Auto’s worden voor fietsers steeds gevaarlijker, kans op dodelijk ongeluk neemt toe
Fietstoerisme Auto’s worden voor de gebruikers steeds veiliger, maar voor andere verkeersgebruikers neemt het gevaar juist toe. Er zijn steeds meer auto’s in het verkeer en die zijn vaak zwaarder, waardoor de kans op dodelijke ongelukken toeneemt, zo stelt RTL Nieuws.
De laatste jaren zijn er vaker aanrijdingen van auto’s met verwonding of zelfs overlijden van fietsers en voetgangers ten gevolge. Vooral de zwaarste auto’s (1.500 kilo of meer) gelden daarin als boosdoener; het aantal ongelukken van dergelijke auto’s met verwondingen of overlijden ten gevolge daarvan is maar liefst verdubbeld.Door strengere veiligheidseisen worden auto’s steeds groter en zwaarder. Ze worden dan wel veiliger voor wie in de auto zit, maar voor anderen – in het geval van een ongeluk – juist gevaarlijker. Een aanrijding met een zware auto leidt 20 procent vaker tot een dodelijke afloop voor fietsers of voetgangers.
Hoogleraar Marco te Brömmelstroet van de Universiteit van Amsterdam maakt zich zorgen om die cijfers. “Ongelofelijk dat we dit met zijn allen laten gebeuren. Het is een bevestiging van iets wat we ons al heel lang zorgen over maken in de wereld van verkeersveiligheid, maar iets waar we gek genoeg maar heel weinig actie op hebben ondernomen. We moeten iets gaan doen tegen de toename van dit gevaar voor de mensen in de openbare ruimte van onze steden”, stelt Te Brömmelstroet.
Daarvoor noemt de hoogleraar verschillende oplossingen. “We kunnen zorgen dat dit soort zware auto’s simpelweg niet worden toegelaten op de weg. Maar je ziet al dat steden ook zelf stappen gaan nemen en zeggen: dit soort grote auto’s willen we liever niet in onze steden hebben.”
Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, stelt in een reactie dat het effect van zware voertuigen verschilt. “Ze zijn vaak veiliger voor de inzittenden, ze veroorzaken meestal meer schade bij bijvoorbeeld fietsers en voetgangers, tegelijkertijd zijn ze minder vaak betrokken bij ongevallen.”
Maar de experten volg ik voor de rest wel, zeker in de steden en dorpskernen zijn SUV's veel te groot en ze zouden beter geweerd worden. Deze hype mag van mij snel overgaan .... :-)
Overigens denk ik dat er met al deze artikelen de laatste tijd rondom een porseleinkastolifant gedanst wordt, mbt de recreatieve wielrenner. Omvattend lijkt me de boodschap 'Blauw bordje met witte letters zónder rode streep erdoor? Apparatuur uit, 2 tanden lichter en rust totdat je er weer uit bent'. Daar is namelijk de autodichtheid aanzienlijk hoger ook.
En +1 over je opmerking over je eigen gedrag op een racefiets, ik probeer er weg te blijven en als ik toch in de bebouwde kom rij dan gedraag ik me gewoon als op een gewone fiets, dus eventjes niet doorrijden en beter opletten voor anderen. Maar als je veel recreatieve fietsers op een racefiets ziet dan gedragen ze zich zelf wel als complete eikels.
Dit geldt overigens niet alleen voor elektrische auto's, maar ook in situaties tussen voetganger en fatbikes.
Deels omdat ze zwaarder worden door allerlij veiligheids maatregelen
Deels zwaarder omdat iedereen een grote SUV achtige auto wil. En die zijn al zwaarder.
Daarbij alle verblinde led lampen, die omdat het SUV's zijn allemaal hoger zitten, dus eerder je verblinden op de fiets. Geldt zeker voor vrachtauto's
Pas geleden stond er een file waar ik langs reed. Allemaal vrachtwagens die op de boot moesten, het regende en omdat al die lampen op oog hoogte zaten en LED waren (zelf dus geen SUV , maar nog laag zittende auto) zag ik dus bijna een kilometer lang niks behalve felle koplampen.