Tour 2016: Volg hier de derde etappe
maandag 4 juli 2016 om 11:30

Tour 2016: Volg hier de derde etappe

Na de machtsgreep van Peter Sagan in de lastige finale van gisteren, is het vandaag een vlakke rit die de renners te wachten staat. Zonder al te veel wind lijkt een massasprint onontkoombaar, al is een Stuyven-scenario altijd mogelijk. Deze lange etappe (223,5 km) trekt in zuidelijke richting van Granville naar Angers en kent nauwelijks hindernissen. Krijgen we een koninklijke massasprint? Volg het hier op WielerFlits.

Christian Prudhomme zwaait de de etappe officieel op gang om 11.55 uur, waarna een lange dag volgt voor de coureurs. Tussen 17.10 uur en 17.40 uur verwacht de organisatie de winnaar aan de aankomstlijn in Angers. De laatste kilometer ligt niet mijlenver boven zeeniveau, maar vanonder de vod naar de streep moeten de spurters 25 hoogtemeters verteren. Goed voor een stijgingspercentage van 2,5%. Op driehonderd meter van de finish ligt nog een rotondebocht naar rechts. Goed plaatsen is dus van belang. Kan Dylan Groenewegen zich mengen?

De NOS, Sporza en Eurosport beginnen om 14.10 met de live-uitzending.

TDF16_PROFILS-ETAPE_03

Links
Voorbeschouwing etappe 3 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst WielerFlits
Parcours informatie

Livestream (NOS, vanaf 14.10 uur)

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)

RIDE Magazine
215 Reacties
04-07-2016 16:53
@8.6
Tja, als je niet leest, dan is het echt kansloos. Ik schijn Sagan meerdere malen genoemd te hebben in mijn posts. En Hushovd is al gestopt.

Ik had het vooral over Kittel. Greipel is inderdaad veel completer. Kristoff ook. Toch krijgen ook zij veel te veel kansen op winst.
04-07-2016 16:55
@Hakkie
Wat ddb zegt. Een winnaar uit een willekeurige kopgroep heeft nog een solo moeten afleveren van pakweg 30 kilometer om weg te blijven. Dat is de facto veel bewonderenswaardiger dan een sprinter die slechts 300 meter spurt.
04-07-2016 16:59
Ben het globaal wel met Purito eens. Met sprinters die alleen vanuit de sprint winnen heb ik ook weinig. Ook eens met het onderscheid tussen een Kittel en een Sagan. Ik heb veel meer met veelzijdige sprinters die wel eens aanvallen en ook een klassieker kunnen winnen. Was ook altijd wel gecharmeerd van Thor bijv.

Ik vind dan weer wel dat af en toe een reguliere massasprint bij de sport hoort. Maar door zo'n etappe nodeloos lang te maken, kan je verwachten dat het peloton er met de pet naar gaat gooien.
04-07-2016 17:01
@ purito:
nou, om van de discussie af te zijn: oke, Purito is een meer complete renner dan Kittel.
ik ben sowieso niet van het soort 'je hebt geen verstand van het wielrennen' en 'tja, als je niet leest' argumentatie die jij o zo vaak gebruikt.
04-07-2016 17:03
[quote]Ben het globaal wel met Purito eens. Met sprinters die alleen vanuit de sprint winnen heb ik ook weinig. Ook eens met het onderscheid tussen een Kittel en een Sagan. Ik heb veel meer met veelzijdige sprinters die wel eens aanvallen en ook een klassieker kunnen winnen. Was ook altijd wel gecharmeerd van Thor bijv.

Ik vind dan weer wel dat af en toe een reguliere massasprint bij de sport hoort. Maar door zo’n etappe nodeloos lang te maken, kan je verwachten dat het peloton er met de pet naar gaat gooien.[/quote]

Goede post. Exact.

Als je bijvoorbeeld een waaierrit hebt zoals in Zeeland vorig, die dan uiteindelijk in een sprint wordt beslist, dan heb ik daar weinig problemen mee. De sprinters hebben er dan echt voor moeten rijden, en andere kwaliteiten moeten aanboren dan alleen een treintje volgen en voor 200 meter sprinten.

Maar dit soort ritten. Nee.
04-07-2016 17:04
Ik vind de discussie niet oninteressant, maar ben het ook behoorlijk oneens met Purito dat sprinters te veel kansen hebben in een grote ronde. Klimmers hebben dat minstens net zo veel, maar laten zelf veel vaker vluchtgroepen winnen. Er zijn in deze tour eigenlijk maar 5 échte sprintfinishes. Nou, de klimmers zouden meer voor winst kunnen meedoen, maar daar kiezen ze zelf niet voor. Dikke onzin dus dat de sprinters veel te veel kansen hebben.

Ik vind net als Hakkie de aanloop naar een massasprint, en de sprint zelf, ook prachtig. De aanloop naar een berg is precies hetzelfde, maar daar valt het vervolgens standaard stil als ze dan eenmaal begonnen zijn. Zo'n sprint wordt altijd gewonnen door een wereldtopper, op het scherpst van de snede. Dat is toch schitterend?

