In de winter fiets je door dikke lucht trager: feit of fabel?
foto: Joris Knapen

In de winter fiets je door dikke lucht trager: feit of fabel?

Fietstoerisme Je kent het wel: met het vorderen van het najaar lijken je ritjes almaar trager te worden en voelt het alsof je met de dag harder moet trappen voor dezelfde snelheid. Veel wielrenners spreken dan over de ‘dikke lucht’ die dat zou veroorzaken. Maar, is dat een feit of een fabel? Een beetje van beide, is het antwoord.

Om een antwoord op die vraag te krijgen, moeten we eerst bepalen wat dikke lucht is. Daarvoor spreken we in dit artikel over de luchtdichtheid. Dat is de hoeveelheid lucht die zich in een bepaald volume bevindt. Een hogere massa lucht, betekent een hogere luchtdichtheid.

foto: Joris Knapen

Om met de deur in huis te vallen: die luchtdichtheid is in de herfst en de winter wel degelijk hoger. Luchtmoleculen worden bij lagere temperaturen namelijk wat trager, waardoor ze dichter tegen elkaar aan komen te liggen. Dit betekent dat er relatief gezien meer moleculen zijn; er zitten meer moleculen in een kubieke meter lucht dan bij hogere temperaturen.

Dat zorgt ervoor dat je meer moleculen moet verplaatsen om jezelf voort te bewegen; je moet als het ware meer luchtmoleculen opzij duwen om jezelf er een weg doorheen te banen. Dat levert meer weerstand op waardoor je dus meer vermogen moet leveren voor dezelfde snelheid. Maar, er zijn ook andere factoren die ervoor zorgen dat je gemiddelde snelheid in de winter lager ligt.

Die moeten we vooral in de weersomstandigheden zoeken. Zo is er door meer regen vaker sprake van natte wegen, wat op twee manieren invloed heeft op je gemiddelde snelheid. Veel wielrenners kiezen ervoor met een wat lagere bandenspanning te rijden voor extra grip. Dat levert echter ook wat hogere rolweerstand en dus lagere snelheid op. Daarnaast kosten die natte wegen je vaak wat snelheid in bochten omdat je iets voorzichter door een bocht moet sturen.

Heel aerodynamisch is al die winterkleding niet – foto: Joris Knapen

Daarnaast kosten de lagere temperaturen je meer energie dan zomers weer. Je lichaam moet meer energie gebruiken om warm te blijven; allemaal energie die je niet op de pedalen kan leveren. En dan is er nog wind, die in de winter harder en vaker waait dan in de zomer, al kan dat soms ook in je voordeel werken.

Tot slot speelt de kou ook nog een rol omdat je daardoor meer kleding moet dragen. Dat gaat vaak ten koste van wat aerodynamica als je kleding niet helemaal strak zit. Tevens kan strakke kleding soms nog een wat beperkend effect hebben op de bewegingsvrijheid van je gewrichten, wat het bewegen wat bemoeilijkt en ook (zij het slechts een klein beetje) energie kost.

Ontdek fietsen in Bormio
12 Reacties
23-12-2024 21:43
Welk deel is nu fabel? Ik lees alleen maar dat het een feit is.

(En dat is ook logisch gezien de luchtdikte... bij aerodynamische testen is dat een cruciaal gegeven en in de winter ligt dat hoger).
23-12-2024 19:39
Ik heb er eigenlijk het hele jaar last van.
24-12-2024 07:05
In dit seizoen heb je vooral minder last van veel te veel anderen die overal rondrijden, de extra mentale sereenheid die dat gegeven meebrengt is iets waar ik met alle liefde wat snelheid voor inlever.
24-12-2024 11:35
Ja niet echt een fabel. Luchtdichtheid en aerodynamica vanwege dikkere/andere kleding zorgt dat ik bij gelijk wattage (dus de factor energieverbruik uitgesloten) in de winter ongeveer 1 a 2 km per uur langzamer ga dan in de zomer.
24-12-2024 11:43
het is een fabel, in de zomer fiets je in dezelfde dikke lucht en bij gelijke temperatuur ook trager.
    24-12-2024 14:09
    Mijn onderbuikgevoel zei dat het vooral van de luchtdruk afhangt, die in de zomer en de winter flink kan overlappen, maar dit blijkt fout - het is echt vooral de temperatuur die bepalend is.

    Klik op Figuur 1 hier: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/lichte-lucht-zware-lucht
    Je zal bvb. zien dat de hoogst ooit gemeten luchtdichtheid bij 25°C een pak lager ligt dan de kleinst gemeten luchtdichtheid bij 0°C.

    Deze data zijn wel maar tot 2010 opgemeten - heel lang zal het niet meer duren voordat we ook in de winter temperaturen tot 25°C kunnen meemaken ;-)
24-12-2024 13:06
"Lagere bandenspanning = hogere rolweerstand" is inmiddels echt wel achterhaald.
    24-12-2024 13:19
    Jup. Een te hoge bandenspanning geeft zelfs meer rolweerstand dan een te lage. En het gros van de toeristen rijdt met te veel druk.
    24-12-2024 13:52
    met lage bandenspanning rijd ik niet denderend, dit in tegenstelling bij hoge bandenspanning
    25-12-2024 00:37
    @re-cycle Het is zelden zo rechtlijnig als we graag willen geloven.
    Een 'mooi vlakke asfaltweeg' blijkt van dichtbij bekeken helemaal niet zo vlak (en in de praktijk zijn de wegen waarover je gemiddeld rijdt ook niet dat soort wegen).
    'Niet denderend rijden' is vaak een inschatting gebaseerd op zeer onbetrouwbare waarnemingen. Het is uit onderzoek gebleken dat de mens zeer slecht is in het inschatten van snelheid. Sommige zaken vóélen heel snel, maar zijn het niet, windgeruis en trillingen bv. Dus een helm die bij het fietsen wat meer geluid maakt kan sneller voelen, net zoals knetterhard opgepompte banden.
    Rijden met lagere bandenspanning (dan we vroeger gewoon waren) is in beginsel sneller, maar andere factoren hebben daar wel invloed op. Dat een band de oneffenheden van het oppervlak 'opslokt' door te vervormen is goed; het gewicht van rijder+fiets constant omhoog en omlaag laten gaat kost heel veel energie, dus hoe minder verticale beweging hoe beter. Echter, dan moet de band wel van een heel soepele kwaliteit zijn. Bij een stugge band kost die vervorming te veel energie, waardoor de besparing geheel of gedeeltelijk teniet gedaan wordt. Daarom voelde het altijd ook zo sloom wanneer je vroeger op je ouwe degelijke stadsfiets met te zachte banden reed. Maar met goeie, soepele moderne banden is dat totaal anders.
26-12-2024 08:04
De meeste mensen zijn vooral net wat minder fit in de winter, je voelt je toch al snel wat moe, somber en dik. ;-) Over het algemeen fiets je ook minder vaak, korter en minder hard. Komt er nu ook nog die stroperige dikke lucht bij kijken!

De beste oplossing is overigens vooral wel naar buiten te gaan en te bewegen, trek je niks aan van de dikke lucht, het is bijna lente!
28-12-2024 20:00
Zolang de frietpan voor onderweg mee is komt het altijd goed

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine