Tour 2015: Volg hier de twaalfde etappe
donderdag 16 juli 2015 om 10:50

Tour 2015: Volg hier de twaalfde etappe

De etappe van vandaag kan gezien worden als de koninginnenrit van de drie Pyreneeënritten in deze Tour. Na het machtsvertoon van Chris Froome in de eerste bergrit en de succesvolle aanval van Rafal Majka van gisteren, kan het vandaag alle kanten op. Met twee bergen van eerste categorie en finish op een berg van buiten categorie is deze zwaarste Pyreneeën-etappe op het lijf geschreven van de echte klimmers in het peloton. Wie slaat zijn slag in deze loodzware rit van Lannemezan naar Plateau de Beille?

Er zal vandaag op veel fronten worden afgezien, zowel vooraan als achteraan. De zogeheten ‘wedstrijd in de wedstrijd’ liep gisteren voor Zakkari Dempster ternauwernood goed af. De renner kwam buiten de tijd binnen, maar omdat de tijdsoverschrijding slechts een paar seconden was streek de Tourorganisatie met haar hand over het hart en laat de Australische coureur van Bora-Agron 18 vandaag alsnog starten.

De strijd om het geel is voorlopig beslist. Froome heeft een straatlengte voorsprong op de concurrentie. Hoewel de Tour nog lang is, lijkt het dus vooral te gaan om de ereplaatsen achter de Brit. De verschillen in de rest van de Top-10 zijn onderling nog relatief klein en nodigen uit tot het plaatsen van een aanval op de slotklim: Plateau de Beille (gemiddeld 8%). Vanaf de voet is het 15,8 kilometer klimmen richting de finish. Die aankomst wordt verwacht om even voor vijven.

De starttijd is 11:15. De etappe is integraal (live van start tot finish) te volgen via NOS (NPO1), Sporza (Eén) en Eurosport.

Volg het koersverloop van deze twaalfde Touretappe via Wielerflits.

Links:
Voorbeschouwing
Deelnemerslijst
Liveticker (NOS)
Website organisatie
Parcours

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (NOS)
Liveticker (Sporza)
Livestream (NPO)

GPS-data Tour de France

RIDE Magazine
846 Reacties
1 4 5 6 7 8 34
16-07-2015 12:00
Treurig dat Cannondale zich laat stoppen door Sky. Nu is het wachten op de klimmetjes.

Het gezever over de geweldige werkzaamheden van Poels en stratenmaker Westra ben ik helemaal klaar mee.
16-07-2015 12:00
@Roberto
Niet? Ik had m'n tv gewoon aan staan hoor... Verder klopt je clichéverhaal normaal wel, maar nu was het wegrijden wel makkelijk hoor. Toen Vanmarcke ging had net zo goed een ander van de ploeg kunnen gaan, want het lag volkomen stil.
16-07-2015 12:01
@ roberto

Klopt, het is lang niet altijd makkelijk om in de kopgroep terecht te komen, vandaag was de kopgroep echter binnen enkele minuten gevormd, zonder veel strijd en dan moet je er als kruiswijk/ ten dam zijnde gewoon bij zitten..
16-07-2015 12:01
Op Plateau de Beille is het trouwens al meer dan dertig graden....
16-07-2015 12:01
Komaan Durasek en Meintjes!
16-07-2015 12:01
Gesink en Mollema aan het overleggen of lekker aan het kletsen in het peleton. Tempo is er uit. Vlucht is op zeker weg.
16-07-2015 12:01
Nou dat wordt weer niks vandaag voor lotto jumbo, dan maar hopen dat westra wat kan uitrichten mja die zal uiteindelijk wel voor fuglsang moeten knechten mocht het zover komen
16-07-2015 12:02
Wordt tot aan de voet van Plateau de Beille rustig ritje voor Froome.
16-07-2015 12:02
Deze groep is nog veel te groot, gaan nog wel wat mannetjes vanaf op de eerste klim zometeen over 15 km.
16-07-2015 12:02
Roberto als je drie klimmers hebt die kunnen meespringen had er echt wel 1 bij mogen zitten. Maar waarschijnlijk mogen ze niet.
16-07-2015 12:02
@Roberto,
Dat was gisteren zeker het geval, vandaag was het echter vrij eenvoudig.
16-07-2015 12:02
Ik denk eigenlijk dat Kruijswijk en Ten Dam niet verwachten dat de kopgroep het vandaag gaat uithouden. Bovendien is vandaag wel écht een dag waar je graag een teamgenoot bij je hebt voor de slotklim. Als er tempo gemaakt wordt op de Port de Lers zit je mooi te balen als je daarna in je eentje in die vallei rijdt.
16-07-2015 12:02
@Wielertje.
Wellicht een alliantie smeden. Gesink had het daar gisteren al over.
16-07-2015 12:02
Wat zei froome nou over dan martin?
16-07-2015 12:03
De eerste col is meteen 9,7 procent gemiddeld. Dan zal de kopgroep al breken en wordt het beter samenwerken.
16-07-2015 12:03
@krypton
Deze groep was itt gisteren (na 80 km pas) idd snel vertrokken. Maar we hebben niet kunnen zien wie er uit het peloton allemaal probeerde, omdat de camera vooraan was.
Pas nadat Vanmarcke vertrokken was lag het stil.
16-07-2015 12:04
The teams without any riders in the break are Sky, Tinkoff-Saxo, BMC, Lotto Soudal, Orica-GreenEDGE, Trek, Cannondale-Garmin.
16-07-2015 12:04
@LL
Wie wil dit gat nog dichtrijden dan?
16-07-2015 12:04
Tot zover het 'spannende' begin. Wordt voor kopgroep afvalrace tot laatste klim. En Rolland wint. Ik ga wat doen en schakel over op radio op achtergrond. Verwacht niet dat er iets spectaculairs gaat gebeuren de eerste uren.
16-07-2015 12:04
Dacht dat bardet er ook bij zat?
16-07-2015 12:04
Denk toch na, gesink heeft nog alle zicht op podium (of hij het haalt is een 2e) en tendam is de sterkste klimmer na gesink dus die blijft deze etappe gewoon bij gesink want die mag niet te vroeg geïsoleerd komen te zitten.
Kruijswijk was gisteren ook niet goed En kelderman ook niet

Sep is een sterke renner die later nog van nut kan zijn dus een logische zet. bram gaf al zoiets aan tijdens bellen met bram
16-07-2015 12:05
@Roberto
Volgens mij was het allemaal niet zo moeilijk vandaag gezien hoe snel er een groep weg mocht rijden. Dat uitgerekend Vanmarcke meezit is gewoon kansloos.

Ten Dam wist gisteren nog niet wat zijn rol was in de rest van de Tour en dat zal de rest van de ploeg dan ook niet weten en dat pas precies bij ploegleider Verhoeven.
16-07-2015 12:06
@Sthom
Drie klimmers, waar Kelderman niet in staat zal zijn om mee te springen. Dan is hij al verloren.
Ten Dam heeft het gisteren al meerdere keren geprobeerd, evenals Kruijswijk blijkbaar.
Dat heeft Ten Dam zoveel energie gekost dat hij volgens eigen zeggen tekort kwam in de rit.
16-07-2015 12:06
Voorsprong is al 5 minuten.
16-07-2015 12:06
Leuk, een poepend bolletjespaard
1 4 5 6 7 8 34

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine