Volg hier Kuurne-Brussel-Kuurne 2019
zondag 3 maart 2019 om 11:20

Volg hier Kuurne-Brussel-Kuurne 2019

Gisteren werd het Vlaamse wielervoorjaar afgetrapt met Omloop Het Nieuwsblad. Daags na de Omloop is het alweer tijd voor de tweede kasseiklassieker: Kuurne-Brussel-Kuurne! Vorig jaar kregen we met Dylan Groenewegen een Nederlandse winnaar. Kan de sprinter van Jumbo-Visma opnieuw zegevieren? Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de koers!

Het startsein voor de koers wordt gegeven in het West-Vlaamse Kuurne, onder de rook van de stad Kortrijk. Ook de finishlijn is er getrokken, na een lus van 201,1 kilometer. De koers telt dit jaar dertien hellingen. De Volkegemberg (maximaal 12%) en de Eikenmolen (maximaal 12,5%) zijn toegevoegd aan het parcours en vormen de eerste twee beklimmingen van de dag.

Met de Kanarieberg (na 89,3 km), de Kruisberg (na 96,7 km) en de Oude Kwaremont (na 116,5 km) worden ook enkele beklimmingen aangedaan die op 7 april onderdeel zijn van de Ronde van Vlaanderen. Na de laatste klim op de route, de Nokereberg, is het nog bijna vijftig kilometer tot de finish in Kuurne, waar de aankomst ligt op de Brugsesteenweg na twee plaatselijke ronden van 15,3 kilometer.

Hellingen flag-be Kuurne-Brussel-Kuurne 2019
1. Volkegemberg (1,0 km aan 5%)
2. Eikenmolen (0,4 km aan 5,9%)
3. Onkerzeleberg (2,1 km aan 3%)
4. La Houppe (1,9 km aan 4,8%)
5. Kanarieberg (1,0 km aan 7,7%)
6. Kruisberg (1,9 km aan 4,8%)
7. Hotond (2,7 km aan 3,1%)
8. Côte du Trieu (1,3 km aan 7%)
9. Oude Kwaremont (2,2 km aan 4%)
10. Kluisberg (1,1 km aan 6,3%)
11. Tiegemberg (0,8 km aan 5%)
12. Holstraat (1,0 km aan 5,2%)
13. Nokereberg (0,4 km aan 5,7%)

Het is overigens nog maar de vraag of het een (massa)sprint zal worden, gezien het voorspelde Flandrienweer. De verwachting is dat Kuurne-Brussel-Kuurne onder regenachtige omstandigheden wordt verreden aan een maximum temperatuur van 14 °C. De wind waait uit het zuidwesten en is vrij krachtig aan windkracht 5.

De start is om 11.45 uur, terwijl de finish wordt verwacht tussen 16.26 en 16.54 uur. De koers is rechtstreeks te volgen op Eurosport 1 (vanaf 15.15 uur ) en Sporza op één (vanaf 13.30 uur).

Links
Voorbeschouwing WielerFlits

Website organisatie
Deelnemerslijst
Informatie parcours

Liveticker (Sporza)
Liveticker (Organisatie)

