Milano-Sanremo
Pavia - Sanremo
Uitslag
Informatie
De tijd dat Milaan-San Remo nog daadwerkelijk vertrok vanuit Milaan, ligt achter ons. In 2023 had Abbiategrasso de eer om als startplaats te fungeren en vorig jaar klikten de renners in Pavia hun koersschoentjes in de pedalen. Dat is de organisatie blijkbaar goed bevallen, want volgens La Provincia heeft de eerste monumentale klassieker van het seizoen met Pavia een alternatieve startplaats gevonden voor de komende jaren.
Milaan-San Remo zal tot minstens 2027 starten in Pavia, een stad van ongeveer 80.000 inwoners, zo’n 35 kilometer ten zuiden van Milaan. Voor RCS Sport zal het vooral een keuze zijn uit financiële overwegingen. Pavia moet jaarlijks namelijk 100.000 euro overmaken naar de organisator van Milaan-San Remo om de start te kunnen organiseren. Dit is volgens La Provincia genoeg om de organisatiekosten te dekken.
De 116e editie van Milaan-San Remo heeft verder weinig verrassingen in petto voor de renners. De organisatie houdt vast aan zijn beproefde recept. De afstand van de wedstrijd bedraagt dit jaar 289 kilometer. Na de start gaat het in zuidwestelijke richting – over voornamelijk vlakke wegen – naar de eerste helling van de dag. En dat is meteen een bekende scherprechter.
We hebben het natuurlijk over de Passo del Turchino. De Turchino was in de begindagen van Milaan-San Remo nog de enige noemenswaardige beklimming in het parcours, zowat halfweg koers, maar deze was wel vaak beslissend. De Passo del Turchino is tegenwoordig niet meer dan een voetnoot in het wedstrijdverloop, maar zal als eerste ijkpunt in de koers wel voor wat nervositeit zorgen.
Na de passage over de Passo del Turchino dalen de renners af richting Genua Voltri en vanaf daar zullen ze – langs de kust – westwaarts rijden. Via Varazze, Savona en Albenga worden daarna de Tre Capi bereikt: de Capo Mele, de Capo Cervo en de Capo Berta. Vanaf de top van die laatste helling, op zo’n veertig kilometer van de streep, gaat het in volle vaart naar de laatste twee beklimmingen van de dag: de Cipressa, die sinds 1982 deel uitmaakt van de route, en de Poggio.
De Cipressa is iets meer dan 5,6 kilometer lang met een stijgingspercentage van 4,1%. Hier liggen mogelijkheden voor een aanval van ver, want de top ligt op ruim twintig kilometer van de finish. Het is vaak ook een plek waar de pure sprinters hun sportieve Waterloo vinden. De zeer technische afdaling van de Cipressa leidt terug naar de rijksweg SS 1 Aurelia.
De beklimming van de Poggio di Sanremo begint op negen kilometer van de finish. De klim is 3,7 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 3,7% procent. Een ‘kwadratische klim’, zou Tim Krabbé zeggen. Net voordat de top bereikt wordt, loopt de hellingsgraad overigens nog even op tot 8%. De weg is vrij smal, met vier haarspeldbochten in de eerste twee kilometer. De afdaling is dan weer uitdagend, over asfaltwegen met veel bochten die op bepaalde punten vrij smal zijn.
Na de laatste dalende kilometers is het niet zo ver meer naar de eindstreep in San Remo. De laatste twee vlakke kilometers voeren over lange en rechte wegen. Op 850 meter van de finish is er nog een scherpe bocht naar links, gevolgd door een bocht naar rechts op 750 meter van de streep op de welbekende Via Roma.
Profiel

Route
