Tour 2015: Volg hier de achttiende etappe
donderdag 23 juli 2015 om 11:55

Tour 2015: Volg hier de achttiende etappe

Vandaag staat de tweede van vier Alpenetappes op het programma. Letterlijk hoogtepunt van deze 186,5 kilometer lange etappe is de Col du Glandon (HC). De klim heeft officieel een lengte van 21 kilometer maar in feite duurt de klim 46 kilometer lang en voert de renners naar bijna 2000 meter hoogte. Naast deze col van buitencategorie moet het peloton ook nog drie beklimmingen van 2e en 3e categorie overwinnen. De strijd om het podium en de Top-10 plaatsen is nog lang niet gestreden en zal vandaag opnieuw ontbranden.

Het startschot voor deze slopende Alpenrit klinkt om 12:20 uur. De beginfase is een aaneenschakeling van pittige klimmetjes: ideaal voor het opzetten van een ontsnapping. Na 100 kilometer koers doemt het feitelijke begin van de Col du Glandon al op. Aan deze klim lijkt geen einde te komen, gemeten vanaf Sechilienne, ligt de Alpentop 47 kilometer verderop. Na 107,5 kilometer volgt de tussensprint, maar dan zal de oplopende weg veel coureurs al behoorlijk pijn doen. Bij kilometerpaal 125,5 start de Col echt en na 147 kilometer zijn de renners op de top (1924 meter).

Na deze monsterbeklimming volgt een lange spectaculaire afdaling, met 18 haardspeldbochten. Gisteren bleek eens te meer dat ook in de afzink opgelet moet worden door de klassementsmannen.

Vervolgens krijgt men nog een colletje van 2e categorie voor de kiezen: de Lacets de Montvernier, waarna het nog slechts 10 kilometer tot de finish is. De winnaar van deze etappe zal rond kwart over vijf bekend zijn. De etappe wordt vanaf 14:15 uur live uitgezonden op NPO1 (NOS), Sporza (Eén) en Eurosport. Volg het koersverloop van start tot finish hier op Wielerflits.
Stage-1432647049

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits
Deelnemerslijst
Website organisatie
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (NOS)
Livestream (NPO)
Liveticker (Sporza)

GPS-data Tour de France

RIDE Magazine
879 Reacties
23-07-2015 16:27
4 (5) 041. CONTADOR Alberto 00:05:40
5 (4) 039. THOMAS Geraint 00:06:34
6 131. GESINK Robert 00:06:39
7 001. NIBALI Vincenzo 00:08:04
8 181. FRANK Mathias 00:08:47
9 (11) 012. BARDET Romain 00:13:00
10 (12) 161. TALANSKY Andrew 00:13:21
11 (9) 141. MOLLEMA Bauke 00:11:47
12 (14) 121. ROLLAND Pierre 00:15:33
13 (10) 082. BARGUIL Warren 00:13:08
14 (15) 218. PAUWELS Serge 00:17:03
23-07-2015 16:27
Groep froome gaat niet hard genoeg als kruijssie weer terug komt. Al komt froome dadelijk aangestormd met nibali en movistar duo, zal thomas waarschijnlijk niet kunnnen volgen
23-07-2015 16:28
@ MaxvanHeeswijk: dan is hij te laat. Lukt niet meer denk ik.
23-07-2015 16:28
Vindt het nog verrassend dat de kopgroep uit 11 bestaat...., zal toch onderhand wel gaan uitdunnen.., al is het natuurlijk wel lekkerder afdalen met een aantal man....
23-07-2015 16:28
Een dikke minuut al!
23-07-2015 16:28
Contador, Gesink, Frank en Barguil meer dan 1 minuut voor Froome. Komop Movistar doe wat!
23-07-2015 16:28
Groep gesink heeft al een minuutje
23-07-2015 16:29
Fulgsang gevallen aiaiai.
23-07-2015 16:29
Hoe kan je nu vallen tijdens het klimmen?
23-07-2015 16:29
Oef Birdsong!
23-07-2015 16:30
En nibali zet nu toch ook zn mannen op kop
23-07-2015 16:30
Alsof Astana het wist. Gingen tempo maken en meteen valt Fuglsang.
23-07-2015 16:30
@ robotour: Naar Gap kon hij het ook. Die afdaling is nog wel technischer
23-07-2015 16:30
Fuglsang bodycheck van de motor...
23-07-2015 16:30
Astana neemt achtervolging over van Sky
23-07-2015 16:30
Nibali voelt eindelijk nattigheid.
23-07-2015 16:30
@sven
Hoezo, dit is toch mooi voor Gesink? ;D
23-07-2015 16:30
Sven: laat movi lekker niks doen, alleen maar goed voor Gees
23-07-2015 16:30
Waarom moet Movistar iets doen?
23-07-2015 16:30
@sven
Laat Movistar lekker zitten. ;)
23-07-2015 16:31
Ze gaan nu één voor één.
23-07-2015 16:31
Dat is einde bergklassement Fulgsang.
23-07-2015 16:31
Het is in elk geval volop koers!
23-07-2015 16:31
Astana
23-07-2015 16:31
Voor iedereen die denkt dat top 5-10 niks voorstelt in de tour: Nibali laat zien het wel de moeite waard vindt om voor te rijden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine