Parijs 2024: Duidelijke rolverdeling bij de Nederlandse vrouwen sleutel tot succes in strijd tegen Kopecky
foto: Cor Vos
zondag 4 augustus 2024 om 08:04

Parijs 2024: Duidelijke rolverdeling bij de Nederlandse vrouwen sleutel tot succes in strijd tegen Kopecky

Zondagmiddag is het tijd voor de olympische wegrit van de vrouwen. In de straten van Parijs zijn de Nederlandse vrouwen favoriet, al is er wel één heel grote kaper op de kust: Lotte Kopecky. Hoe gaan de Nederlanders dat aanpakken? En wat is de onderlinge rolverdeling?

Het onderwerp wordt uitgebreid besproken in de WielerFlits Podcast. Verslaggever Raymond is ter plaatse in Parijs en zakte voor het weekend af naar het kamp van de Nederlanders. “De sfeer was er zeer goed. Wat nieuw is geweest is dat bondscoach Loes Gunnewijk iedereen van tevoren al een taak heeft gegeven. Er is al snel gezegd dat Lorena Wiebes de kopvrouw ging zijn, de rest mocht dan bepalen of ze zich daarin konden schikken. Zo is de selectieprocedure op gang gekomen, waardoor nu iedereen zijn rol goed kent.”

De nieuwe manier van werken moet rampscenario’s voorkomen zoals bijvoorbeeld de olympische wegrit in Tokyo. Wiebes is de uitgesproken kopvrouw, Demi Vollering en Marianne Vos zijn schaduwkopvrouwen. “Maar ik vind eigenlijk niet dat Wiebes zich echt gedraagt als kopvrouw”, merkt Maxim op. “Ze heeft het over meerdere scenario’s en durft niet te spreken over een gouden kans voor zichzelf. Ze blijft zo bescheiden.”

Wiebes en co zullen er in ieder geval alle zeilen moeten bijzetten om Kopecky te kloppen. “In Glasgow moest Kopecky het ook opnemen tegen de bijna onklopbare Nederlandse selectie. We weten hoe dat is afgelopen. Er was één dame die er met kop en schouders bovenuit stak. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de vorm van de dag en de vorm in aanloop hiernaartoe. En daarin heeft Kopecky voorlopig geen tekenen van zwakte laten zien.” Al ziet Youri één mogelijke boosdoener: “Ze is gevallen tijdens de tijdrit. Het valt af te wachten wat dat zal teweegbrengen.”


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
6 Reacties
04-08-2024 09:50
Vollering kan winnen op exact dezelfde wijze als REVKET gisteren, Vos in de rol van persoonlijk bewaker Kopecky.

Doch zegt iets me dat die bonkige Lotte te sterk voor alles en iedereen gaat zijn en ‘we’ achteraf weer moeten gaan speuren naar een object om teleurstelling af te leiden, het commentaar van Karl of zo.
    04-08-2024 14:09
    Dat zal dan toch Ruben moeten worden.
04-08-2024 09:38
Gisteren hebben de Belgen het voorbeeld gegeven
    04-08-2024 09:48
    Inderdaad.
    Enkel jammer dat Nederland door een incapable bondscoach maar met drie fitte rensters start.
    04-08-2024 13:51
    Vrees dat kopecky te sterk is voor vos, heuvels niet lang genoeg om vollering echt weg te laten rijden van kopecky. Dus er zijn enkele opties: vos vooruit sturen meer dan 60-70km voor de finish met een groepje, liefst al eerder zodat kopecky vroeg geen knechten meer heeft, danmet vollering heel veel laten aanvallen vanaf ook vroeg al, zodat kopecky zelf zaken moet recht zetten. En als dat lukt voor kopecky op tijd om schakelen en kopecky in toon houden vanuit peloton voor Wiebes. Of vanaf 1 voor Wiebes gaan, maar denk eigenlijk dat kopecky dan te goed omringt is nog en zelf te weinig afgemat en dan Wiebes eraf rijdt op montmartre
04-08-2024 15:25
Pfffffff weer naar die Kneteman luistern. Dan maar naar die Slappendel van Eurosport luisteren en reklame voor lief nemen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine