Volg hier de openingsrit in de Eneco Tour 2015
maandag 10 augustus 2015 om 11:55 Volg in Google

Volg hier de openingsrit in de Eneco Tour 2015

De negenstedentocht. Dat is het parcours wat de renners in de eerste etappe van de Eneco Tour vandaag af gaan leggen. Vanuit de start in Bolsward worden acht andere steden aangedaan, die ook tijdens een Elfstedentocht gepasseerd worden. Ruim 180 vlakke kilometers door het Friese landschap. Gaan hier al verschillen gemaakt worden door de eventuele wind, of gaan we de sprinters aan het werk zien in Bolsward? Volg het verloop van de koers hier op WielerFlits.

Het startsein voor de elfde editie van de Eneco Tour wordt om 12.10 uur gegeven. Tussen 16.32 en 16.59 uur wordt de winnaar in Boalsert verwacht. Er staan in totaal 23 Nederlanders aan het vertrek.

Daarnaast is vandaag de introductie van de Eneco Gouden Kilometer in de WorldTour. Dit is een nieuw concept waarbij op 20 à 25 kilometer van de streep bonificatieseconden zijn te verdienen. Binnen een kilometer zijn er drie tussensprints. De winnaar krijgt drie bonificatieseconden, de tweede twee seconden en de derde één seconde. In totaal kan je dus in een kilometer negen seconden verzamelen. In de Ronde van België (2.HC) werd dit concept al gebruikt.

Op drie zenders is de Eneco Tour live te volgen via de televisie. Regionale zender L1 (Sander Kleikers en Erik Breukink) komt vandaag om 14.45 uur live. Sporza (Renaat Schotte en José De Cauwer) en Eurosport (Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon) zenden vanaf 15.00 uur livebeelden uit. Omrop Fryslân (Koos Wieling en Andries Bakker) start ook om 15.00 uur met de uitzending.

Links
Voorbeschouwing: Eneco Tour 2015 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)

Livestream (L1)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
49 Reacties
10-08-2015 12:42
Sporza geeft kopgroep van 6 met 3.00 minuten voorsprong...
10-08-2015 12:47
van Baarle gestart ipv Langeveld.
10-08-2015 12:58
de koprinners fan hjoed :
Laurens De Vreese (Astana), Nathan Haas (Cannondale), David Boucher (FDJ), Nico Denz (AG2R), Jesper Asselman (Roompot) en Frederik Veuchelen (Wanty)
10-08-2015 13:03
De foarsprong fan de seis leiders bedraacht nei 21 kilometer al 7.25''
10-08-2015 13:03
op 4 zenders want omroep friesland zend het ook live uit.

[i]Edit redactie: Klopt, wordt toegevoegd[/i]
10-08-2015 13:07
Gekkenhuis in Bolsward! Leuk sfeertje en gezellig!

Tim Wellens is er klaar voor!
10-08-2015 13:08
Toch wel triest dat een Nederlandse WT ronde niet wordt uitgezonden door de NPO.
10-08-2015 13:18
@8.6: last van de zon?
10-08-2015 13:26
@ turtlehead:
nee, ik postte alleen in het Fries.
10-08-2015 13:29
@TeamNL
Waarom is dat triest? Vanuit het perspectief van de algemene sportliefhebber, die ofwel aan het werk ofwel op vakantie is, is dit een betekenisloos rondje. De niche 'die hard wielerfans' is nu eenmaal niet groot genoeg. Dan is het toch een uitkomst dat de regionale factor uitkomst biedt?
10-08-2015 13:46
@xistnc

Dan snapt u de functie van de NPO niet helemaal. Eensch wat betreft de regionale zenders.
10-08-2015 14:01
@hoofdisvrij
De functie van de NPO is informeren, de discussie of sport daar bij hoort wordt op vele niveaus gevoerd.
10-08-2015 14:02
@Hoofd:
Wat is de functie dan van de publieke omroep? Volgens mij heeft het helemaal geen functie. Afschaffen die handel!
10-08-2015 14:05
[i]Edit redactie: On-topic aub[/i]
10-08-2015 14:09
NPO is Schaatsen!Sorry Fiesand.
10-08-2015 14:10
@xistnc & TeamNL: Eigenlijk moesten we daar eens een forumtopic van maken, want het komt erg vaak terug. Ik vraag het me namelijk ten zeerste af. Volgens mij is de verslaggeving zelf een belangrijke voorwaarde om supporters te krijgen, sterker ik denk dat het na sportief nationaal succes de belangrijkste factor is, het verhaal en hoe dat verhaal gebracht wordt. [s]Daar schiet de NPO sinds het pensioen van Jean Nelissen in 1996 gewoon in tekort. Sindsdien rapporteert de Belg ook eens in de zoveel jaar dat het aantal kijkers vanuit 'Olland toeneemt. De liefhebber moet toch ergens zijn heil zoeken nietwaar?