Wat alleen hélemaal nergens op slaat, zoals ik mijn eerste post op dit topic zei, is dat zo'n etappe 230 kilometer is! Doe ff normaal, we nemen toch sowieso stukken de bus, trein of het vliegtuig? Waarom moet dit dan zo lang? Totaal nutteloos, en daar ben ik het wel eens met Purito: het failliesement van het wielrennen als je dit te vaak doet. Niet om aan te zien, en als je dan (als beginnend wielrenfan) ook nog Dijkstra en Ducrot kijkt omdat je niet beter weet, ben je voor de rest van je leven klaar met dit saaie schouwspel.
04-07-2016 17:07
@8.6
Het gaat mij niet eens om de discussie, en wie er gelijk heeft. Wel als iemand blijkbaar echt niet leest, en dingen roept zonder enige argumentatie. Dan is het niet echt handig om een grote broek aan te trekken/zo stellig iets te zeggen.

Ik ben ongetwijfeld een eikel in dergelijke discussies. Maar ik probeer wel altijd dingen te beargumenteren. Met feiten en cijfers. Die kunnen alsnog niet juist zijn, maar de insteek is er wel.
04-07-2016 17:07
@ LL:
goed argument.
04-07-2016 17:09
Nou, één van de redenen dat zo'n etappe zo lang is, is dat er altijd twee plaatsen moeten zijn die er geld voor over hebben: een startplaats en een finishplaats. In dit geval Granville en Angers - als ik het parcours bekijk, wordt er niet bijster veel omgefietst vandaag, dus dit is ongeveer de kortste weg. Het zou gekker zijn als ze tussen twee plaatsen die hemelsbreed 100 kilometer van elkaar liggen zo gaan slingeren dat ze op 230 uitkomen. Ik vrees dat het vandaag moeilijk anders kon.
04-07-2016 17:12
[quote]Ik vind de discussie niet oninteressant, maar ben het ook behoorlijk oneens met Purito dat sprinters te veel kansen hebben in een grote ronde. Klimmers hebben dat minstens net zo veel, maar laten zelf veel vaker vluchtgroepen winnen. Er zijn in deze tour eigenlijk maar 5 échte sprintfinishes. Nou, de klimmers zouden meer voor winst kunnen meedoen, maar daar kiezen ze zelf niet voor. Dikke onzin dus dat de sprinters veel te veel kansen hebben.

Ik vind net als Hakkie de aanloop naar een massasprint, en de sprint zelf, ook prachtig. De aanloop naar een berg is precies hetzelfde, maar daar valt het vervolgens standaard stil als ze dan eenmaal begonnen zijn. Zo'n sprint wordt altijd gewonnen door een wereldtopper, op het scherpst van de snede. Dat is toch schitterend?[/quote]

Goed, dat respecteer ik natuurlijk. Maar wij verschillen dan gewoon van mening over het belang van sprinters binnen het wielrennen, en in dit geval een grote ronde. Ik vind het opvulling. Voor mij gaat een Tour over de strijd om de gele trui. Om het klassement. De Tour wordt gemaakt door de verhalen van Octave Lapize, Maurice Garin, Eddy Mercks, Luis Ocana, Marco Pantani en ga zo maar door. En wat mij betreft niet door de sprints van Freddy Maertens, Andre Darrigade of Mark Cavendish.

In dat opzicht heb je gelijk dat een ritzege uit een vluchtgroep in de bergen ook net zo zinloos is. Maar daar geniet ik toch veel meer van, omdat je dan koers hebt tussen een groep renners voor een lange periode (30, 50, 100 kilometer), en op een zwaarder, meer heroïsch terrein.
04-07-2016 17:12
Ik vind Rodriguez een grote renner die binnen zijn mogelijkheden ontzettend veel bereikt heeft. Ik vind de meeste sprintetappes saai, zeker inde meest gecontroleerde koers van het jaar; de tour. Toch blijf ik zoveel mogelijk kijken. 1/ Hopen dat Purito nog een keer zo'n poef doet, 2/ hopen dat een sprint etappe toch ontploft, zoals bv de waaier etappe een paar jaar geleden waar Piti de slag miste. Je weet maar nooit, wat? Je zal maar piepers pellen. Verwachtend dat je alleen de laatste tien minuten hoeft te kijken, en je HET moment ff mist. Kanniewaarzijn!
Ik denk dat de meeste liefhebbers dat ook wel zo vinden dus.... Lief blijven jongens.
04-07-2016 17:14
Hee ik ben net weer wakker. Nog iets gebeurd?
04-07-2016 17:14
Zouden er nog wat zo gek zijn om zo nog een keer aan te vallen?
04-07-2016 17:15
@ Purito:
maar zie je nou echt geen overeenkomst tussen wachten tot de laatste 500 meter voor de sprint naar boven en het vlakke sprintwerk? dat is het enige punt wat Hakkie2 en ik wilden maken. gewoon toegeven dat ook Purito zich vaak zondigd aan pure sprinterstactiek zou je toch sieren.
04-07-2016 17:16
Stroom net in.., al wat noemenswaardig gebeurd?
04-07-2016 17:17
Ik zou vooral meer etappes met veel heuvelgebergte willen zien. Dat zijn namelijk vaak etappes die leuk zijn vanwegen aanvallen en interessant omdat de kopmannen voor het algemeen klassement bij de les moeten blijven.
04-07-2016 17:18
@ purito

Begrijp me niet verkeerd: ik kijk veel liever bergritten dan sprintritten (zonder waaiers). Maar dat komt in de eerste plaats door het decor, en (wel meteen kort) daarachter de strijd om grotere belangen; het geel dus.

