Volg hier de vijfde etappe in Critérium du Dauphiné 2015
donderdag 11 juni 2015 om 10:34 Volg in Google

Volg hier de vijfde etappe in Critérium du Dauphiné 2015

Vandaag begint het Criterium du Dauphine aan een zware vierdaagse. Vier bergetappes zullen het klassement op zijn kop gooien. Renners die kans willen maken op de eindoverwinning kunnen zich niet langer verschuilen en zullen vanaf vandaag kleur moeten bekennen. Tijdens deze etappe bereiken de renners namelijk het dak van deze ronde: de Col d’Allos (14 kilometer aan 5,5%) brengt het peloton naar 2.250 meter hoogte.


De Col d’Allos is een onregelmatige klim – met de top op 22 kilometer voor het einde – die bovendien lastiger is dan het lijkt. De klim loopt soms aan meer dan tien procent omhoog, maar vanwege enkele eenvoudige stukken valt het gemiddelde lager uit. Bovendien is deze berg eigenlijk een stuk langer dan veertien kilometer. De bijna twintig kilometer daarvoor lopen immers óók al omhoog.

Na top van de Col d’Allos volgt een technische afdaling. Giancarlo Ferretti van Bianchi-Campagnolo viel hier in de Tour de France van 1975 met zijn ploegleiderswagen vijftig meter het ravijn in. De ijzeren generaal overleefde de val wonder boven wonder. Goede dalers als Vincenzo Nibali kunnen hier belangrijke tijdswinst boeken op hun concurrenten.

Net als in het Critérium du Dauphine volgde destijds de slotklim naar Pra-Loup (6,2 kilometer aan 6,5%). Deze beklimming mag allerminst onderschat worden. Ook in de komende Tour moeten de Col d’Allos en Pra-Loup beklommen worden. Sterker nog: de vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné is identiek aan de zeventiende rit in La Grande Boucle.

Wie heeft na vandaag de leiderstrui om zijn schouders hangen en neemt daarmee – wellicht – alvast een voorschot op de eindzege? Volg het koersverloop van de vijfde rit in het Critérium du Dauphine hier op Wielerflits. Vanaf 13:30 uur is de etappe te volgen via Eurosport, de finish is rond 14:50 uur.

Links:
Voorbeschouwing (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
211 Reacties
11-06-2015 14:13
Netjes Bauke! Ik val in herhaling, maar het zou me niet verbazen als Bauke overtraind is, gezien de progressie van de afgelopen 2 jaar. Maar goed, wellicht en hopelijk verbetert hij nog komende dagen, maar zo niet, dan vrees ik wel voor de Tour voor hem.
11-06-2015 14:14
@TaDo
Haga en Craddock lijken zich eerder aan te sluiten bij de lange rij Amerikanen die prachtige dingen laten zien in de eigen koersen maar in Europa geen deuk in een pakkie boter rijden.
Ik kan dat nog lastig plaatsen. Een cultuurschok zullen ze toch niet krijgen en getalenteerd zijn ze over al het algemeen wel.
11-06-2015 14:14
Mollema heeft nog veel werk
11-06-2015 14:14
Bauke kan ook geen goede reslutaten overleggen bij Trek op de Tirreno na
11-06-2015 14:14
Tjonge Mollema zeg, dit is niet goed. Jeanesson ook er al snel af!
11-06-2015 14:15
@Tutu Een vraag die ik mij inderdaad ook stel, Dombrowski is hier ook een voorbeeld van. Stond een paar jaar geleden op gelijke hoogte van Aru.
11-06-2015 14:15
Mollema....
Het verbaast me niet na Noorwegen
11-06-2015 14:15
peraud er ook al af
11-06-2015 14:15
Peraud er ook al af.
11-06-2015 14:16
Dit is wel beulswerk van Sky hoor, het gaat hard nu
11-06-2015 14:16
Kelderman zit er nog lekker bij
11-06-2015 14:16
Wat een schitterende klim zeg
11-06-2015 14:16
@TaDo

Bij Dombroski is het wel te verklaren natuurlijk.
11-06-2015 14:16
Het is maar goed dat Bauke weg is bij TLJ, dat team was slecht voor zijn ontwikkeling.. uhuh
11-06-2015 14:16
Rohan Dennis er al af. Poels aan het knechten voor Froome, netjes. Kelderman er ook nog soepeltjes bij.
Prachtige klim dit, de Alpen op zijn best.
11-06-2015 14:16
George Bennett eraf volgens mij. Had dus wel degelijk een goede knecht kunnen zijn voor Kruijswijk
11-06-2015 14:17
Stond daar Jose??
11-06-2015 14:17
Nou Bauke. Daar rijd je dan met je bruine armen en benen....

Zou de trainer van trek er nu ook van langs krijgen zoals de trainer van TLJ?
11-06-2015 14:17
Jose been man man man man
11-06-2015 14:17
@Stoempert: Noorwegen was een drama voor Mollema, maar volgens hem zelf een trainingsritje. Wat is dit dan? Dit is nog niet eens een serieus zware klim!
11-06-2015 14:17
Jammer van Bauke maar zeker geen drama. De Tour is nog lang niet begonnen. Te vroeg pieken moeten we niet hebben. Wat dat betreft is de (opbouw van) Nibali van vorig jaar daar een goed voorbeeld van.
11-06-2015 14:18
Was ook wel te verwachten dat Mollema vroeg zou lossen na zijn matige prestaties in Noorwegen. Hij hoeft nog niet helemaal te panikeren richting de Tour, maar gelost worden door knechten van Sky is nooit een goed teken natuurlijk.
11-06-2015 14:18
Westra er nog bij?
11-06-2015 14:19
Boswell is weer lekker bezig, die is serieus aan het opschuiven in in de pikorde van de Skytrein.
11-06-2015 14:19
Wat is er met Bau aan de hand dit wordt niets in de tour op deze manier.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.