Volg hier de vijfde etappe in Critérium du Dauphiné 2015
donderdag 11 juni 2015 om 10:34 Volg in Google

Volg hier de vijfde etappe in Critérium du Dauphiné 2015

Vandaag begint het Criterium du Dauphine aan een zware vierdaagse. Vier bergetappes zullen het klassement op zijn kop gooien. Renners die kans willen maken op de eindoverwinning kunnen zich niet langer verschuilen en zullen vanaf vandaag kleur moeten bekennen. Tijdens deze etappe bereiken de renners namelijk het dak van deze ronde: de Col d’Allos (14 kilometer aan 5,5%) brengt het peloton naar 2.250 meter hoogte.


De Col d’Allos is een onregelmatige klim – met de top op 22 kilometer voor het einde – die bovendien lastiger is dan het lijkt. De klim loopt soms aan meer dan tien procent omhoog, maar vanwege enkele eenvoudige stukken valt het gemiddelde lager uit. Bovendien is deze berg eigenlijk een stuk langer dan veertien kilometer. De bijna twintig kilometer daarvoor lopen immers óók al omhoog.

Na top van de Col d’Allos volgt een technische afdaling. Giancarlo Ferretti van Bianchi-Campagnolo viel hier in de Tour de France van 1975 met zijn ploegleiderswagen vijftig meter het ravijn in. De ijzeren generaal overleefde de val wonder boven wonder. Goede dalers als Vincenzo Nibali kunnen hier belangrijke tijdswinst boeken op hun concurrenten.

Net als in het Critérium du Dauphine volgde destijds de slotklim naar Pra-Loup (6,2 kilometer aan 6,5%). Deze beklimming mag allerminst onderschat worden. Ook in de komende Tour moeten de Col d’Allos en Pra-Loup beklommen worden. Sterker nog: de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné is identiek aan de zeventiende rit in La Grande Boucle.

Wie heeft na vandaag de leiderstrui om zijn schouders hangen en neemt daarmee – wellicht – alvast een voorschot op de eindzege? Volg het koersverloop van de vijfde rit in het Critérium du Dauphine hier op Wielerflits. Vanaf 13:30 uur is de etappe te volgen via Eurosport, de finish is rond 14:50 uur.

Links:
Voorbeschouwing (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
211 Reacties
11-06-2015 14:50
Valverde eraf! Iets wat ik niet begrijp, maar wel vaak zie, is dat wanneer een concurrent van een kopman eraf gaat (Valverde hier) de knecht weer probeert naar de groep te rijden vlak voor die concurrent (Kennaugh).
11-06-2015 14:50
Wordt weer lekker hele dag naar de sky trein kijken tijdens de tour....
11-06-2015 14:50
Lol ze missen compleet dat Valverde en Rui Costa moesten lossen terwijl het in vol beeld was gebracht.
11-06-2015 14:51
Nibali rijdt op zn vermogensmeter
11-06-2015 14:51
Nibali iets aan de fiets, Kelderman lost
11-06-2015 14:51
Dit bericht is verwijderd
11-06-2015 14:51
man man man man ze kijken heelde tijd op hun mobieltje en missen alles
11-06-2015 14:51
Nibali heeft goed getraind, kreeg vast het seintje van zijn SRM dat zijn hartslag te hoog werd.
11-06-2015 14:51
Nibali eraf, heel apart. Hij leek juist nog goed mee te kunnen!
11-06-2015 14:51
Kelderman lost, nog een mannetje of 15 voor hem
11-06-2015 14:51
nog stees 1:15 op 3 kilometer
11-06-2015 14:51
Doei Valverde, Costa, Nibali en Kelderman.. Wind deels?
11-06-2015 14:51
Kelderman is net als Kruijswijk een taaie, mooi om te zien.
11-06-2015 14:51
Je hoeft in de Dauphiné nog niet top te zijn zoals Nibali vorig jaar liet zien, maar als je hier totaal niet mee kan komen zoals Mollema hoef je er ook niet op te rekenen dat je over een maand de besten kan volgen.
11-06-2015 14:52
Kelderman lost nu ook, net als Nibali. Geen schande dus, die val zal ook nog zijn uitwerking hebben.
Indrukwekkende inspanning van Poels, nu wachten op de aanval van Froome.
11-06-2015 14:52
Froome gaat!
11-06-2015 14:52
Dit bericht is verwijderd
11-06-2015 14:52
Vroem Vroem
11-06-2015 14:53
Nibali had absoluut niet iets aan de fiets, dat was gewoon afgeven. Hij heeft geen zin diep in het rood te rijden, past blijkbaar niet in zijn voorbereiding.
11-06-2015 14:53
Kelderman moet nu ook nog zeker niet top zijn. Lijkt ongeveer op de juiste conditie te zitten.
11-06-2015 14:54
Dit bericht is verwijderd
11-06-2015 14:54
Als Wilco komende dagen elke dag wat plaatsen opschuift, lijkt het mij prima. Peraud en met name Mollema, oei, daar moet nog wat gebeuren
11-06-2015 14:54
Froome wel in orde in ieder geval
11-06-2015 14:55
@kk Het blijft een gegeven dat renners die met een goede conditie uit de Giro komen, hier een voordeel hebben. Kijk naar een Kruijswijk 2011, Kelderman 2014.
11-06-2015 14:55
Toch wel triest dat zo'n kampioen als Nibali zich "laat" lossen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.