Maar de finales, puur de finales, vind ik met sprints vaak spectaculairder. Niet door het vallen, dat vind ik vreselijk, maar de spanning is wel immens. Bergetappes veel mooier en overall leuker, de finales van sprintritten (over het algemeen!) spectaculairder en iets spannender.

Daarom vind ik overigens ritten zoals de Dolomietenrit in de Giro dit jaar zo fantastisch, en zoveel leuker dan Tourritten vaak zijn. Geen finish bergop, waardoor je langer strijd krijgt. Daar was het decor mooier dan waar dan ook, met mooi weer, én een Nederlander die tegen de wereldtop streed. Daar kan niks anders tegenop. Dat kan ik een hele dag lang kijken, zoiets als vandaag natuurlijk niet.
04-07-2016 17:20
@Purito

Ga je nu reacties citeren die zeggen dat je wel gelijk hebt? In het teken van: I rub your back, you rub mine? Kan een mooie string worden

Ik begrijp je kritiek op sprinters niet zo goed. Bij wielrennen gaat het er (voornamelijk) om wie op een fiets het snelste is. Op vlakke terreinen zijn dat vaak de sprinters en die verdienen dan ook veel lof. De klimmers mogen blij zijn dat er heuvels zijn want op pure snelheid leggen ze het af.
04-07-2016 17:20
@purito

Je vergeet mensen als abdoezjaparov. Of etappes met Dekker of Ekimov in de laatste kilometer. Deze etappes kunnen wel degelijk leuk zijn.
04-07-2016 17:21
@LyndaLid

Ik kan ook niet ontkennen dat een sprint zelf saai is. Uiteraard is dat ontzettend knap en spannend. Maar toch, eigenlijk is het te weinig als je kijkt naar wat je voorgeschoteld krijgt de rest van de etappe.

Ach ja, laten we hopen dat deze Tour ontzettend spannend wordt. Het begin is niet heel erg veelbelovend met de val van Contador :(
04-07-2016 17:22
Lang niet gereageerd. Ga ik nu toch doen. @Purito. Je maakt jezelf weer compleet belachelijk.. Reageer eens normaal op een discussie. Ik kan voelen dat je geraakt was doordat gene wat er over je grote held Rodriguez werd gezegd. Vervolgens kom jij met je argumentatie aanzetten, iemand is het daar niet mee eens en dan doe je de argumentatie van de ander af als dat telt niet, want ''geen verstand van wielrennen''. Als je je reacties terug leest heb je hopelijk toch wel in de gaten dat je een beetje vreemd reageert..
04-07-2016 17:23
Dat sprinters mindere renners zijn dan klimmers/alleskunners wil ik ook betwisten. Dat is puur een kwestie van smaak. Uiteindelijk draait het in elke sport op individueel niveau om het uiterste uit je eigen kwaliteiten halen en op groepsniveau om het winnen van de wedstrijd. Zoals LL terecht zegt, zijn er binnen een heel seizoen ongeveer even veel kansen voor sprinters als voor heuvelrenners als voor klimmers. Waarom zou Cavendish of Kittel gaan trainen op andere zaken dan hetgeen waarvoor hij aanleg heeft én wereldtop is én goed betaald krijgt én overwinningen voor zijn ploeg binnensleept?
Bovendien: na 6 bergetappes waarin telkens de 5 sterkste renners overblijven die elkaar bekampen achter alweer een vluchtgroep die de ruimte heeft gekregen, zoals in elke grote ronde, ben ik ook wel klaar met het klimwerk en snak ik naar een sprint etappe
04-07-2016 17:24
@8.6
Ik zie dat echt zo niet. Ik zie in Purito gewoon een explosieve klimmer die zij aan zij klimt met kompanen als Contador, Quintana en Valverde, om vervolgens op het einde zijn specialiteit uit te spelen. Maar in die voorgaande kilometers wordt al echt koers gemaakt en het klassement op zijn kop gezet.

Dat is toch echt een wezenlijk verschil, en wat mij betreft veel mooier om te zien.
04-07-2016 17:26
"Het zou Voeckler sieren als hij niet verder aanvalt en Fonseca het rode rugnummer laat winnen".

Wat is dit nou weer voor onzin commentaar?
04-07-2016 17:26
Ik zegen de dag dat Rodriguez met pensioen gaat!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine