Tour 2016: Volg hier de eerste individuele tijdrit
vrijdag 15 juli 2016 om 09:50 Volg in Google

Tour 2016: Volg hier de eerste individuele tijdrit

Het is een opmerkelijke dag in de Tour de France. Het incident met Chris Froome op de Mont Ventoux galmt nog na, maar vooral het drama in Nice houdt iedereen bezig. Vandaag staat voor het eerst in deze Tour een tijdrit op het programma. De rit tegen de klok telt 37,5 heuvelachtige kilometers door de Ardèche-vallei.

TDF16_PROFILS-ETAPE_13

Sam Bennett (Bora-Argon 18) is de eerste renner die vandaag van start gaat in de individuele tijdrit. De Ier vertrekt om 10.05 uur vanaf het podium in Bourg-Saint-Andeol. Klassementsleider Chris Froome(Sky) start als allerlaatste om 16.39 uur. Bauke Mollema rolt van het podium als laatste landgenoot om 16.30 uur. Volg hier het verloop van de tijdrit.

Links:
Starttijden
Live tussentijden
Voorbeschouwing WielerFlits

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcoursinformatie etappe 12

Liveticker organisatie
Liveticker Sporza

Livestream NOS (vanaf 14.10)


Meld je aan en speel onze Voorspelgame!


Wielerflits Magazine is jouw Tourgids!


De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. En het is niet voor niets De Meest Complete Tour de France Gids. In onze Zomergids lees je alles over de Tour de France en de Tour Femmes, van etappes tot favorieten en indrukwekkende achtergronden over de teams en de bergen. Je leest over Jonas Vingegaard, de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Mathieu van der Poel, Raymond Poulidor, Rick Pluimers en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
555 Reacties
15-07-2016 10:49
Gougeard snelste op tussenpunt 2. gemiddelde snelheid 29.14 km/u beetje aan de lage kant, toch lastiger dan gedacht?
15-07-2016 10:50
benieuwd hoeveel minuten Dumoulin wint door zijn pak, TU delft zal vast ook gelijk zonnepanelen erin hebben gemonteerd voor het motortje;)
15-07-2016 10:51
7 km klimmen aan 5% is niet niks, daarna geen afdaling tot het 2e tussenpunt. Vindt die snelheid niet heel gek.
15-07-2016 10:54
Frankvs +1 :)
15-07-2016 10:55
ah, van tussenpunt 2 naar 3 schiet wel lekker op. 39km/u voor Sam Bennet aan tussenpunt 3
15-07-2016 10:56
jemig, die tussentijd van wagner is neit misselijk bij het tweede punt. 1.5 min sneller als zijn voorganger.

edit foutje van de ticker blijkbaar nu issie toch wat langzamer :(
15-07-2016 10:56
Hier gaat toch wel heel serieus met minuten gesmeten worden. 4 man nu bij het 3e tussenpunt, met al 4:15 verschil...
15-07-2016 11:02
@Mattje123: Er zijn natuurlijk altijd renners die dit volledig laten lopen en als rustdag zien (= Bennett), dus dat er veel tijd tussen zit is niet verwonderlijk.
15-07-2016 11:02
@ Sepiroth:
volgens mij klopt dat niet.
15-07-2016 11:02
Klote tijdrit, gezien de afwisseling van het parcours kan je nergens fatsoenlijk in een ritme komen. Een slechte dag kan je hier niet hebben want dat gaat minuten kosten.
15-07-2016 11:03
@mattje

Die eerste starters zijn echt geen goed referentiekader, de meeste gaan niet voluit, behalve dan de tijdrijders.
15-07-2016 11:05
ben ik de enige die denkt dat rohan dennis hier gaat uithalen? hij heeft nog geen trap teveel gegeven deze tour en dit is ook de enige reden waarom hij erbij is om deze tijdrit te winnen.
vorm moet ook top zijn zo dicht bij Rio. de anderen hebben al veel gegeven de laatste weken dumoulin froome martin toch al veel krachten verbruikt?
15-07-2016 11:05
Er zit nog veel meer verschil in dan normaal. Volgens mij is het een erg listig parcours, en is het gewoon erg moeilijk om de juiste cadans te vinden en lekker in je ritme te komen. Vooral de klassementsmannen met een iets mindere tijdrit gaan hier naar mijn mening minuten aan de broek krijgen.
15-07-2016 11:05
@Johnny7,
Wat is dat nu weer voor onzin. Froome en in iets mindere mate Porte hebben in het verleden gewoon uitstekende tijdritten gereden en ook meermaals tijdritten op hun naam geschreven (zelfs in behoorlijk sterk bezette deelnemersvelden).

Verder vind jij het misschien indekken, maar ik vind het gewoon realistisch. Hij zegt nergens dat hij niet vol voor de winst gaat, maar met o.a. Martin, Cancellara, Dennis, Froome en Kiryienka aan de start is het niet ondenkbaar dat er iemand sneller gaat zijn.
15-07-2016 11:06
eindtijd van de winnaar iets onder de 50 minuten, denk ik.

edit; net boven de 50 minuten bij nader inzien.
15-07-2016 11:07
't Wordt een van de renners die in het laatste uur starten. De wind draait van tegenwind naar zijwind rond 4 uur. 30 km/uur dus dat heeft wel invloed.
15-07-2016 11:08
Ah, haha. In mijn beleving liep er ook een weg onder door. Al een tijdje geleden dat ik daar op vakantie was ;) Misschien wat voor Froome? Aangezien hij toch aan het trainen is voor de triatlon.
15-07-2016 11:09
Klein beetje off-topic, maar gaat dit gevolgen hebben?? Het lijkt eroip dat Quintana hier 'gewoon' meelift met de motor...
https://twitter.com/dnelissen/status/753876958635761664
15-07-2016 11:13
@Chillinho,
Het lijkt mij dat Dennis ook al redelijk wat werk heeft moeten verzetten voor de twee kopmannen binnen de ploeg. Dat valt natuurlijk minder op dan in de aanval rijden, maar dat wil niet perse zeggen dat het minder intensief is.

Verder is Dennis, als ik mij niet vergis, op zijn best in iets kortere tijdritten. Ik vlak hem niet uit, maar ik zou hem zelf niet als grootste favoriet naar voren schuiven.
15-07-2016 11:13
@ elrio:
ik heb het even gechecked, maar ik zie alleen maar wind uit het noorden de gehele dag.
wel gaat de windkracht van 5 naar 4 omstreeks 14.00 uur.
15-07-2016 11:15
Froomey gaat de andere AK boys verpletteren. Ben wel heel benieuwd wat Mollema kan, die klonk gister heel zelfverzekerd over vandaag.

Dennis verwacht ik niet zoveel van, 38km is te lang voor hem.
15-07-2016 11:18
@ Bertvd
de tijd werd opgenomen op het moment van de val en dit is er na, dus ik denk dat Quintana mazzel heeft.
15-07-2016 11:18
@Bertvd
Tijdstrafje lijkt me gepast. Mag niet he
15-07-2016 11:20
Daar is Bodnar dus al als voorspeld...
15-07-2016 11:20
@Bertvd.... OK.... dat is best duidelijk ja. Als er nog meer foto's / filmpjes opduiken waarop te zien is dat hij het over een langere tijd heeft gedaan, dan lijkt mij ala Nibali een DQ op zijn plaats.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.