Giro 2018: Volg hier de spectaculaire tiende etappe
dinsdag 15 mei 2018 om 10:50 Volg in Google

Giro 2018: Volg hier de spectaculaire tiende etappe

Na de tweede rustdag klimmen de renners weer op de fiets voor de heuvelachtige tiende etappe richting Gualdo Tadino, met 239 kilometer de langste rit van deze 101e editie van de Giro d’Italia. Iets voor de heuvelmannen en mogelijk ook voor de vluchters een kans op succes. Om 11:05 wordt het startsein gegeven.

De etappe begint direct met een zware klim vanuit Penne. De Fonte della Creta (tweede categorie) is 21,3 kilometer lang en kent een piek op 1254 meter, wat direct ook het hoogste punt is van deze dag. Na een lange afdaling begint een uitgebreide fase van op-en-neer over lichte heuvels. 56 kilometer na het vertrek ligt nog een klim van derde categorie. In het middenstuk van de koers liggen nog twee tussensprints, waar hoogstwaarschijnlijk de vluchters alle punten en bonusseconden zullen grijpen.

De lange heuvelzone wordt dertig kilometer voor de eindstreep afgesloten met nog een klim. Na de steile muur van Annifo gaat het in dalende lijn richting Gualdo Tadino. De finale is zeer technisch, dus oppassen voor de mannen die gaan strijden om de winst. In de laatste anderhalve kilometer liggen nog vier (meer dan) haakse bochten. De finishstraat is ruim 500 meter lang.

De etappe is vanaf 13:18 uur live te zien op Eurosport 1. De aankomst wordt verwacht tussen 16:53 en 17:34. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links
Voorbeschouwing etappe 10 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
449 Reacties
1 9 10 11 12 13 18
15-05-2018 14:23
Gesink trok daar echt verschroeiend hard door op die stijgende strook en pats, het is weer twee minuten. TLJ neemt de koers in handen.
15-05-2018 14:23
Onbegrijplijk dat ze niet Chaves definitief uitschakelen voor het AK. Laf gedoe. Zit Sam Bennett trouwens wel mee voorin? Zou Bora toch ook kunnen helpen
15-05-2018 14:23
Leuke aan zo'n volgtopic is dat je ook even terug kunt kijken naar het allereerste bericht in het topic.
15-05-2018 14:24
Dumoulin wil wel maar kan niet rijden met die waardeloze ploeg van hem, hij kan moeilijk Laurens of Oomen op kop gooien op het vlakke
15-05-2018 14:24
Volgensmij wil Sky ook niet meer rijden. Gesink rijdt de voorsprong dan maar alleen groter. Ook bora zet een mannetje bij. Laffe actie van Sunweb en Sky
15-05-2018 14:24
En straks nog een coupe van Astana in de finale? Zitten volgens mij met minimaal 7 man in de eerste groep en nog niemand op kop gezet.
15-05-2018 14:24
Als FDJ of Sunweb niet bij gaan steken gaan ze het niet redden vermoed.
15-05-2018 14:24
Sunweb moet hier te volle gebruik van maken, nu Mitchelton-Scott mannetjes opoffert voor Chavez heeft Yates er in de finale minder over. In de finale kan een Dumoulin wellicht daardoor ook Yates onder druk zetten met zijn in absolute zin hogere wattage. (daarvoor moet ook in de finale het peleton in stukken getrokken worden..) (combine sluiten met LTJ en Pinot wellicht)
15-05-2018 14:25
Lijkt me toch dat alle klassementsploegen er bij gebaat zijn om Chaves nu definitief de nek om te draaien. Kunnen allemaal profiteren, opschuiven en podium ruiken.
15-05-2018 14:25
1.50 minuut nu, Gesink sleurt er flink op los.
15-05-2018 14:26
Ah mooi. Bora heeft mijn bericht gelezen
15-05-2018 14:27
Snap echt geen bal van de overige klassement mannen op dit moment.. Als Chaves nog kort staat (lees top 3) kun je elke berg etappe dat hij er eventueel vandoor springt er zelf achteraan gaan rijden. Terwijl je hem nu in een klap op grote achterstand kan rijden. 2 man in de top 3 is tactisch gezien toch veel moeilijker om tegen te rijden, niet?
15-05-2018 14:27
Als tom niet zijn mannen op kop wil zetten dan hoop ik dat hij geen podium haalt (ook al ben ik nederlander)
15-05-2018 14:28
Chaves is voorlopig nog niet terug hoor; én nog 130 km koers!
15-05-2018 14:29
Was denk ik gewoon even lunchtijd. Ze rijden nu weer lekker door
15-05-2018 14:30
Sam Bennett er nog bij ja? Ik heb een stukje gemist. Wat een geweldige koers vandaag!
15-05-2018 14:30
Sky en FDJ zetten mannetjes bij! super, Servais kijkt mee op het forum volgens mij..
15-05-2018 14:31
Eerst zag ik nog 4 sunweb mannen en nu alleen nog Dumoulin en Oomen. Wellicht dat er pech is ofzo. Anders kan ik echt niet verklaren waarom ze niet een mannetje bijsteken. In eerste instantie hebben ze zelf ook telkens een mannetje bijgezet volgens mij.
15-05-2018 14:31
Heeft Sunweb nog helemaal niet mee geholpen?
15-05-2018 14:31
@Veloburto
Bora draait al ongeveer een half uur mee op kop met één man.
15-05-2018 14:31
Ze zijn nét op tijd weer tempo gaan maken voorin.. Gelukkig!
15-05-2018 14:31
QS kan toch onmogelijk nog geloven in ritwinst van Viviani? Gaan zo dadelijk de handdoek gooien.
15-05-2018 14:32
Sunn-web heeft in het begin ook heel veel werk gedaan, voordat de tv beelden begonnen.
15-05-2018 14:32
Hoezo laffe actie Sunweb? Wie moeten ze bijzetten dan?
De mannen die op kop zouden moeten rijden, zitten bij Chaves in het wiel.
15-05-2018 14:32
Als QS het bijltje erbij neer gaat leggen, gaat het gat echt groot worden vrees ik voor Chaves
1 9 10 11 12 13 18

Om te reageren moet je ingelogd zijn.