Giro 2018: Volg hier de laatste bergrit naar Cervinia
zaterdag 26 mei 2018 om 10:00

Giro 2018: Volg hier de laatste bergrit naar Cervinia

Met een van de strafste staaltjes uit de moderne wielergeschiedenis heeft Chris Froome de macht gegrepen in de Giro d’Italia. De Brit moet nog één etappe zien te overleven om in Rome gehuldigd te worden als eindwinnaar. Maar wat voor een etappe! Bespreek hier het verloop van de de rit.

Vijftig kilometer aan klauterwerk, bijna vierduizend hoogtemeters en een totale afstand van 214 kilometer. De Giro-organisatie noemt de voorlaatste bergetappe naar Cervinia niet voor niets Il Tappone (de koninginnenrit). Vanuit het bergdorpje Susa gaat het over maar liefst 130 nagenoeg vlakke kilometers richting Turijn – waar de renners overigens niet doorheen zullen rijden – naar de eerste Alpenreus van de dag.

Eenmaal het dorpje Verrès gepaseerd, begint men aan de beklimming van de Col Tsecore. Dit is ook meteen de zwaarste beklimming van de dag, althans op papier. Over een afstand van zestien kilometer moeten 1242 hoogtemeters worden overwonnen, wat neerkomt op een gemiddelde stijgingsgraad van 7,7%.

Inmiddels is de vallei van Dora Riparia ingeruild voor die van Aosta, maar dat zal niks afdoen aan de schoonheid van de omgeving. De renners zullen weinig tijd hebben om zich te vergapen aan dergelijk schoon, want direct na de afdaling van de Col Tsecore wacht de Col de Saint-Pantaléon. De cijfers? 16,5 kilometer klimmen aan een gemiddelde van 7,2%. De Saint-Pantaléon is in tegenstelling tot zijn voorganger gelijkmatiger, maar kent in het begin én aan het einde nog enkele steilere stroken.

Na de top te hebben gerond, volgt een kortere afdaling naar de slotklim naar Cervinia, dat vooral dienst doet als wintersportgebied. De laatste klimopdracht in deze Giro is zeker niet de lastigste. De slotklim naar Cervinia mag dan wel achttien kilometer lang zijn, het gemiddelde van 5,3% zal weinig angst inboezemen bij de nog overgebleven klimgeiten. De beklimming is wel onregelmatig, en kent halverwege een zevental kilometer aan ruim 6%. Kan Dumoulin hier een ultieme gooi doen naar Girowinst?

De nog overgebleven Giro-matadoren moeten – zeker in vergelijking met de afgelopen dagen – vroeg uit de veren. Ze dienen namelijk om 10:20 op het appèl te verschijnen in startplaats Susa. De aankomst wordt verwacht tussen 16:04 en 16:49. Eurosport is er vanaf 13:15 live bij met commentaar van Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon.

Links
Voorbeschouwing etappe 20 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

RIDE Magazine
271 Reacties
26-05-2018 12:22
Haha, respect... Als ze open zijn over wat ze doen verdienen ze respect. Nu verdienen ze achterdocht en hoon.
26-05-2018 12:23
Was toch duidelijk dat Sky dit zo deed. Zo bijzonder is het trouwens niet. Veel recreanten die bijvoorbeeld ultraruns of triatlons doen bereide zich net zo voor met eventueel hulp van bekende en vrienden etc. (nog los van de standaard punten opgezet door de organisatie)
26-05-2018 12:24
AZH, dat is niet leuk geprobeerd, dat werd echt gerapporteerd. Als je het zelf wil lezen, ga je gang: https://cyclingpro.net/velopro/course/giro-ditalia/giro-la-20e-etape-en-direct-commente/.

Bericht van 11.53.
26-05-2018 12:26
Ik denk dat bij Kreuziger en Nieve het beste er wel af is.... zie misschien nieve nog een tijdje meegaan. Maar verwacht weinig van Kreuziger. Ik zou het Ciccone wel gunnen om de rit te pakken. Rijdt Astana op kop van het peleton om Mal nog over Pinot te laten springen?
26-05-2018 12:29
Jammer, Astana houdt de kopgroep op 4 minuten. Willen vast de etappe winnen met Lopez.
26-05-2018 12:29
@fietsvriend
Diep respect voor zo'n plan. Zou geen andere ploeg zo getailleerd over nadenken
26-05-2018 12:31
@BoomHoogerland @stopie8
Ik heb het puur over dit aspect van gedetailleerde voorbereiding, niet over de donkere kant van marginal gains.
Ik vind ook dat Froome hier nooit had moeten/mogen starten.

