Giro 2018: Volg hier de koninginnenrit naar Bardonecchia
vrijdag 25 mei 2018 om 11:20

Giro 2018: Volg hier de koninginnenrit naar Bardonecchia

De organisatie heeft het beste duidelijk voor het laatst bewaard. Het mag de rit van zaterdag dan wel als Il Tappone (de koninginnenrit) hebben aangemerkt, de zwaarste Alpenetappe staat vandaag op het menu! Bespreek hier het verloop van de koers.

Over een afstand van 184 kilometer staan er met de Colle Del Lys, Colle Delle Finestre, Sestriére en Bardonecchia maar liefst vier Alpenreuzen op het menu. Startplaats Venaria Reale is gelegen in de regio Piemonte, een vijftiental kilometer van het veel bekendere Turijn. De eerste dertig kilometer lopen al gevoelig bergop, om daarna natuurlijk over te gaan in de eerste klim van de dag: de 28 kilometer lange Colle Del Lys. Na een behoorlijk steile afdaling en een dertig kilometer lange vallei, begint na kilometerpaal 92 de gevreesde Colle delle Finestre.

In 2005 ontdekte koersdirecteur Angelo Zomegnan deze nog onuitgegeven bergpas. De vraag is of we ook dit jaar vuurwerk krijgen op de flanken van de Finestre. In tegenstelling tot de voorgaande edities, ligt de klim nu een stuk verder van de finish. Met zijn lengte van 19 kilometer en gemiddelde stijgingsgraad van maar liefst 9% – met pieken tot 14% – is het een van de zwaarste beklimmingen in Italië. Wat de Finestre vooral bijzonder maakt, is het tweeledige karakter. De eerste helft loopt over asfaltwegen, het tweede gedeelte gaat over onverhard terrein. De renner die als eerste bovenkomt wint de Cima Coppi, aangezien de Finestre dit jaar het hoogste punt is in deze Giro met 2178 meter.

Na de Finestre gaat het via een uiterst snelle en technische afdaling, langs Pourrières, naar de beklimming van Sestriere, die kan worden geclassificeerd als loper. In 14 kilometer stijgt het wegdek aan 5%, met halverwege een piek van 9%. Het klimwerk is nog niet afgelopen na het ronden van Sestriére. Na een lange bijtrap-afdaling en dito aanloop wordt de negentiende rit afgesloten met de steile slotklim naar Bardonecchia. Gedurende zeven kilometer zakken de percentages niet onder de 8%, terwijl de dubbele cijfers regelmatig worden overschreden.

Wie fietst zich in de voetsporen van Eddy Merckx en de verstoten Mauro Santambrogio, die in het verleden zegevierden op de flanken van de Jafferau? We zullen het weten tussen 16:56 en 17:40, wanneer de aankomst wordt verwacht. Het startschot zal ditmaal iets vroeger klinken dan normaal, namelijk om 11:40. Eurosport is er vanaf 13:15 live bij met commentaar van Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon.

Links
Voorbeschouwing etappe 18 (WielerFlits)

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

RIDE Magazine
955 Reacties
25-05-2018 15:26
Groep-Dumoulin verliest op zowel Froome als groep-Pozzovivo telkens, moet echt harder gaan.
25-05-2018 15:26
Als hij dit volhoudt kun je het toch niet serieus nemen
25-05-2018 15:26
Froome gaat wsl niet eens de rit winnen denk ik
25-05-2018 15:26
Ik ben er niet gerust op.
25-05-2018 15:26
Crisis nog 50KM te gaan en froome wint...hahahaha wat een doemdenkers hier
25-05-2018 15:26
Ongekend! Een van de sterkste staaltjes die we in het wielrennen gezien hebben?
25-05-2018 15:27
Als het de volledige vallei Froome vs. Reichenbach gaat zijn zal hij nog veel meer uitlopen natuurlijk.
25-05-2018 15:27
Geen paniek, Tom spaart zich nu, zit wat de eten, lekker uit de wind. Gaat later het verschil kleiner maken.
25-05-2018 15:27
Groep TD bespaart gewoon energie nu
25-05-2018 15:27
@Krypton: zij zijn allemaal vergeten hun TUE aan te vragen ;-D
Man man wat ongeloofwaardig dit na de positieve plas van Froome in de Vuelta van afgelopen jaar. Hier zit toch niemand op te wachten? Tom hoeft van mij echt niet te winnen. Maar voor het wielrennen is dit WEER een ongeloofwaardig verhaal vandaag!! Hulde UCI!!
25-05-2018 15:27
Froome wat een held. Dumoulin wordt even een lesje nederigheid geleerd. You can't win the giro twice.... idd
25-05-2018 15:28
Froome gaat straks bellen blazen, en een selfie sturen naar zijn gezin.
25-05-2018 15:28
Dumoulin lijkt inderdaad iets op reserve te rijden, maar toch.. 2 minuten verschil al met morgen ook nog een etappe
25-05-2018 15:28
Als dit magere tempo ook na de volgende top wordt gereden dan moet Dumou wel echt zelf op kop gaan beulen want dit gaat natuurlijk (veel) te langzaam
25-05-2018 15:29
Geen paniek, geen paniek zegt Kroon. Maar voorlopig loopt Chris zowel omhoog, omlaag als op het vlakke uit.......
25-05-2018 15:29
Froome wat een verschrikkelijk gave move! Alles of niet. Baas. Maar oh oh wat gaat hij zometeen ingelopen worden
25-05-2018 15:29
Bij sommige latino's is het woord 'samenwerken' maar slecht geïntegreerd... Wat een waardeloze mentaliteit bij Lopez en Carapaz.
25-05-2018 15:30
Als Dumoulin, Pinot en Reichenbach nu gewoon samen lekker doorrijden hoeft er weinig aan de hand te zijn voor Tom. Laat die Zuid-Amerikanen er maar aan hangen.
25-05-2018 15:30
Hoe zit het met de tijdlimiet vandaag ? Gaat Yates op tijd binnenkomen ;-)
Of komt straks 100+ man buiten tijd binnen ?
25-05-2018 15:30
Dit is wel wielerhistorie hoor. Froome op zijn Pantani's/Landis. Mooiste koers in jaren.
25-05-2018 15:30
Toch heerlijk voor die 2 kleine mannetjes achterin. Lekker in de wielen van de grote motoren en straks op de slotklim naar Froome springen.
25-05-2018 15:30
Morgen is ook nog een etappe. Zelfs als Froome dit haalt dan kan ik me niet voorstellen dat ie morgen weer zoiets kan. De dag na de Zoncolan was ie ook niet zo fris meer.
25-05-2018 15:30
Froome kan nog rustig even ergens in de berm gaan zitten kakken en de Giro winnen lijkt het wel. Wat ze daar achter aan het doen zijn is mij een raadsel. 5 vs 1 met de beste tijdrijder ter wereld en een knecht die zich helemaal leeg kan rijden.
25-05-2018 15:31
al die moeite van froome. die waarschijnlijk toch geschorst gaat worden.

dit lijkt me bijna een onmogelijke opgave maar we gaan het zien
25-05-2018 15:31
Nog 50+km heren, terwijl Froome hier op zijn laatste adem rijd.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine