Remco Evenepoel heeft na goede dag ‘niks te klagen’: “Al ging ik nog wel bijna onderuit”
Remco Evenepoel was na afloop van de eerste bergetappe van de Tour de France zeer tevreden. De kopman van Soudal Quick-Step bleek op de flanken van de Galibier niet in staat om Tadej Pogacar te volgen, maar eindigde achter de ongenaakbare Sloveen wel als tweede in finishplaats Valloire. “Het was voor ons een goede dag”, is zijn conclusie.
Evenepoel keek na de finish met Sporza terug op een felbetwiste finale tussen de mannen voor het klassement. “Het is altijd positief om als tweede te eindigen achter de beste coureur van de wereld”, doelt de Belg op Pogacar, die na een aanval op de Col du Galibier naar de zege wist te soleren. “Ik heb niks te klagen over onze strategie of het wedstrijdverloop. Het was een goede dag voor ons.”
Evenepoel probeerde op de Galibier nog wel even de aanval van Pogacar te volgen, maar werd al snel met zijn neus op de koersfeiten gedrukt. “Eens boven de 2000 meter voel je wel dat het moeilijker is om tempoversnellingen te beantwoorden. Het was een heel stevige aanval van Tadej. Ik probeerde nog mee te gaan, maar dat was toch iets boven mijn niveau.”
Vertrouwen
“Ik ging daarna wel zo rap mogelijk naar beneden. In de afdaling lagen echter een paar natte bochten. Ik ben een paar keer weggegleden. Ik moet eerlijk zijn: ik ging bijna onderuit. Ik verloor zo wel wat vertrouwen en de achtervolgers kwamen nog terug. Ik voelde me over het algemeen wel goed. Ik win uiteindelijk ook nog de sprint voor plek twee. Dat is wel fijn. We mogen tevreden zijn.”
In het Critérium du Dauphiné botste Evenepoel bergop nog op zijn limieten, maar daar is in deze Tour voorlopig weinig van te merken. “Ik wist dat ik klaar moest zijn voor de eerste vier etappes. Dat zijn meteen belangrijke ritten”, liet hij ook nog weten in een flashinterview met de Tourorganisatie.

Evenepoel (in de witte trui) kon het tempo van UAE Emirates goed aan – foto: Cor Vos
“De vorm is goed, maar ik ben ook nog niet 100%. We kunnen wel spreken over een goede start voor mij en de ploeg. We moeten nu verder bouwen en hopen op nog betere benen. Bijvoorbeeld op dag zeven, in de eerste tijdrit. Het doel is nog altijd om top-5 te rijden in het klassement en een etappe te winnen. Maar als we later in de Tour dicht bij het podium komen, dan gaan we ervoor. We staan er goed voor, maar de Tour duurt nog lang.”
Geplaatst als onderdeel van: Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse

Bijtrapgedeeltes zagen er goed uit, net als in etappe 2. Een goed teken richting tijdrit als je het mij vraagt. Hoopgevend ook de aanwezigheid van Landa.
Dan had hij waarschijnlijk net iets meer risico genomen in een poging om dat maillot te verdedigen.
Slim dus, nu in plaats van een plek gezakt een plek gestegen in het klassement, en een mentale boost (i.p.v. het kneusje te zijn dat geel na één dag alweer kwijt is).
Erg benieuwd naar de tijdrit want op de bijtrapstukken zag het er inderdaad meer dan in orde uit…
Edit: jazeker, het kan. Even belangrijk of de wind meewerkt en is het misschien net te kort,.. Ik zie het wel gebeuren en ook in Troyes heeft hij wellicht een streepje voor op veel van zijn concurrenten. Het is de beste rouleur van allemaal, onder de favorieten.
Tijdrit van Vingegaard zie ik met minder vertrouwen tegemoet.
Het echte verschil zit 'm natuurlijk in Landa, en dat is precies waarvoor ze hem gehaald hebben. Visma mist een goede Kuss.
Uiteindelijk heeft Pogacar in 1 km tijd iedereen los gereden, en niet 4 km van de top. Omdat er te veel tegenwind stond. Wie weet hadden we dan een hele andere conclusie kunnen trekken, en hadden we jou waarschijnlijk niet gehoord.
Om nog maar te zwijgen als Evenepoel op zijn kokosnoot zou zijn gegaan.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Vingegaard. Al denk ik niet dat die problemen heeft met zijn gewicht, maar vooral met een smalle basis.
Gaan ze beter worden daardoor, of juist slechter...?
Evenepoel heeft nog wel de Dauphiné gereden, dat lijkt toch iets meer solide dan de 0 koersdagen sinds het Baskenland voor Vingegaard.
Prima debuut.
Dalen is inderdaad nog altijd niet zijn ding. Maar als hij verstandig is accepteert hij dat hij daarin niet met de beteren mee kan, dan dat ie weer eens over een vangrail vliegt door boven zijn kunnen te gaan dalen. Hij was namelijk in Baskenland ook de voorste van het peloton die de bocht niet kon houden.
Verder is het verschil uiteindelijk misschien bedriegelijk. Pogacar gaat nu pas een kleine KM van de top, en heeft daardoor slechts 10 seconden op de top. Maar wat als er geen tegenwind had gestaan op de Galibier, en Pogacar op 4 km van de top de gaskraan had opengedraaid?
Vooralsnog steekt Pogi er bovenuit, daarna lijkt me Vingegaard de beste bergop, en net daarachter een wat groter groepje met Evenepoel. Benieuwd wat er gaat gebeuren als er een klim komt die zich leent voor een wat langere aanval.
Dat is gewoon niet waar, er ging voor hem een renner onderuit.
En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier weer eens sprake is van een naamsverandering.
https://www.youtube.com/watch?v=lXK3EBEmbNw
Dat van die naamsverandering blijf ik overigens vermoeden.
En voor zover ik weet heet Remco nog gewoon Remco, en heeft hij niet zijn naam veranderd. Tenzij ik wat gemist heb.
De zwanenzang zal eind tweede week zijn, zoals altijd, maar de vraag is of ie dan nog bij de andere plekkies in de buurt staat, 5-10. We zullen er lang op moeten wachten.
Er is een reden waarom renners met een klassementsman veelal geen sprinters meenemen: VLAB, BORA, INEOS, UAE, SQS. Niet toevallig dat deze 5 ploegen 13 van de top 15 in het klassement vertegenwoordigen.