Auto’s worden voor fietsers steeds gevaarlijker, kans op dodelijk ongeluk neemt toe

Auto’s worden voor fietsers steeds gevaarlijker, kans op dodelijk ongeluk neemt toe

Fietstoerisme Auto’s worden voor de gebruikers steeds veiliger, maar voor andere verkeersgebruikers neemt het gevaar juist toe. Er zijn steeds meer auto’s in het verkeer en die zijn vaak zwaarder, waardoor de kans op dodelijke ongelukken toeneemt, zo stelt RTL Nieuws.

De laatste jaren zijn er vaker aanrijdingen van auto’s met verwonding of zelfs overlijden van fietsers en voetgangers ten gevolge. Vooral de zwaarste auto’s (1.500 kilo of meer) gelden daarin als boosdoener; het aantal ongelukken van dergelijke auto’s met verwondingen of overlijden ten gevolge daarvan is maar liefst verdubbeld.

Door strengere veiligheidseisen worden auto’s steeds groter en zwaarder. Ze worden dan wel veiliger voor wie in de auto zit, maar voor anderen – in het geval van een ongeluk – juist gevaarlijker. Een aanrijding met een zware auto leidt 20 procent vaker tot een dodelijke afloop voor fietsers of voetgangers.

Hoogleraar Marco te Brömmelstroet van de Universiteit van Amsterdam maakt zich zorgen om die cijfers. “Ongelofelijk dat we dit met zijn allen laten gebeuren. Het is een bevestiging van iets wat we ons al heel lang zorgen over maken in de wereld van verkeersveiligheid, maar iets waar we gek genoeg maar heel weinig actie op hebben ondernomen. We moeten iets gaan doen tegen de toename van dit gevaar voor de mensen in de openbare ruimte van onze steden”, stelt Te Brömmelstroet.

Daarvoor noemt de hoogleraar verschillende oplossingen. “We kunnen zorgen dat dit soort zware auto’s simpelweg niet worden toegelaten op de weg. Maar je ziet al dat steden ook zelf stappen gaan nemen en zeggen: dit soort grote auto’s willen we liever niet in onze steden hebben.”

Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, stelt in een reactie dat het effect van zware voertuigen verschilt. “Ze zijn vaak veiliger voor de inzittenden, ze veroorzaken meestal meer schade bij bijvoorbeeld fietsers en voetgangers, tegelijkertijd zijn ze minder vaak betrokken bij ongevallen.”

Ontdek fietsen in Bormio
18 Reacties
17-01-2025 09:24
**Door strengere veiligheidseisen worden auto’s steeds groter en zwaarder**, volgens mij klopt deze stelling maar voor een deeltje. Fabrikanten en hun marketingapparaat hebben hun ontwerpen steeds groter gemaakt om met elkaar te concurreren, een polo van nu is véél groter dan eentje van twintig jaar terug en dat is omdat een Corsa evengoed is gegroeid in omvang. Daarnaast is de SUV nu hét ding voor veel mensen als statussymbool, die wagens zijn gewoon groot om groot te zijn en dat heeft niets met veiligheid te maken. Als het met veiligheid te maken zou hebben dan waren er geen kleine wagens meer en die zijn er nog wel. En natuurlijk als laatste de elektrische waar de batterijen veel gewicht en omvang toevoegen, maar dat heeft ook niets met veiligheid te maken.

Maar de experten volg ik voor de rest wel, zeker in de steden en dorpskernen zijn SUV's veel te groot en ze zouden beter geweerd worden. Deze hype mag van mij snel overgaan .... :-)
    17-01-2025 10:50
    Op kleine auto's wordt niet tot nauwelijks verdiend, momenteel, door autofabrikanten. Vandaar dat ze steeds groter willen.
    17-01-2025 12:25
    SUV’s zijn zo hoog dat bestuurders kinderen over het hoofd zien, letterlijk. Ik heb statistieken gezien dat er daardoor meer kinderen verongelukken in de VS. In de context van Nederland heeft dit type auto geen usecase, daarom kan het best verboden worden behalve voor Staatsbosbeheer en dergelijke…
17-01-2025 09:06
Het is idd gevaarlijker op de weg, maar niet alleen door de personenauto's. Vrachtwagens worden groter en logger, tractoren zijn monstertrucks geworden. Weggebruikers, niet alleen autobestuurders, gedragen zich meer aso. En er wordt veel te hard gereden. Ik woon aan een 30km-weg in een dorp, maar hier wordt vooral 50 tot 60 gereden en niemand onderneemt actie, de gemeente wijst naar de politie en de politie naar de gemeente.
    17-01-2025 12:21
    In Amsterdam geld tegenwoordig 30km per uur voor auto’s. Zelden iemand gezien die zich er aan houdt, ze trekken allemaal hard op om het volgende stoplicht stil te staan. (Buiten Amsterdam ook niet, al zijn er zeker automobilisten die zich aanpassen aan fietsers waar nodig)
    17-01-2025 12:46
    Miniflitspaaltjes achterin elke lantaarnpaal, begrotingstekort mee dichten, vroem vroem.
17-01-2025 09:04
Zou het komen omdat die zware auto's minder snel remmen? (ben geen Maxieboy, is oprechte vraag)

Overigens denk ik dat er met al deze artikelen de laatste tijd rondom een porseleinkastolifant gedanst wordt, mbt de recreatieve wielrenner. Omvattend lijkt me de boodschap 'Blauw bordje met witte letters zónder rode streep erdoor? Apparatuur uit, 2 tanden lichter en rust totdat je er weer uit bent'. Daar is namelijk de autodichtheid aanzienlijk hoger ook.
    17-01-2025 09:35
    Met dezelfde remmen sowieso wel, massa wil in beweging blijven :-) Ik hoop dat het niet bij elke elektrische wagen zo is, maar ik reed enkele dagen geleden met een Enyaq en die remde best wel 'slecht' tegenover wat ik gewoon ben van mijn eigen wagen. Dus als je echt plots moet stilstaan gaat dat wel een probleem geven want dan kan je niet anticiperen op de langere remweg...

