Volg hier de vijfde etappe in de Ronde van het Baskenland 2018
De voorlaatste etappe van de Ronde van het Baskenland voert van de ene oude bekende naar de andere. Vitoria-Gasteiz – de hoofdstad van de regio – is in het verleden al vaak verantwoordelijk geweest voor een start of aankomst van een Itzulia-etappe. Vanuit Vitoria-Gasteiz verlopen de eerste 70 kilometer – zeker voor Baskische begrippen – behoorlijk vlak. Hierna wordt er een lange afzink ingezet naar de ravitaillering, om daarna naar de eerste klim van de dag te rijden. De Elosua Gaina (8,1 km aan 6.9%) – met de top op 60 kilometer van de finish – zal wellicht voor een eerste schifting zorgen.
Na een lange afdaling en vlakke tussenfase – met een tussensprint in Loioia – zal het peloton uit elkaar worden gereten op het koninklijke duo Endoia Gaina (7 km aan 5.1%) en onregelmatige Azurki Gaina (5,5 km aan 7.6%). Vooral de beklimming van de Azurki heeft alles om de koers te doen ontploffen. De renners worden grotendeels over een smal geitenpad gestuurd, waar de percentages bij momenten naar de 20% kruipen. Na de top is het nog 20 kilometer naar Eibar, die grotendeels in dalende lijn gaan. De laatste kilometers lopen nog verraderlijk bergop, wat een verrassende finale in de hand kan werken.

De renners worden om 13:22 losgelaten in Vitoria-Gasteiz. De Finish in Eibar verwacht men tussen 17:18 en 17:43. De rit is live te volgen op Eurosport 1. Bespreek hier het verloop van de vijfde etappe.
Links:
Voorbeschouwing (WielerFlits)
Website organisatie
Parcours
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Liveticker (Officiële website)
Liveticker (Twitter organisatie)
Edit: Dat is natuurlijk Carthy die er beter voor staat, excuus!
Ik begrijp je enthousiasme en hoop, maar er zijn in het peloton meerdere rakkers die een beter track record hebben met lichtjes bergop finishen. AlaPh of Matthews bijv.
Natuurlijk kan hij het wel, maar is Mollema zo goed als het klassement nu aan geeft. @ Assen, volgens mij zijn ze nog niet eens halfkoers. Het echte werk moet nog beginnen in deze etappe. In mijn ogen dus wat voorbarig dat ze voorop blijven.