Mijn 'kijk-carrière' begon een paar jaar voor het pensioen van Nelissen, rond 1992[/s]
Nee, wacht. In 2012 keken er nog 680.000 mensen naar Parijs-Roubaix en bijna een miljoen naar LBL [url=http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/article/detail/3430319/2013/04/23/Kijkcijfers-wielrennen-dalen-flink-na-dopingschandalen.dhtml]Bron[/url]
Als je kijkt naar de TdF kijkcijfers [url=https://kijkonderzoek.nl/component/com_kijkcijfers/Itemid,133/file,m1-0-p]Dat doe je hier[/url] zie je dat de top 100 best bekeken programma's in Juli werden gedomineerd door de TdF, ondanks lekker weer, ondanks vakanties, tot bijna 2 miljoen en een marktaandeel van 60%(!). Dan is het gewoon onbegrijpelijk dat WK zwemmen ergens in de Kazan ofzo [url=https://kijkonderzoek.nl/component/com_kijkcijfers/Itemid,133/file,dp-0-1-0-p] Kijkcijfers van de finales gisteren[/url] met max 400.000 kijkers wél de hele middag de ruimte krijgt, maar een ronde, in eigen land, van de op 1 na best bekeken sport [url=kon ik niet vinden]Dikke duim[/url] geen ruimte krijgt.

Punt=die niche die hard fans is volgens mij wél groot genoeg. Het is natuurlijk niet 100% aanbod gestuurde vraag, maar ik verwed mijn linkerpink erom dat als je het aanbod en kwaliteit van verslaggeving van wielrennen op de Nederlandse televisie verbetert, de vraag absoluut toeneemt.
10-08-2015 14:12
Sorry Friesland!
10-08-2015 14:16
@8.6: Wat noem jij tokkieprogramma's?
Iig de publieke omroep zendt ook meer troep uit dan me lief is...programma's zoals Wie is de Mol zal heus wel blijven bestaan zonder publieke omroep. Ik vind het niet sjiek dat mijn belastinggeld daaraan wordt besteed..
10-08-2015 14:16
- Tour de France (zeker met start in eigen land) >>>>> Alles
- LBL en Parijs-Roubaix zijn beide monumenten én op zondag
- uitzenden van Eneco Tour dient geen enkel maatschappelijk belang
Oh en geef ff een seintje als je post af is!
10-08-2015 14:21
[i]Edit redactie: On-topic aub[/i]
10-08-2015 14:26
Vroegâh werd de Ronde van Nederland nog wel uitgezonden op de NOS (maar wellicht ook alleen in het weekend).

Probleem met de Eneco Tour is dat het geen Nederlandse wedstrijd is...
10-08-2015 14:34
8.6: wie is de mol, BZV, journaal, EO-programma's . Ook allemaal tokkie-zooi. En dat betaald van mijn belastinggeld
10-08-2015 14:41
@xistnc
Gelukkig is een 5 of 10 km schaatsen wel maatschappelijk heel belangrijk. Dat is nog saaier dan een wandeletappe in de wielersport. Ik hoor de commentators alweer komende winter "zo en weer een rond 32,2"

De waterpolo (halve) finale vond ik wel weer leuk om te zien.

Misschien dat het wielrennen in Nederland gewoon van de publieke omroep af moet. Iets meer interactie met de kijker mag ook wel.
10-08-2015 14:43
@AZH Je zult behoorlijk wat moeten afdragen als ze van jouw geld WIDM betalen ;-). Ik vind het wel fijn dat NPO dergelijke programma's wel uitzendt zonder elk kwartier een 10 minuten reclame.
10-08-2015 14:44
Ben erg benieuwd hoe die gouden kilometer uitpakt, gaat die verschil maken in wedstrijd verloop?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.