    En +1 over je opmerking over je eigen gedrag op een racefiets, ik probeer er weg te blijven en als ik toch in de bebouwde kom rij dan gedraag ik me gewoon als op een gewone fiets, dus eventjes niet doorrijden en beter opletten voor anderen. Maar als je veel recreatieve fietsers op een racefiets ziet dan gedragen ze zich zelf wel als complete eikels.
    17-01-2025 12:32
    Ik vermoed dat grote zwaardere auto’s niet langzamer remmen. Dat wordt getest tijdens de ontwerp fase, en er zijn diverse standaarden waren autofabrikanten zich moeten houden. Zwaarder betekent wel een hevigere klap voor het object waar het mee in aanraking komt, maar vooral het grotere frontale oppervlak van de auto’s is een probleem: je rolt niet zo snel over de motorkap weg.
17-01-2025 09:25
Echt? Sommige zaken kun je ook zonder onderzoek wel zien aankomen. SUV’s zijn gewoon gevaarlijk, hoe comfortabeler de automobilist zich in zijn cocon voelt hoe roekelozer het gedrag. En al die schermen in een auto leiden enorm af. Daarnaast is de hoeveelheid vrachtwagens en busjes gigantisch toegenomen. Busjes met veelal gestreste chauffeurs die een enorme lading pakjes meekrijgen die allemaal op tijd bezorgd moeten worden omdat we thuis zitten en te lui zijn om iets in een winkel te gaan ophalen. En dan is, zeker hier in België, het aantal fietsers exponentieel toegenomen en de infrastructuur daar te weinig op aangepast (hoe hard ze in het Gentse ook hun best doen). Dus tja niemand zou hiervan op moeten kijken, het feit dat men dat blijkbaar niet ziet aankomen en/of gewoon laat gebeuren dat is pas opmerkelijk. Aan de andere kant we weten allang dat mensen levens het afleggen tegen geld en macht.
    17-01-2025 12:37
    Diverse steden die toch het auto verkeer helemaal bannen of aan banden leggen. Auto’s = geld is niet per se waar, bewoners tevreden stellen met veilige 15-minute cities is heel wat waard voor de bewoners en dus de waarde van een stad.
17-01-2025 09:33
Vergeet niet dat met de opkomst van de elektrische auto deze veel minder door de fietser of voetganger worden gehoord. Opeens rijdt er een auto naast je of haalt je in, daar waar je vroeger (met benzine, gas of dieselmotoren) je de auto al hoorde naderen.

Dit geldt overigens niet alleen voor elektrische auto's, maar ook in situaties tussen voetganger en fatbikes.
17-01-2025 10:18
Auto's worden zeker steeds gevaarlijker.
Deels omdat ze zwaarder worden door allerlij veiligheids maatregelen
Deels zwaarder omdat iedereen een grote SUV achtige auto wil. En die zijn al zwaarder.
Daarbij alle verblinde led lampen, die omdat het SUV's zijn allemaal hoger zitten, dus eerder je verblinden op de fiets. Geldt zeker voor vrachtauto's
Pas geleden stond er een file waar ik langs reed. Allemaal vrachtwagens die op de boot moesten, het regende en omdat al die lampen op oog hoogte zaten en LED waren (zelf dus geen SUV , maar nog laag zittende auto) zag ik dus bijna een kilometer lang niks behalve felle koplampen.
17-01-2025 12:30
Terecht hier veel kritiek op de gevaarlijke SUV's. Maar eigenlijk is dit niet de schuld van de gewone koper, maar van de autoindustrie en de verkoper. Een SUV is goedkoper in productie dan pakweg een berline of break en daarenboven ook veel handiger bij de EV om de batterijen in onder te brengen. Bij diverse automerken kan je zelfs geen break meer kopen. Daarenboven en alweer omwille van de goedkoop, worden de infotainments nu boven ipv in het dashboard gezet. Komt ook het vooraanzicht van de bestuurder niet ten goede.
17-01-2025 08:59
Van Madlener moet je het in elk geval niet hebben, die vent straalt bij alles uit: 'liever lui dan moe'.
17-01-2025 22:56
De term voor dit fenomeen is "autobesitas", zie ook de interessante Wikipedia pagina
19-01-2025 13:14
De overheden moeten de auto als voorkeursvervoermiddel los laten. In zowel stedelijk als landelijk gebied. Ontmoedig het zoveel mogelijk, maar kom met een goed alternatief. Pas dan komen we ergens.
21-01-2025 11:30
Heb ca 45 jaar gefietst. Woonwerk, wedstrijden enz enz. Vorig jaar bijna alles weggedaan om bovengenoemde reden. Ook gezien de leeftijd wordt je krakkemikkiger en dus minder snel anticiperen op andere weggebruikers

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine