NTFU en Komoot brengen in kaart waar je wel en niet mag fietsen
Fietstoerisme Menig mountainbiker en gravelbiker zal het herkennen: je bent aan het fietsen over onverharde paden en voor je er erg in hebt, fiets je op een pad waar dat eigenlijk niet de bedoeling is. De Nederlandse Toerfiets Unie (NTFU), Koninlijke Wandelbond Nederland (KWbN) en Komoot willen dat voorkomen, door in kaart te brengen waar fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan.
Regelmatig belanden mountainbikers en gravelbikers door een gebrek aan duidelijke informatie onbedoeld op paden waar fietsen niet is toegestaan. Dit zorgt enerzijds voor verstoring van de natuur en anderzijds voor onbegrip en soms ook frustratie bij wandelaars en terreineigenaren. Gevolg is dat gebieden soms zelfs worden gesloten voor fietsers. Daarom willen de NTFU, KWbN en Komoot in kaart laten brengen waar in de natuur wél gefietst mag worden.Dat onderzoek moet betere informatie over legale bosfietspaden opleveren. Track Landscapes, die het onderzoek uitvoert, verwerkt de informatie ook in OpenStreetMap (OSM). Een belangrijke bron voor populaire routeplatforms als Strava en komoot. Door duidelijker te maken waar recreatief fietsen in de natuur wel en niet is toegestaan, willen de partijen zorgen voor meer rust in de natuur en minder wrijving tussen fietsers en wandelaars.
De gebruikers van een routeplatform als Komoot plukken hier uiteindelijk de vruchten van. “Met betere gegevens verwachten we dat wandelaars minder vaak fietsers tegenkomen op wandelpaden”, vertelt Gijs Janssen, directeur-bestuurder bij KWbN. Tegelijkertijd wordt de kans kleiner dat fietsers per ongeluk door gebieden met kwetsbare natuur rijden.
Veel fietsers en wandelaars gebruiken de route-applicatie en vertrouwen erop dat de informatie over de routes klopt. “Bij Komoot is het onze missie om outdoor avonturen voor iedereen toegankelijk te maken. We willen onze gebruikers optimaal informeren over hun geplande routes, zodat ze zorgeloos op pad kunnen. In Komoot zie je direct of een route over een pad loopt waar je niet mag fietsen. Maar om dit écht volledig en betrouwbaar te maken, hebben we nauwkeurige en actuele data nodig”, legt Roebijn Schijf, Marketing Manager bij Komoot, uit.
Het is ook aan fietsers zelf om op te letten of ze ergens wel of niet mogen rijden, stelt Troy Corsen, belangenbehartiger bij de NTFU. “Maar als je fietsnavigatie niet alle informatie heeft en de borden in het bos ook nog eens onduidelijk zijn, belanden fietsers toch onbewust op paden waar dat niet mag. Met het onderzoek helpen we gravelbikers en mountainbikers daarom door in kaart te brengen waar fietsen wel is toegestaan.”
Volgens de drie organisaties kunnen fietsers en wandelaars met betrouwbare data en betere informatie blijven genieten van de natuur, zonder deze te verstoren. Dit gezamenlijke initiatief zou bijdragen aan een toekomst waarin wandelen, fietsen en natuurbehoud in balans blijven.
Je hebt een groep "de beter dan gemiddeld maar slechter dan semi pro ridders" die veelal denken dat als ze boven de 33 gemiddeld rijden er geen verkeer regels voor hun gelden. Kom ze dagelijks tegen op mijn rondjes.. Rotondes links pakken. Door rood rijden(want ja stel je voor dat je gemiddelde daalt) En totale schijt hebben aan andere weg gebruikers.
Die gaan ook helemaal niks hier mee doen. Misschien is een campagne van ben geen eikel als wielrenner. Hou je aan de verkeer regels.
Ik merk dat ik als hobbyfietser echt dat ander verkeer schijt heeft gekregen aan racefietsers. En dat komt alleen maar door dit soort types
Zo einde van mijn gal
Heb wel paar x fiets dates gehad. Echte weg pirates waren ze haha