Giro 2015: Volg hier de negentiende etappe
vrijdag 29 mei 2015 om 10:15 Volg in Google

Giro 2015: Volg hier de negentiende etappe

Het wordt vandaag (opnieuw) een belangrijke dag voor de klassementsrenners in de Ronde van Italië. Het peloton krijgt drie bergen van eerste categorie voor de kiezen. Wie beschikt vandaag over de beste klimmersbenen?

Tussen Gravellona Toce en Cervinia moeten de renners maar liefst 236 kilometer afleggen. Daarom vertrekken ze al vroeg: het startschot zal om 10:30 klinken. De eerste 150 kilometer zijn relatief vlak, maar daarna doemen de beklimmingen op. De aankomststreep ligt getrokken op de slotklim naar wintersportoord Cervinia. Naar verwachting zal de eerste renner rond vijf uur de top bereiken.

Sporza zendt eerst de Ronde van België uit en begint daarna – rond vier uur – met de Giro d’Italia. Eurosport start de rechtstreekse uitzending om 14:34. Bespreek hier het verloop van de koers.

T15_MadonnaDC_2_alt

Links:
Deelnemerslijst
Voorbeschouwing
Parcours

Liveticker (Sporza)
Liveticker (organisatie)
Liveticker (NUsport)
Liveticker (Cyclingnews)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
526 Reacties
1 2 3 22
29-05-2015 10:20
Krijswiek wint vandaag.
29-05-2015 10:26
Leuk dat blauw van Kruijswijk, nog leuker dat kledingsponsor Santini de truien levert aan TLJ!
29-05-2015 10:27
Jippie, weer die mooie foto bovenaan. Laten we hopen dat ze vandaag weer samen op avontuur kunnen gaan en dat Kruijswijk zijn welverdiende beloning kan incasseren.
29-05-2015 10:33
Prachtige foto. Kruijswijk en Contador samen vooraan, wie had dat vooraf durven hopen bij de Lotto-Jumbo ploeg (en 'fans')...
29-05-2015 10:36
Wel genieten dit hoor. Voor mij persoonlijk maakt het voorin meestrijden van een Nederlandse renner (en dan ook nog van LJNL) de giro nog leuker om naar te kijken.

Kruijswijk in zn eentje heeft hier in 1,5 week ook al een flink stuk chagrijn over het matige (ahum) voorjaar van LJ) weggenomen.
Hopelijk kan hij dit, samen met Kelderman, Gesink en LTD in de Tour herhalen!
29-05-2015 10:43
Heel lottojumbo in het wiel van intxausti als hij gaat? gewoon zorgen dat hij niet de ontsnapping in gaat, bergop moeten ze toch lossen
29-05-2015 10:48
Hoeveel berg punten zijn er te verdienen vandaag??
29-05-2015 10:49
Ajaxhoi, meer dan 100.
29-05-2015 10:49
Er zijn vandaag meer bergpunten te verdienen dan Kruijswijk nu heeft. De enige manier om zijn trui te verdedigen is om zelf punten op te rapen. Wat hand in hand gaat met voorin meedoen om de ritwinst.
29-05-2015 10:51
Om precies te zijn, 103.
3e categorie: 7
3x 1e categorie: 32
29-05-2015 10:55
Nafnikleb, er is finish bergop. Of maakt dat in de giro niks uit?
29-05-2015 10:59
Bergtrui, lekker belangrijk..
29-05-2015 11:00
@Nafnikleb, 35 punten voor de 1e categorie, dus nog ietsje meer.
@Ajaxhoi, bergop finish maakt voor bergpunten geen verschil.
29-05-2015 11:02
AZH, jouw mening, ieder zijn eigen daarin natuurlijk. Het is geen hoofdprijs, maar als je dat ding draagt dan zou je wel een hele slechte sportman zijn als je het zomaar weer weg geeft.
29-05-2015 11:07
@Spaakje
Hier staat 32
http://www.wielerflits.nl/nieuws/64997/giro-2015-voorbeschouwing-het-bergklassement.html/
29-05-2015 11:10
Meegaan voor ritwinst is de beste oplossing, maar Kruijswijk heeft het 'nadeel' dat hij ook niet slecht geklasseerd staat. BMC en Sky gaan hem nooit alleen laten gaan in de ontsnapping. Intxausti daarentegen staat op 1,5 uur, dus die mag gerust zijn gangetje gaan van heel het peloton. Wordt nog spannend!
Het zal dus van Kruijswijcks ploeg afhangen of hij blauw houdt en eerlijk gezegd heb ik daar nog niet veel van gezien...
29-05-2015 11:11
@AZH
Voor je sponsor heel belangrijk ja. Je staat er lekker mee op het eindpodium.
29-05-2015 11:12
Mooi man die bergtrui. Dat is tenminste een prijs ipv. nog een keer 8e worden in het AK, dat heeft ie al een keer laten zien. Ik zou Kroeswiek graag als eerste boven zien komen op de Colle delle Finistere!
29-05-2015 11:14
@Wheely, de hele giro worden er al 35 gegeven bij 1e categorie. Heb inderdaad vaker gelezen dat het 32 zou zijn, maar dat zal dan niet kloppen.
29-05-2015 11:16
@Spaakje
Ok, nou lekkere voorbeschouwing dan. ;)
29-05-2015 11:17
Een Nederlander heeft nog nooit het bergklassement in de Giro gewonnen, dus wat dat betreft zou het leuk zijn als Kruijswijk wint.

Voor top10 in het klassement valt altijd wat te zeggen, maar zelf zou ik in dit geval de bergtrui wel boven een etappe winst zetten.
29-05-2015 11:20
Ben benieuwd of TLJ na bijna 3 weken koers nog de power heeft om een kopgroep met Intxausti terug te halen. Die mogen ze in ieder geval niet laten rijden als ze de bergtrui willen winnen.

Als de klassementsmannen gezamenlijk naar boven rijden, dan kan ik me voorstellen dat Kruijswijk de bergpunten mag oppikken. Als Landa of Contador wel zoveel bergpunten halen dat ze kruijswijk voorbij gaan, tja... dan verlies je van een betere renner.
29-05-2015 11:21
Dat denk ik ook Tokstar, ik denk dat de sponsors (niet onbelangrijk) meer kunnen met een blauwe trui dan met een top 10 finish.
29-05-2015 11:22
Montaguti (ALM), Frapporti (AND), Rutkiewicz (CCC), Ulissi (LAM), Visconti (MOV), Chaves (OGE), Geschke (TGA), Kochetkov (KAT), Van der Lijke (TLJ) en Kiryienka (SKY). 10" op pel
29-05-2015 11:22
Betancur in de eerste vlucht...TLJ heeft van der Lijke mee

EDIT: Betancur wordt zowel wel als niet gegeven
1 2 3 22

Om te reageren moet je ingelogd zijn.