Intermarché-Wanty gaat koersen op prototypes van nieuwe sponsor Hutchinson
foto: Hutchinson
donderdag 9 januari 2025 om 12:00

Intermarché-Wanty gaat koersen op prototypes van nieuwe sponsor Hutchinson

Materiaalzone Hutchinson keert terug in de WorldTour, als sponsor van Intermarché-Wanty. Het Franse bandenmerk en de Belgische ploeg gaan een samenwerking voor meerdere jaren aan. Al in de Tour Down Under moet de ploeg daar de vruchten van gaan plukken, waar ze met prototypes van nieuwe banden gaan rijden.

Hutchinson was al jaren actief op het hoogste niveau van de wielersport, waarbij ze 00k tal van successen behaalden, maar nu waren ze al geruime tijd niet meer actief als sponsor. Dit seizoen komt daar verandering in, door de samenwerking met Intermarché-Wanty. Daarbij gaat Hutchinson niet alleen rubber aan de ploeg leveren, maar gaat er ook samen aan de ontwikkeling van nieuwe banden gewerkt worden.

Dat begint al in de eerste WorldTour-koers van het seizoen, want de Belgische ploeg gaat in Australië starten met een band die nog als prototype gemarkeerd staat, zo valt te lezen in een persbericht van de bandenleverancier. “Toen we een paar jaar geleden als een van de eersten overgingen naar tubeless banden, wonnen we een significant voordeel aan snelheid. Nu alle ploegen tubeless rijden, zoeken we weer een technologisch voordeel”, vertelt Mikey van Kruiningen, verantwoordelijk voor het materiaal bij de ploeg.

“Met Hutchinson hebben we een partner gevonden die met ons wil werken aan een band met goede grip, wat de achilleshiel is van het tubeless-systeem, zeker in natte omstandigheden. Voortbouwend op de kennis die is opgedaan tijdens de ontwikkeling van de Blackbird-band, ontwikkelen we nu nieuwe tubeless banden van Hutchinson Racing Lab. Deze nieuwe brede banden combineren een superlicht gewicht met een hoge rolweerstand en uitzonderlijke grip – onze coureurs noemen het niet voor niets de ‘MotoGP-band. ​We zijn al vroeg begonnen met het uitgebreid testen van de prototypes, zowel in de bergen als op de kasseien, met uitstekende resultaten”, voegt hij toe.

RIDE Magazine
9 Reacties
09-01-2025 12:20
Tubeless banden bij een racefiets blijft wat mij betreft toch iets voor de profs, zoals hier het geval. Meteen een nieuw wiel aangereikt krijgen, is toch een heel ander verhaal dan zelf moeten klooien met een band (en erger nog frame) die onder de sealant zit. Hoewel de kans op een lekke band in theorie kleiner is, vervang ik toch liever een paar keer per jaar op het gemak een binnenband in zeg 10 minuten, dan één keer per jaar langdurig staan te prutsen onderweg. De iets hogere rolweerstand door het rijden met binnenbanden neem ik graag voor lief. Voor MTB en gravelbike is het wel een goede optie door de grotere luchtkamer en veel lagere bandendruk, mits je sealant gebruikt die daadwerkelijk kleine gaatjes afdicht en voor grotere gaatjes fatsoenlijke plugs meeneemt.
    09-01-2025 12:23
    100% met jou eens!
    09-01-2025 13:20
    Hoewel ik ook nog op de racefiets met een binnenband rij (wel tubeless op gravel) zie ik het probleem niet. Je kan toch onderweg alsnog een binnenband in je tubeless band leggen? Of mis ik iets?
    09-01-2025 13:33
    Dat kan zeker ja. Je moet wel een worsteling met sealant ervoor over hebben, als het gaatje niet gedicht wordt door de sealant en/of plug ;-). Ik neem bij mijn gravelbike naast plugs, ook een binnenband en een doekje mee om de grootste sealant zooi in de tubeless band en op het velgbed mee af te kunnen nemen, voordat ik de binnenband plaats in geval de plug het niet houdt. En bij thuiskomst (of eerder indien mogelijk) de sealant voorzichtig van je frame afnemen, in de hoop dat het niet al helemaal aangekoekt is.
09-01-2025 16:04
"(..)...Nu alle ploegen tubeless rijden...(..)"
Dat is niet zo; er wordt nog veel met (plak)tubes gereden.
    09-01-2025 22:17
    Noem 4 World Tour teams op de weg zou ik zeggen
    09-01-2025 23:30
    De S-works ploegen vorig jaar nog vaak wel
    10-01-2025 16:01
    Geen enkele van de Specialized ploegen rijden op tubulars.
10-01-2025 10:48
@redactie: ik denk dat ze banden hebben met een lage rolweerstand.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine