – en ik nog vrijwel niks over de hierboven genoemde details weet – schrik ik een klein beetje door de reactiviteit van de Mission. Het voelt écht een beetje alsof ik met een racefiets over gravel rijd. Dat we met een racer te maken hebben, is ontzettend snel duidelijk. De Mission wil wel vooruit.

foto: Merida

Dat reactieve gevoel went gelukkig ook snel en dan is het genieten op de Mission. Waar de fiets eerst nog een beetje nerveus voelde, is hij nu juist ontzettend speels. De fiets reageert snel en adequaat op mijn stuurgedrag en biedt gaandeweg steeds meer controle in onverharde bochten en hobbelachtige passages.

De Mission doet het daardoor op veel plekken goed. Op asfalt en korte beklimmingen zorgt de stijfheid ervoor dat je makkelijk snelheid maakt en vasthoudt, terwijl in afdalingen en vlakke passages op hoge snelheid de fiets verrassend veel stabiliteit biedt. Op lage snelheid komt de wendbaarheid juist weer bovendrijven, waardoor je de fiets makkelijk over de ideale lijn dirigeert op onverharde paden.

Door die reactiviteit voelt de Mission bij vlagen ook echt als een wegfiets, zoals Merida zelf stelt: de Mission reageert scherp op jouw stuurgedrag. Dat heeft ook een keerzijde, want tijdens afdalingen over ruw terrein voelt de fiets soms een beetje onrustig. Het idee dat ik de controle verlies, heb ik nergens, maar tijdens technische passages op snelheid vraagt het iets meer moeite en aandacht om de juiste lijnen te kunnen volgen.

foto: Merida

Dat lijkt vooral te komen door de geometrie, die me iets te ver naar voren duwt, waardoor er wat veel gewicht op het voorwiel leunt. Daardoor is het even zoeken naar de juiste houding in afdalingen, maar dat is wel iets waar je aan kan wennen. Eer dat het geval is, biedt de Mission alsnog genoeg controle om behoorlijk naar beneden te kunnen racen.

Daarnaast kleeft er één klein nadeel aan de fiets en dat is de keuze voor Zipp 303 wielsets in combinatie met Zipp’s eigen banden bij de Mission 10K en Mission 9000 (de twee topmodellen van Mission). Die wielen hebben een interne breedte van 32 millimeter, terwijl die banden 40 millimeter breed zijn. Effectief zijn de banden daardoor praktisch even breed als de velg op het breedste punt, waardoor ze niet super soepel vervormen. Op een ondergrond met veel scherpe stenen zijn de wielen daardoor ook wat gevoeliger voor stootlek. Op het Nederlandse gravel zal je daar echter weinig van merken en vooral voelen dat het een ontzettend snelle wielset is.

Dat ene kleine nadeel daargelaten, is de Mission een ontzettend goede en vooral leuke fiets. Hij is bijzonder stijf, reactief en speels, wat niet alleen voor goede portie snelheid zorgt, maar bovenal een levendig rijkarakter ten gevolge heeft. Zeker op het Nederlandse gravel, waar de ondergrond overwegend relatief goed is, zal de Mission daardoor goed tot zijn recht komen.

foto: Merida

Daarnaast kan het een ideale 2-in-1 fiets zijn. Enkel de brede banden (en de wijde voor- en achtervork die daarvoor nodig zijn) verraden visueel dat het geen wegfiets is. Ook qua rijgedrag ligt de fiets dichtbij een wegfiets, dus met een setje wegwielen zal je amper merken dat je op een gravelfiets rijdt.

De Merida Mission is beschikbaar vanaf €2.700,- voor de Mission 4000, die is voorzien van Shimano GRX Di2 en Shimano WH-RX180 wielen. Het topmodel (de Mission 10K), afgemonteerd met SRAM RED XPLR AXS en Zipp 303 XPLR SW wielen kost €8.400,-. Dat blijft een flinke smak geld voor een fiets, maar met die prijs is Merida’s topmodel wel enkele duizenden euro’s goedkoper dan dat van veel concurrenten.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.