RIDE Magazine
210 Reacties
03-03-2019 15:34
Als de 2 groepen samen komen hebben ook lotto soudal en arkic belangen om mee te tijden. Dan kan t snel gaan
03-03-2019 15:34
Groenewegen zit zo wel met enkel van Poppel als leadout
03-03-2019 15:45
Naesen, Jungels en Langeveld zijn wel motoren he, het zullen wellicht die irritante lussen zijn die de das omdoen. Deze koers zou veel mooier zijn met een directe aankomst, die extra km's pak je dan met daadwerkelijk Brussel aanraken en ook je heuvelzonde komt dan wat dichter bij het einde te liggen.
    03-03-2019 15:47
    Die lussen zijn inderdaad de doodsteek van deze koers. Het middenstuk is altijd zo leutig
03-03-2019 15:45
Politt DSQ; terecht.
    03-03-2019 15:46
    Absoluut. Dat moet maar eens afgelopen zijn.
    03-03-2019 15:46
    Hééél goed. Zo zet je de norm.
03-03-2019 15:47
Groenewegen in het laatste wiel terwijl er gaten vallen door de wind omdat zijn eigen ploeggenoten op kop rijden
03-03-2019 15:54
De 5 koplopers vs Wijnants, Jansen, vd hoorn, 2 van bora en 2 van michelton.
Gaan er nog andere mannen mee rijden? De uae mannen voor Philipsen bijv?
03-03-2019 15:54
Peleton komt geen sikkepit dichterbij. JV renners zitten er zo te zien al aardig doorheen.
    03-03-2019 15:56
    Straks komen er verse mannen neem ik aan.
    03-03-2019 15:58
    Zal wel tijdig moeten gebeuren. Verder is het afwachten wie Groenewegen kan helpen, zou wel eens zo kunnen aflopen als die etappe in Valencia dat het samenkomt, maar zowel sprinter als ploeg op zijn in de laatste kilometers.
03-03-2019 15:57
Verschil blijft constant rond de minuut. Ik zou er mijn centen niet op durven zetten. Of de 5 vooraan erom gaan strijden of een hergroepering dan
03-03-2019 15:58
Cofidis zal toch ook wel een sprint willen?
    03-03-2019 15:59
    Heb jij Bouhanni gezien dan?
    03-03-2019 16:01
    Dat niet, maar uberhaupt zijn naam niet gehoord.
03-03-2019 16:00
Wat David zegt, genoeg spurters zullen wel nekkie af zijn waarmee zo'n Trentin eerder favoriet is dan de echte spurters. Colbrelli nog in het pak ?
    03-03-2019 16:01
    Is hard gevallen in de heuvelzone en er volgens mij niet meer bij.
03-03-2019 16:01
Wat gebeurt er ineens met die waarneming joh ?
    03-03-2019 16:01
    Zal ermee te maken hebben dat ze over de eindstreep gaan.
03-03-2019 16:03
Iig goeie harde training voor Jansen, Wijnants en vd hoorn. Voor de volgende koersen niet verkeerd iig.
03-03-2019 16:04
Peloton komt iets dichter
03-03-2019 16:04
43 sec handgeklokt.
03-03-2019 16:07
Nu is het een criterum geworden, altijd in het nadeel van de voorsten.
03-03-2019 16:08
Trentin op de grond dus die zullen even niet mee op kop beuken.
03-03-2019 16:11
Jansen, Van der Hoorn en Wynants al ruim 60 kilometer aan het beuken, zometeen zullen ze er wel bij komen maar wie gaat het initiatief nemen in de finale?

Ik voorspel een late uitval
03-03-2019 16:11
Leuk verhaal van De Cauwer. Zegt ook wel wat over de mentaliteit in het wielercircuit.
03-03-2019 16:13
Ackermann zit al de hele tijd vrij goed van voren in het peloton, die lijkt dus de benen te hebben.

35 seconden handgeklokt.
03-03-2019 16:14
Trentin mag technisch gezien ook een DSQ op z'n naam krijgen.
03-03-2019 16:14
Wat doet die Trentin nu weer?
03-03-2019 16:15
De Jumbo's zitten kapot, dat moment met Drucker en Van der Hoorn is tekenend.
03-03-2019 16:15
Alle jumbos nu toch ineens weg, nu moet het initiatief van anderen komen
03-03-2019 16:16
Tjv is op. Wynants, vd hoorn leeg gereden .Dus van de kop af net. Van poppel reed er ook al achter. Janssen ook. Denk dat het geen nieuwe overwinning wordt
03-03-2019 16:18
De kopgroep gaat gaatjes laten vallen. Jungels moet niet te lang wachten met zijn demarrage, nu het nog een half minuutje is. En nu letten ze er nog niet zo op.
    03-03-2019 16:19
    Yes, vroem vroem.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine