Giro 2016: Volg hier de slotrit naar Turijn
zondag 29 mei 2016 om 12:30

Giro 2016: Volg hier de slotrit naar Turijn

Het klassement is compleet, de kaarten zijn geschud. Het paraderen kan beginnen. Het zal op weg van Cuneo naar Turijn druilerig weer zijn. Nog 163 kilometer zal Vincenzo Nibali af moeten leggen voor hij zijn tweede eindzege in de Giro d’Italia kan opeisen. De enige vraag die vandaag nog rest: Wie wint de slotrit? Volg het verloop van de 21ste etappe hier op WielerFlits.

Na een aanloop van zo’n honderd kilometer, volgen er in Turijn nog acht plaatselijke rondjes van 7,5 kilometer langs de oevers van de Po. Daarin ligt nog een kort klimmetje van 750 meter naar Villa delle Regina, met net voor de top een uitschieter van acht procent. Daarnaast is de strijd om de rode trui nog een leuke om te volgen. Gaat Giacomo Nizzolo eindelijk zijn ritzege pakken?

Zoals de voorbije dagen wel vaker het geval, is Eurosport de eerste met livebeelden. Zij beginnen om 14.45 uur. Sporza zal na de Baloise Belgium Tour inschakelen, tussen 15.30 en 16.00 uur. Bij de NOS is er vanaf 15.30 uur beeld op nos.nl, daarnaast zal het ook op NPO1 uitgezonden worden.

De etappe begint om 12.45 uur in Cuneo. Tussen 16.55 en 17.25 uur verwacht men de aankomst in Turijn.

T15_MadonnaDC_2_alt

Links
Voorbeschouwing WielerFlits

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

RIDE Magazine
189 Reacties
29-05-2016 15:03
@JanJanssen
Achteraf makkelijk, maar dit heb ik ook vooraf geroepen, en anderen met mij, dus ik denk dat deze kritiek niet helemaal Captain Hindsight is
29-05-2016 15:09
Ja er worden altijd een hoop scenario's voorgesteld in de reacties onder de voorbeschouwingen.
Het niet echter ook nog wel uitvoorbasr zijn en tevens is het ook niet zo dat een ploeg zijn gehele tactiek op één scenario kan afstellen.
29-05-2016 15:10
Bij Sky laten ze de knechten om de dag uitrusten tijdens zware etappes zodat ze de volgende dag weer volop mee kunnen vooraan. Onze held zat op beide dagen ziels alleen de laatse 50 en 60 km
Kruiswijk maakte een klein foutje en die bleek fataal. Door de verkeerde tactiek. Hij had ook lek kunnen rijden of een ander mechanisch euvel. Ook dat was fataal geweest.
Iedereen wist dat TLJ te zwak was om de koers te controleren. Maar daar dachten ze zelf anders over.
Wie niet sterk is moet slim zijn. Dat heet tactiek
29-05-2016 15:13
@Prima Facie

Meer laten uitlopen is natuurlijk een belabberd argument. De renners gaan langs van de kant stil staan en dan is een kwartier zo overbrugt.

Het feit blijft dat TLJ één van de minste ploegen uit de WorldTour is en dat zie je terug in het niveau van de knechten en de rondeteams.

Verwachtingspatroon is en blijft een probleem hier op WF.
29-05-2016 15:14
@Retro Lex
inderdaad, de arrogantie was soms stuitend. Geen enkele zelfkennis. Of kennis van de tegenstand. Of het parcours.
29-05-2016 15:20
Janjanssen, redeneer jij alles altijd zo kapot op die manier? Prima facie maakt een bemerking op de tactiek van TLJ, die in mijn ogen terecht is. Als je niet akkoord gaat dat dit tactisch gezien een betere beslissing was is dit helemaal oké, maar zeg dan waarom. Gewoon zeggen dat je niet op alles voorzien kan zijn zonder duidelijk te tonen wat deze tactiek onmogelijk/slecht maakt is niet echt een toevoeging.

Natuurlijk hadden ze gewoon moeten pógen een mannetje mee te sturen om zich op dit soort scenario's te voorzien. Dat dit niet altijd lukt, of vergelijkingen met Sky, zijn ook leuk maar daar gaat het hier eigenlijk niet over. Het komt er op neer dat dit een tactische fout is geweest.

