Tour 2016: Volg hier de derde etappe
maandag 4 juli 2016 om 11:30

Tour 2016: Volg hier de derde etappe

Na de machtsgreep van Peter Sagan in de lastige finale van gisteren, is het vandaag een vlakke rit die de renners te wachten staat. Zonder al te veel wind lijkt een massasprint onontkoombaar, al is een Stuyven-scenario altijd mogelijk. Deze lange etappe (223,5 km) trekt in zuidelijke richting van Granville naar Angers en kent nauwelijks hindernissen. Krijgen we een koninklijke massasprint? Volg het hier op WielerFlits.

Christian Prudhomme zwaait de de etappe officieel op gang om 11.55 uur, waarna een lange dag volgt voor de coureurs. Tussen 17.10 uur en 17.40 uur verwacht de organisatie de winnaar aan de aankomstlijn in Angers. De laatste kilometer ligt niet mijlenver boven zeeniveau, maar vanonder de vod naar de streep moeten de spurters 25 hoogtemeters verteren. Goed voor een stijgingspercentage van 2,5%. Op driehonderd meter van de finish ligt nog een rotondebocht naar rechts. Goed plaatsen is dus van belang. Kan Dylan Groenewegen zich mengen?

De NOS, Sporza en Eurosport beginnen om 14.10 met de live-uitzending.

TDF16_PROFILS-ETAPE_03

Links
Voorbeschouwing etappe 3 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst WielerFlits
Parcours informatie

Livestream (NOS, vanaf 14.10 uur)

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)

RIDE Magazine
215 Reacties
04-07-2016 13:07
Dat gezeik over het parcours, de tour is niks zonder massasprints
04-07-2016 13:10
@marsellus
Als die ontsnapping kans zou hebben ja. Maar vandaag? Nee, denk het niet.
04-07-2016 13:11
Intussen kan Fonseca uitgebreid een terrasje pakken en zijn lunch oppeuzelen.
04-07-2016 13:15
Gezeik over parcours? Het is maar wat je 'zeiken' noemt. Enerzijds als straks weer tien man onderuit gaat in die laatste bocht, hebben we nog veel meer gezeik. Anderzijds hebben de renners, getuige etappe 1, geen bocht/rotonde nodig om te vallen ennn hoorde ik Groenewegen tegen Schotte zeggen dat die laatste bocht een ruime is.
04-07-2016 13:17
@ 8.6
Je hebt helemaal gelijk ik zat met mijn hoofd nog in normandie
04-07-2016 13:18
Onderuit gaan doen ze sowieso wel, dat zag je wel in de eerste etappe. Was niks gevaarlijks aan en toch vallen ze
04-07-2016 13:19
Die laatste bocht is niet gevaarlijk. Een lange bacht die op hoge snelheid genomen kan worden en bij lange na geen scherpe hoek van 90 graden zoals in Zwitserland. Ze trappen die bocht redelijk door verwacht ik.
04-07-2016 13:22
Misschien zal er wat deftiger gespurt worden aan de tussenspurt, aangezien daar wel nog wat punten liggen.
04-07-2016 13:29
Waarom wachten tot de vluchter is teruggepakt?
Er kunnen nu toch ook gewoon groepjes weg gaan rijden die willen aanvallen? Ik snap dat nooit zo. Die eenzame vluchter haal je met een groepje echt wel bij, je hoeft niet bang te zijn voor een chasse patate.
04-07-2016 13:30
Ik heb wel een idee om de Tour aantrekkelijker en veiliger te maken. Zorg voor forse uitbreiding van het klassement om de bolletjes- en de groene trui. Meer colletjes waar voor meer renners punten te verdienen zijn (4e categorie al 5 renners punten geven, 3e cat al 10 renners, oid), en ook meer tussensprints waar voor meer renners wat te halen valt. Dan meer status en aandacht voor beide truien genereren (geld, ook voor ereplaatsen in het klassement), en je lokt meer aanvallen uit van grotere groepen renners. Als je dan de jongerentrui baseert op een combi-klassement zoals in de Vuelta, krijg je opeens dat er ook meer dan een handjevol jongeren 'de beste' (allrounder?) kunnen worden, en je hebt weer een dimensie erbij.
04-07-2016 13:35
@Sunrider Thierry Gouvenou zorgt voor het parcours en Prudhomme is einverantwoordelijke. Leblanc is al een poosje gestopt!
04-07-2016 13:38
Wij slepen er ons wel door maar hoe is het mogelijk dat deze 3 weekse formule uit de oertijd van het wielrennen kan overleven in een moderne flitsende wereld ¿? 2 weken lijkt me genoeg, dan wint evengoed de sterkste maar ASO klampt zich vast aan het 42 keer rinkelen van de kassa...zij wel...
04-07-2016 13:38
Hoe wordt het daar veiliger van?? Alleen maar meer renners met een belang die van voren willen, dus alleen maar mee gedrang en valpartijen.
04-07-2016 13:43
@hans: dat kan ook gebeuren, veiligheid is altijd lastig in te schatten; maar aantrekkelijker wordt het wel...
04-07-2016 13:47
@redactie: morgen is de langste etappe: 237,5km.
Niet vandaag.
04-07-2016 13:48
Wat is er mis met: de eerste die over de streep komt, steekt zn handjes op. En tel dat van 21 etappes bij elkaar op en je hebt een eindwinnaar. Das voor mij toch al interessant genoeg.
04-07-2016 13:54
Gewoon de tijdsmeting laten plaatsvinden op 3km van de meet (ex boni's voor de top 3). Nu willen alle klassementsrijders te veel vooraan blijven omdat ze bang zijn voor gaten in het peloton. Scheelt een hoop drukte in de laatste kilometers.
04-07-2016 13:58
@ Natrix Maura: zet het in een Powerpoint en stuur het op naar de ASO t.a.v.
Dhr. C. Prudhomme!
04-07-2016 14:03
@Wollage
Goede oplossing. Ik denk dat ze er vandaag meteen mee starten!
04-07-2016 14:11
@wollage, dus dan kun je aanvallen op 3,2 km en zo een paar seconden pakken?
04-07-2016 14:17
pff, wat een sof vandaag. een rustdag voor het peloton al in de derde rit. maar één moedige aanvaller die gewoon 8 minuten krijgt ook nog. als je hier de hele dag naar moet gaan kijken...
04-07-2016 14:20
Zouden ze voor het donker binnenkomen? 34,2 km/u gemiddeld over de eerste twee uur.. En dat is de koploper met een peloton op 7 minuten, dat betekent dat het peloton krap 32,1 km/u heeft gereden. Doortrekken naar de streep is .. finish om 18:30-18:45?
04-07-2016 14:22
@8.6 je laat die arme man toch niet een dag alleen voorop rijden, hooguit zo'n 5,5 uurtje mag hij voortploeteren.
04-07-2016 14:23
De renners fietsen gelukkig niet om de mensen achter de tv een mooie etappe te bezorgen
04-07-2016 14:26
de gemiddelde snelheid is nog geen 33km/uur over nagenoeg vlak terrein. slaapverwekkend gewoon.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine