Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe
zondag 20 mei 2018 om 12:10 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de vijftiende etappe

Tijd om uit te rusten hebben de renners na de Zoncolan niet, want op zondag trekken de coureurs naar de Oostelijke Dolomieten. Waar de veertiende etappe al werd bestempeld als zwaar, staan op de voorlaatste Giro-zondag zelfs nog meer hoogtemeters op het programma. Bekende toppen als de Passo Fedaia, Passo Pordoi en Tre Cime Di Lavaredo worden zelfs nog gemeden.

Vanuit Tomezzo, een stad uit de Middeleeuwen met 10 duizend inwoners, gaat het over de Passo del Mauria (derde categorie), Passo Tre Croci (tweede categorie), Passo Di Sant’Antonio (tweede categorie), Costalissoio (tweede categorie) en de slotklim naar Sappada. Het is een dag voor campionissimo’s. Een keer eerder was Sappada aankomstplaats in La Corsa Rosa. Het was die ene keer ons Nederlanders wel goed gezind, want het was Johan van der Velde die hier in 1987 wist te zegevieren. Krijgt hij een opvolger?

De hoogste top van de dag ligt op de Tre Croci en is 1805 meter boven zeeniveau. Vlak voor de voet van die col ligt een van de tussensprints in Cortina d’Ampezzo. Ja, die naam doet een belletje rinkelen bij de sportliefhebber. Menig WorldCup op de ski’s wordt daar afgewerkt iedere winter. Het skioord is daarnaast het decor geweest van opnames voor de James Bond-film. De 007-kaskraker ‘For Your Eyes Only’ is hier deels opgenomen. Toch leuk om te weten. En om toch een bruggetje te kunnen maken: Wie gaat daags voor de laatste rustdag de James Bond uithangen?

De Sant’Antonio wordt niet voor het eerst in de Giro-historie beklommen, maar wel is het een primeur dat hij van deze kant (8,3 km aan 7,5%) beklommen gaat worden. Castalissoio is een korte (3,8 km) maar steile (8,8%) inleiding voor de slotklim naar Sappada, die officieel niet als klim is bestempeld door de mensen van de Giro. In 8,5 kilometer gaat de weg gemiddeld ‘maar’ 3,1% omhoog. De steilste passage is vier kilometer voor de meet, als het stijgingspercentage de 10% aantikt. Een brede weg met de nodige haarspeldbochten leidt de renners naar de eindstreep, die na 176 kilometer is getrokken.

Om 12:15 start het peloton aan de neutrale zone. Het officiële startschot volgt vijf minuten later. Tussen 16:56 en 17:34 komt de eerste coureur naar verwachting aan in Sappada. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop.

Links
Voorbeschouwing etappe 14 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
332 Reacties
20-05-2018 16:55
Daarom dus...

[quote]Hoste heeft helemaal gelijk. Echt onzinnig om Oomen daar te laten rijden[/quote]
Onzinnig misschien, maar niet op de manier waarop Hoste die kopbeurt constant relateert aan de huidige situatie. Hoste heeft wat dat betreft helemaal ongelijk.
20-05-2018 16:56
@johnny: ff wat salbutamol puffen. Doe rustig. Dumoulin krijgt nu gewoon pakkie. Vervelend, maar het is niet anders.
20-05-2018 16:56
Nee het is klaar, Tom gaat ook nooit meer dan een minuut op Yates pakken in de tijdrit denk ik.. Die Yates is serieus sterk, En Tom is gewoon wat minder dan vorig jaar.
20-05-2018 16:56
Tom stort in.
20-05-2018 16:56
Hoho 4 messen in de rug. Ze zijn doodsbang van de grote man.
20-05-2018 16:56
Hahahaha, wat een eikel die Pozzovivo. Wilde niet rijden toen Dumoulin er bij was en nu wel. Wat een stakker.
20-05-2018 16:56
@Ab Normaal / roveroog; begrijp m'n opmerking niet verkeerd. Ik ga m'n hand voor niemand in het vuur steken, maar veel meer dan vertrouwen/hopen dat eventuele valsspelers worden gepakt, kunnen we niet. Vooralsnog vind ik het (wellicht naïef) heel sterk. En minder saai dan wachten tot de laatste 3 km, maar gewoon alles en iedereen wegfietsen.
20-05-2018 16:56
VDB44 om 16:41
+100
20-05-2018 16:57
Nu gaan ze tenminste voluit rijden. Maakt niet uit dat ie nu achter die gasten aan rijdt. Niet omkijken en doorgaan Tom....
20-05-2018 16:57
Yates kan deze Giro alleen nog maar verliezen. Dumoulin simpelweg niet goed genoeg, in de laatste bergetappe vorig jaar zat hij in een vergelijkbare situatie na de laatste gecategoriseerde klim en kon hij wel de schade beperken.
20-05-2018 16:57
Au Tom moet eraf. Dat hebben die andere vier toch slim gedaan, gewacht tot Tom was opgebrand en dan gaan. Hopelijk weet hij de schade beperkt te houden.
20-05-2018 16:57
Een commentator hoeft niet alleen gelijk te hebben. Maar bij Eurosport kan alles joh. Daar zetten ze Traksel zelfs al voor de camera, omdat Flecha het toevallig wel super doet.
20-05-2018 16:57
Sjongejongejonge gaan ze eerst achter elkaars kont wegrijden en nu weer bakkeleien. Zo ga je Yates nooit terugpakken!!!
20-05-2018 16:59
@wilco zolderman: helemaal niet. Eurosport is gewoon reeel en snapt dat je toch een beetje objectief moet zijn. Het is een sportzender, geen fanclub van een Nederlandse renner
20-05-2018 16:59
Wat is die carapaz een lafbek zeg, niet normaal.
20-05-2018 16:59
Tom keert terug.
20-05-2018 16:59
Lol pozzo moest helemaal niet rijden. De beste man is niet achterlijk.
20-05-2018 16:59
Yates ook over zijn limiet.
20-05-2018 17:01
Ik ben bij dat Dumoulin menselijke trekjes vertoont
20-05-2018 17:01
Dat iemand zo kan heersen terwijl die nog niet eerder heeft laten zien oef. Declasseert iedereen elke dag weer...
20-05-2018 17:02
@martini151

Zie de ongeloofwaardigheid op je scherm gisteren en vandaag.

Van aanklampen in de tour (óók met TUE's) 7e naar Rasmussen-esque dominantie in 9 maanden. Meerdere versnellingen kunnen doen, totaal niet ademen, al gepakt zijn ooit. Komt uit de Britse baanwielren-school van de jaren voor de olympische spelen in Londen. Goed, deze discussie is een herhaling van zetten, zoek de forumtopics maar af. Het enige wat ik nog niet heb gezien in deze discussies zijn goede argumenten waarom dit een menselijke prestatie is.
20-05-2018 17:02
Yates stortte op het einde ook in.
20-05-2018 17:02
Wow wat een baas, pakt nog 4s in de boni's.
20-05-2018 17:02
Oke, het is officieel. Ik vertrouw Yates voor geen meter.
20-05-2018 17:03
Froome terug op aarde. Hopelijk nu exit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.