Geloof me vrij, heus niet iedereen in de ploegleiderswagen heeft zo veel verstand van koers als je op het eerste gezicht zou vermoeden. Sommigen zitten daar omwille van een hele resem andere redenen, en dan worden er tactische fouten gemaakt. Die bijdragen tot verlies van koers, zoals hier.
29-05-2016 15:20
Duo-aanval van zo ver?? Dat is dus niet voor de etappe. :(
29-05-2016 15:22
Etixx had Carlos Verona vooruit om Jungels nog te steunen. Dit is toch ook geen grote naam?
Jungels kreeg op de top een verfrommeld jackie in zijn hand. En gooide het iets later weer weg en reed met korte mouwen de koude afdaling......
29-05-2016 15:23
Tjalingii en Van Emden zetten mijn woorden kracht bij, blijkbaar. Dit laat een ploegleider met verstand van zaken gewoon niet toe. Sponsor zal blij zijn, dat wel, maar daar houdt het op.
29-05-2016 15:25
@NairoQ: Applaus voor jezelf! Jij bent duidelijk een top ploegleider, waar wacht je op?
29-05-2016 15:25
Dacht bij v. Emden meer aan een uitval in de laatste kilometer(s) á la Kluge.
29-05-2016 15:27
kansloos dit dacht ook dat ze voor de overwinning gingen door in laatste 2km oid weg te springen.
29-05-2016 15:28
Wat doet astana nou??
29-05-2016 15:29
@arviid, dat is dus de mentaliteit die moet ophouden hé. Ik zeg net dat echt niet iedereen die daar zit even tactisch scherp is, en dat dat een probleem is. Ik weet van mezelf dat ik niet genoeg van de sport ken om het zelf allemaal goed in te zien, maar het bekijken van ploegleiders als zijnde sportkenners gaat in het wielrennen echt niet op.

Misschien een fout die vaak gemaakt wordt door mensen die voornamelijk fan zijn van andere sporten? In het voetbal, tennis en veruit de meeste sporten zijn coaches namelijk wél vaak op die positie omdat ze er de best geplaatsten voor zijn. In het wielrennen écht niet.
29-05-2016 15:31
Nairo
Alleen winners horen thuis in de ploegleiderswagen, het klappen vd zweep leer je niet id bus, dus laat ze in hemelsnaam investeren in bekwame ploegleiders of ga op consult bij Jan Raas, lubberding ofzo.
29-05-2016 15:32
Tsja, het is nog geen eens prime time. Ach, wat boeit deze etappe ook.
Off; Waeytens wint in Belgie
29-05-2016 15:37
eeeh.... winnaars in de ploegleiderswagen?? Kan je een voorbeeld noemen? Wat een onzin.
Hee, en wat is 'winnaarsmentaliteit'? Echt to-taal leeg woord.
29-05-2016 15:39
Tijdsverschillen al opgenomen. Nibali eindwinnaar, een uitval van Kruijswijk zal niks meer uitrichten ;).
29-05-2016 15:40
Tijden staan gelocked vanaf nu.
29-05-2016 15:41
De LTJs lopen meteen uit.
29-05-2016 15:45
Hm
Ja, Raas en Post gingen door t vuur, ook voor hun pupillen, dat onze nr1 bovenop de agnello id kou stond, spreekt boekdelen. Hij moest zoeken naar eten en drinken, complete farce en miljoenen door de neus geboord.
29-05-2016 15:46
TLJ is volgens mij ook overladen met complimenten de hele Giro en terecht. De ploeg heeft een Giro naar of zelfs boven haar niveau gereden, maar op tactisch gebied zijn er op het laatst ook wat verkeerde keuzes gemaakt. Houd toch eens op prof-wielrenners of ploegleiding als fragiele mietjes te behandelen. Dit is verdorie topsport, niet het NK natte scheten. Dat is constant puntjes op de i zetten, evalueren, details bekijken die beter moeten of kunnen.

Er wordt toch niet gezegd dat alles waardeloos is gegaan bij die ploeg, maar er is gewoon een hele grote kans dat zelfs mét de persoonlijke fout van Kruijswijk de Giro gewoon gewonnen had kunnen worden als er beter geanticipeerd was. Er was die dag misschien een plan, maar geen geslaagd plan. Is dat voldoende om de ploeg op neer te sabelen? Nee verre van, maar wel degelijk een puntje van kritiek.
Vind het ook altijd enorm zwak en pretentieus om te spreken over je speelt PCM of je weet het goed van de bank. Indirect zet je daar je eigen mening mee boven die van een ander en zeg je dat je zelf een tactisch genie bent. Please.
29-05-2016 15:47
Heb wat teruggelezen. Zeer met Prima facie eens.
En mensen die bazelen dat het allemaal achteraf gepraat is of dat je het precieze scenario vantevoren niet kent: Het is dus niet achteraf gepraat en je hoeft niet vantevoren te bedenken dat Kruijswijk in die bocht valt. Je weet gewoon vantevoren dat de grootste kans dat Kruijswijk de giro nog gaat verliezen is dat hij geisoleerd in vallei terecht komt. Dat moet je dus voorkomen. Er zijn verschillende redenen dat hij op een gaatje kan komen:
- Niet meekunnen met een explosieve demarrage vlak onder de top
- Trager dalen dan Nibali/Valverde(/Chaves)
- Proberen met Nibali/Valverde mee te gaan in afdaling en vallen
Om wat voor reden Kruijswijk dan op achterstand komt boeit eigenlijk niet zo, hoewel vallen het slechtst is voor lichaam en fiets. Het gaat er daarna om dat je rustig blijft en renners om je heen hebt. Maar Kruijswijk koerste zeer onrustig, net als dinsdag. En er was niemand van TLJ vooruit. Zeer jammer en dat is de ploegleiding zeker aan te rekenen.
29-05-2016 15:48
Mooie actie van die twee.
29-05-2016 15:48
De Nos zend ook dit nietuit. Sponsor zal niet blij zijn.

En goeie ploegleiders ?
Servais Knaven, Steven de Jongh ;-)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine