Volg hier de tweede etappe in de Tour of Utah 2018
Na de sprintzege van Travis McCabe gisteren, duiken de renners op dag drie van de Tour of Utah het Wasatch-gebergte in. Deze bergketen strekt zich in het zuiden van Utah uit tot de grens met Idaho en is zelfs verbonden met de Rocky Mountains. Krijgen we hier de eerste grote tijdsverschillen te zien? Volg het verloop van de wedstrijd op WielerFlits.
Na goed tachtig kilometer wordt het meest zuidelijke én hoogste punt opgezocht van het gebergte: Mount Nebo. Vernoemd naar de in Jordanië gelegen Mount Nebo, volgens de Tenach de plek waar Moses uitzicht had over het Beloofde Land. Maar of het voor de renners ook het beloofde terrein is om aan te vallen? Voor de zesde keer in de geschiedenis klimmen de renners naar de top, gelegen op ruim 2700 meter. Alle voorgaande keren wist Lachlan Morton als eerste boven te komen. In 2016 won hij de etappe naar Payson, waarmee hij een eerste fundament wist te leggen voor zijn latere eindzege.
Mount Nebo is een bijzonder onregelmatige beklimming, maar kent zeer steile stroken. Na de top volgen er nog enkele uitlopers, afgewisseld met stroken bergaf. Na de laatste uitloper brengt een dertig kilometer lange – bij momenten zeer snelle en technische – afdaling de renners naar Payson.
De start van de wedstrijd is om 20.30 uur en de renners worden rond 00.15 uur aan de finish verwacht. Vanaf 21.33 uur wordt de Tour of Utah rechtstreeks uitgezonden op Eurosport 2. Mocht deze zender niet tot de mogelijkheden behoren, dan is de etappe ook bijzonder goed te volgen in de gratis Tourtracker.
Links
Voorbeschouwing WielerFlits
Powless reed een kwartier geleden vlak achter de auto's van het peloton, maar die zal daar op zo'n klim niet meer terug gaan komen. Olivier zou ik daar (ook) niet meer verwachten na gisteren. Bouwman niet gezien.
Haig, van Garderen, knecht van Garderen, woods,
Maar wat is er in godsnaam met de klimmersbenen van Powless gebeurd? Bij de beloften was het een van de meest talentvolle klassementsrenners, maar dit seizoen wordt ie bij elke serieuze berg meteen gelost...
Edit: Ah, hij keert net terug. Mooi