Giro 2018: Volg hier de vierde etappe
dinsdag 8 mei 2018 om 12:00 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de vierde etappe

De Giro d’Italia gaat vandaag verder op Italiaans grondgebied na drie dagen te hebben vertoefd in Israël. Het peloton kan meteen aan de bak, want het parcours dat is uitgestippeld op Sicilië gaat op en af. De aankomst is heuvelop en de verwachting is dan ook dat hier verschillen gemaakt gaan worden. Bespreek het verloop van de koers op WielerFlits.

De vierde etappe in de Ronde van Italië is er eentje voor de renners met een machtige punch in hun benen. Vanuit Catania rijdt het peloton 191 kilometer door Sicilië om vervolgens op een steile muur in Caltagirone te eindigen. Twee klimmetjes van vierde categorie krijgen de renners voor de kiezen. Toch zal bij de gemiddelde sprinter het zweet uitbreken bij het zien van het rondeboek; de hele dag rijdt het peloton des Siciliaans op en af.

Om 12:25 wordt het startschot gegeven onder de rook van de Etna, in Catania. Catania is met meer dan driehonderdduizend inwoners de op één na grootste stad van Sicilië. Het staat bekend om haar barokke historie en gebouwen die van lavasteen zijn gemaakt. Na een aantal kilometers langs de kust gereden te hebben, zal het peloton het heuvelachtige binnenland in duiken.

De eerste klim is de Pietre Calde, die het peloton na bijna tachtig kilometer wedstrijd naar een hoogte van bijna 800 meter brengt. Vizzini is de laatste gecategoriseerde heuvel van de dag, op veertig kilometer van de meet. Daarna houdt het zeker nog niet op; in de laatste tien kilometer overbruggen de renners nog vierhonderd hoogtemeters. Menig renner zal in de laatste kilometer ondervinden waarom Caltagirone in de Middeleeuwen ‘de Koningin der Bergen’ werd genoemd. Daar wacht de coureurs namelijk een strook van dertien procent. Menig Ardennenspecialist zal dan ook reikhalzend naar deze dag uitkijken. Na de tijdrit zullen hier de volgende verschillen gemaakt gaan worden.

Het startsein voor de vierde etappe wordt om 12:15 gegeven in Catania. De renners worden tussen 17:00 en 17:30 verwacht in aankomstplaats Caltagirone. Eurosport 1 begint om 13:02 met een omkaderingsprogramma, om 13:18 gevolgd door live-beelden van de vierde rit.

Links
Voorbeschouwing etappe 4 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Sporza)
Liveticker (Organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
138 Reacties
08-05-2018 13:34
Ik ga voor de B vandaag. Bilbao of Betancur
08-05-2018 13:39
30 graden hier net op de teller buiten, doe mij maar die 23 graden van de boys aldaar. Wordt knap nerveus dagje met iedereen in de stress de laatste 30 km. Verwacht wel een valpartij en een paar boze/teleurgestelde mannen. Denk dat de puncheurs van het tweede plan naar morgen kijken, de battaglins etc. Vandaag = suns out, big-boys-guns out.
08-05-2018 13:42
https://velon.cc/en/news/2018/05/giro-2018-stage-4-live-data-and-coverage

Een leuke live ticker van Velo met alle data van alle renners in en tijdens de koers.
08-05-2018 13:52
@baukema tomoulin

Ik ga ook voor de B, maar dan Battaglin of Bouwman. Althans hoop ik
08-05-2018 13:59
Mensen noemen namen als Battaglin? Op deze aankomst moet je echt van betere huizen komen en enigszins kunnen klimmen! Wellens Ulissi Woods Yates 1 van die 4 wint hem 100%
08-05-2018 14:01
ja joh ?
08-05-2018 14:03
@Beskes

Mag ik je Glazen Bol ff lenen.
08-05-2018 14:09
Mooi! Met deze koekenbakkers in de kopgroep krijgen we voor de dagzege hopelijk een gevecht tussen de toppers in de finale!
08-05-2018 14:11
@nickdt
Soms moet je een beetje bluffen haha. Maar met deze kopgroep is die uitspraak niet zo heel gevaarlijk
08-05-2018 14:15
@beskes een uitspraak waarbij je zegt dat iemand 100% zeker wint is altijd gevaarlijk.
08-05-2018 14:22
Hup Koekenbakkers !
08-05-2018 14:26
Koekenbakker schrijven over een giro-etappe winnaar. Je moet het maar durven.
08-05-2018 14:27
Jammer van die reclames, maar ik moet zeggen dat ik de reclame van sunweb over dumoulin wel erg mooi vind.
08-05-2018 14:31
Wow wat een geweldige uitspraken van Wellens op Sporza! Laat die man winnen!!
08-05-2018 14:46
@Jeromb: klinkt wel een beetje als een Duitser die Engels spreekt.
08-05-2018 14:48
@Rebellin. Precies. Onze eigen Nationale Rittenkaper heeft zoiets nog nooit gepresteerd. Benieuwd hoe hij dan zou zijn aangeduid als hij in de kopgroep zat.
Overigens is die helling vlak voor het slotklimmetje misschien best een aardig terrein voor Gesink. Echt iets voor keihard doormalen op de grote plaat.
08-05-2018 14:48
Wellens winnen? "Hopelijk wordt het een sprint zoals in de 1e rit van Parijs-Nice, waar ik 4e eindigde", dus zelf ziet hij het anders
08-05-2018 14:49
Waarom gaat de link van WF van de liveticker van de organisatie naar de twitter toe en niet direct naar de officiële liveticker van de organisatie?
08-05-2018 14:54
@LL Wellens for president! Blijft toch heerlijk hoe die zich zonder rem uitlaat over dopinggebruik en dopinggebruikers. Fuk politieke correctheid!
08-05-2018 15:01
[quote]BarbaStok - 8 mei 2018 om 14:48
Wellens winnen? “Hopelijk wordt het een sprint zoals in de 1e rit van Parijs-Nice, waar ik 4e eindigde”, dus zelf ziet hij het anders[/quote]

Volgens mij ziet wellens het precies hetzelfde, maar interpreteer jij zijn uitspraak verkeerd. Hij bedoelt dat ie op zo'n soort sprint als toen hoopt, niet dat ie graag vierde wordt... Als je die sprint gezien hebt, had je geweten dat Wellens daar absoluut de snelste was, maar ingesloten werd.
08-05-2018 15:01
Oooh Aru/Ulissi wat doe je nu
08-05-2018 15:01
We beginnen eraan! Sunweb en lotto van voren
08-05-2018 15:04
Was het de oude Astana-bevoorradingstruc?
08-05-2018 15:05
Wat, team Aru actie ?! Lekker, al stoorde het me wel tijdens mijn second love registratie via WF. Dennis ziet 50 shades of pink na deze etappe, maar is dan zijn trui kwijt.
08-05-2018 15:05
Vuuuuuuurrrrrrrrrrrrrr

Om te reageren moet je ingelogd zijn.