Giro 2016: Volg hier de slotrit naar Turijn
Het klassement is compleet, de kaarten zijn geschud. Het paraderen kan beginnen. Het zal op weg van Cuneo naar Turijn druilerig weer zijn. Nog 163 kilometer zal Vincenzo Nibali af moeten leggen voor hij zijn tweede eindzege in de Giro d’Italia kan opeisen. De enige vraag die vandaag nog rest: Wie wint de slotrit? Volg het verloop van de 21ste etappe hier op WielerFlits.
Na een aanloop van zo’n honderd kilometer, volgen er in Turijn nog acht plaatselijke rondjes van 7,5 kilometer langs de oevers van de Po. Daarin ligt nog een kort klimmetje van 750 meter naar Villa delle Regina, met net voor de top een uitschieter van acht procent. Daarnaast is de strijd om de rode trui nog een leuke om te volgen. Gaat Giacomo Nizzolo eindelijk zijn ritzege pakken?
Zoals de voorbije dagen wel vaker het geval, is Eurosport de eerste met livebeelden. Zij beginnen om 14.45 uur. Sporza zal na de Baloise Belgium Tour inschakelen, tussen 15.30 en 16.00 uur. Bij de NOS is er vanaf 15.30 uur beeld op nos.nl, daarnaast zal het ook op NPO1 uitgezonden worden.
De etappe begint om 12.45 uur in Cuneo. Tussen 16.55 en 17.25 uur verwacht men de aankomst in Turijn.
Links
Voorbeschouwing WielerFlits
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours
Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)
Achteraf makkelijk, maar dit heb ik ook vooraf geroepen, en anderen met mij, dus ik denk dat deze kritiek niet helemaal Captain Hindsight is
Het niet echter ook nog wel uitvoorbasr zijn en tevens is het ook niet zo dat een ploeg zijn gehele tactiek op één scenario kan afstellen.
Kruiswijk maakte een klein foutje en die bleek fataal. Door de verkeerde tactiek. Hij had ook lek kunnen rijden of een ander mechanisch euvel. Ook dat was fataal geweest.
Iedereen wist dat TLJ te zwak was om de koers te controleren. Maar daar dachten ze zelf anders over.
Wie niet sterk is moet slim zijn. Dat heet tactiek
Meer laten uitlopen is natuurlijk een belabberd argument. De renners gaan langs van de kant stil staan en dan is een kwartier zo overbrugt.
Het feit blijft dat TLJ één van de minste ploegen uit de WorldTour is en dat zie je terug in het niveau van de knechten en de rondeteams.
Verwachtingspatroon is en blijft een probleem hier op WF.
inderdaad, de arrogantie was soms stuitend. Geen enkele zelfkennis. Of kennis van de tegenstand. Of het parcours.
Natuurlijk hadden ze gewoon moeten pógen een mannetje mee te sturen om zich op dit soort scenario's te voorzien. Dat dit niet altijd lukt, of vergelijkingen met Sky, zijn ook leuk maar daar gaat het hier eigenlijk niet over. Het komt er op neer dat dit een tactische fout is geweest.
Geloof me vrij, heus niet iedereen in de ploegleiderswagen heeft zo veel verstand van koers als je op het eerste gezicht zou vermoeden. Sommigen zitten daar omwille van een hele resem andere redenen, en dan worden er tactische fouten gemaakt. Die bijdragen tot verlies van koers, zoals hier.
Jungels kreeg op de top een verfrommeld jackie in zijn hand. En gooide het iets later weer weg en reed met korte mouwen de koude afdaling......
Misschien een fout die vaak gemaakt wordt door mensen die voornamelijk fan zijn van andere sporten? In het voetbal, tennis en veruit de meeste sporten zijn coaches namelijk wél vaak op die positie omdat ze er de best geplaatsten voor zijn. In het wielrennen écht niet.
Alleen winners horen thuis in de ploegleiderswagen, het klappen vd zweep leer je niet id bus, dus laat ze in hemelsnaam investeren in bekwame ploegleiders of ga op consult bij Jan Raas, lubberding ofzo.
Off; Waeytens wint in Belgie
Hee, en wat is 'winnaarsmentaliteit'? Echt to-taal leeg woord.
Ja, Raas en Post gingen door t vuur, ook voor hun pupillen, dat onze nr1 bovenop de agnello id kou stond, spreekt boekdelen. Hij moest zoeken naar eten en drinken, complete farce en miljoenen door de neus geboord.
Er wordt toch niet gezegd dat alles waardeloos is gegaan bij die ploeg, maar er is gewoon een hele grote kans dat zelfs mét de persoonlijke fout van Kruijswijk de Giro gewoon gewonnen had kunnen worden als er beter geanticipeerd was. Er was die dag misschien een plan, maar geen geslaagd plan. Is dat voldoende om de ploeg op neer te sabelen? Nee verre van, maar wel degelijk een puntje van kritiek.
Vind het ook altijd enorm zwak en pretentieus om te spreken over je speelt PCM of je weet het goed van de bank. Indirect zet je daar je eigen mening mee boven die van een ander en zeg je dat je zelf een tactisch genie bent. Please.
En mensen die bazelen dat het allemaal achteraf gepraat is of dat je het precieze scenario vantevoren niet kent: Het is dus niet achteraf gepraat en je hoeft niet vantevoren te bedenken dat Kruijswijk in die bocht valt. Je weet gewoon vantevoren dat de grootste kans dat Kruijswijk de giro nog gaat verliezen is dat hij geisoleerd in vallei terecht komt. Dat moet je dus voorkomen. Er zijn verschillende redenen dat hij op een gaatje kan komen:
- Niet meekunnen met een explosieve demarrage vlak onder de top
- Trager dalen dan Nibali/Valverde(/Chaves)
- Proberen met Nibali/Valverde mee te gaan in afdaling en vallen
Om wat voor reden Kruijswijk dan op achterstand komt boeit eigenlijk niet zo, hoewel vallen het slechtst is voor lichaam en fiets. Het gaat er daarna om dat je rustig blijft en renners om je heen hebt. Maar Kruijswijk koerste zeer onrustig, net als dinsdag. En er was niemand van TLJ vooruit. Zeer jammer en dat is de ploegleiding zeker aan te rekenen.
En goeie ploegleiders ?
Servais Knaven, Steven de Jongh ;-)