@Fort SKY doet het, andere ploegen niet blijkbaar.
26-05-2018 12:32
@ Bazzz: t zegt toch ook wel veel dat andere ploegen hier dus niet over nadenken. En dat noemen zich dan professionele sportploegen. Zie mijn eerder voorbeeld
26-05-2018 12:34
@Art: was dat niet daarvoor? Nouja maakt niet uit. Nu 5:16 iig
26-05-2018 12:36
De enige kans voor Dumoulin lijkt mij een combine met Astana. Lopez naar het podium, Dumoulin naar het roze.
26-05-2018 12:38
@Fort
Dat is natuurlijk ook wel zo, maar dit doet SKY normaal natuurlijk niet. Nu deden ze het om alles of niets te selen met Froome, waar ze dus heel goed over nagedacht hebben.
Ik snap dat Sunweb daar deze etappe niet over na had gedacht, omdat je dit niet nodig denkt te hebben.

Wel mooi dat SKY zelfs de ploeg vooraf niet heeft geïnformeerd, zie de reactie van Poels.
Waarschijnlijk om zeker te zijn dat het niet uit zou lekken
26-05-2018 12:44
Eurosport al live
26-05-2018 12:48
True. In deze situatie uitzonderlijk en andere ploegen waren ook niet in de positie hiervoor. En of ze uberhaupt genoeg mensen in de ploeg hebben hiervoor? Het gaat wel weer om de details inderdaad, en daar laten andere ploegen toch vaker wat liggen ten opzichte van Sky.

Ik zie wel voor me hoe dat is gegaan die avond ervoor. Iedereen ligt al in bed. Froompy loopt naar de kamer van Brailsford die een dikke sigaar met glas whiskey zit te drinken en verteld hem zijn masterplan. Alle ondersteuning wordt opgetrommeld en de uitvoering wordt tot in de details besproken. Al Capone zou zijn liquidaties niet beter uitgevoerd laten hebben...
26-05-2018 12:50
Over masterplan gesproken...wie zongen dat geniale nummer ook alweer?

*aan het denken gaat*
26-05-2018 12:52
Ik ben geen fan Sky, maar heb wel respect voor professionalisme van coaching/ploegleidersschap. Het is een fabeltje dat Sky saai koerst. Vaak hebben ze genoeg aan saai koersen (voorop die trein en dan rammen maar), maar als ze achter staan komen er mooi kunsten uit de hoge hoed. Prachtig vond ik ook hoe Froome Porte de nek om deed vorig jaar tijdens een WT koers (Dauphine?)
26-05-2018 12:53
@Fort
Daar kan je alleen een diepe buiging voor maken. En alles viel precies goed voor SKY: Yates die er bij een versnelling van SKY direct doorheen zakt, MAL en Carapaz die beiden meezitten met Dumoulin en Pozzovivo die daarentegen niet meekan, waardoor Pinot ook niets meer hoeft te doen buiten MAL in de gaten te houden voor het podium
26-05-2018 12:55
Ik ook niet en deel helemaal je mening Assen. Porte reageerde trouwens net zo als 90 procent van de mensen hier.

Froompy laat wel zien dat er wederom een dunne lijn tussen gekte en genialiteit bestaat.
26-05-2018 13:04
Peloton laat niet begaan, we kunnen ondanks de bijna 5 minuten voorsprong nu al een kruisje over de kopgroep plaatsen.

By the way, die foto boven dit topic van die Britse Engerd, moet dat nu? Ben net aan het lunchen en de lunch smaakt me niet opeens niet meer :)!
26-05-2018 13:04
En diegene die al in de eerste week roze pakt, rijdt de laatste week zelden goed genoeg.
De tactiek van Nibali of Froome tekend de winnaars van grote rondes.

En Tom moet vandaag tijd kunnen pakken op Froome, zo niet, dan is Froome toch sterker.
26-05-2018 13:06
@Fort
Mooie tijden nog met Oasis. Helaas heb ik ze nooit live kunnen zien :(
26-05-2018 13:10
Schillinger, Belletti, Viviani, Lindeman, Frapporti, Mosca, Marcato, Laegen, Martin en Ladagnous zouden vooraan al afgehaakt zijn.
26-05-2018 13:12
Dit gaat inderdaad weer lastig worden voor de kopgroep
26-05-2018 13:14
Montaguti en Neilands ook eraf. Nog vijftien man in de kopgroep.

Edit: en Ballerini weg. Nog veertien.
26-05-2018 13:19
Ow joh er was een masterplan? Froome kon dit doen omdat er mannetjes met gelletjes klaar stonden? Aah, dat verklaart alles.
26-05-2018 13:22
Barbin en Gavazzi eraf.

Yates gelost uit het peloton.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine