Remco Evenepoel heeft na goede dag ‘niks te klagen’: “Al ging ik nog wel bijna onderuit”
foto: Cor Vos
dinsdag 2 juli 2024 om 18:00

Remco Evenepoel heeft na goede dag ‘niks te klagen’: “Al ging ik nog wel bijna onderuit”

Remco Evenepoel was na afloop van de eerste bergetappe van de Tour de France zeer tevreden. De kopman van Soudal Quick-Step bleek op de flanken van de Galibier niet in staat om Tadej Pogacar te volgen, maar eindigde achter de ongenaakbare Sloveen wel als tweede in finishplaats Valloire. “Het was voor ons een goede dag”, is zijn conclusie.

Evenepoel keek na de finish met Sporza terug op een felbetwiste finale tussen de mannen voor het klassement. “Het is altijd positief om als tweede te eindigen achter de beste coureur van de wereld”, doelt de Belg op Pogacar, die na een aanval op de Col du Galibier naar de zege wist te soleren. “Ik heb niks te klagen over onze strategie of het wedstrijdverloop. Het was een goede dag voor ons.”

Evenepoel probeerde op de Galibier nog wel even de aanval van Pogacar te volgen, maar werd al snel met zijn neus op de koersfeiten gedrukt. “Eens boven de 2000 meter voel je wel dat het moeilijker is om tempoversnellingen te beantwoorden. Het was een heel stevige aanval van Tadej. Ik probeerde nog mee te gaan, maar dat was toch iets boven mijn niveau.”

Vertrouwen
“Ik ging daarna wel zo rap mogelijk naar beneden. In de afdaling lagen echter een paar natte bochten. Ik ben een paar keer weggegleden. Ik moet eerlijk zijn: ik ging bijna onderuit. Ik verloor zo wel wat vertrouwen en de achtervolgers kwamen nog terug. Ik voelde me over het algemeen wel goed. Ik win uiteindelijk ook nog de sprint voor plek twee. Dat is wel fijn. We mogen tevreden zijn.”

In het Critérium du Dauphiné botste Evenepoel bergop nog op zijn limieten, maar daar is in deze Tour voorlopig weinig van te merken. “Ik wist dat ik klaar moest zijn voor de eerste vier etappes. Dat zijn meteen belangrijke ritten”, liet hij ook nog weten in een flashinterview met de Tourorganisatie.

Evenepoel (in de witte trui) kon het tempo van UAE Emirates goed aan – foto: Cor Vos

“De vorm is goed, maar ik ben ook nog niet 100%. We kunnen wel spreken over een goede start voor mij en de ploeg. We moeten nu verder bouwen en hopen op nog betere benen. Bijvoorbeeld op dag zeven, in de eerste tijdrit. Het doel is nog altijd om top-5 te rijden in het klassement en een etappe te winnen. Maar als we later in de Tour dicht bij het podium komen, dan gaan we ervoor. We staan er goed voor, maar de Tour duurt nog lang.”

Geplaatst als onderdeel van: Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
48 Reacties
02-07-2024 18:07
Doet nu gewoon echt mee voor het podium. Ik had hem zelf ingeschaald op plek 5-10 en dat denk ik nog steeds. Hij rijdt nu echter gewoon goed en dat mag ook gezegd worden. Doet wat hij kan en speelt gewoon mee. Mooi voor Remco dat hij meekan met de betere mannen in koers.
    02-07-2024 21:48
    Dat is een bijzondere conclusie om te trekken op basis van vandaag. Evenepoel is altijd sterk aan het begin van een ronde. De vraag is of hij dit de rest van de ronde (bergop) vol kan houden. Hij heeft al een paar keer een slechte dag gehad, maar is natuurlijk nog jong. Als hij geen slechte dag heeft zie ik hem op het podium eindigen. Krijgt hij die wel, dan zie ik hem geen top 10 eindigen.
02-07-2024 18:09
Remco mag tevreden zijn over het verloop van de rit. Ook al verloor ie tijd in de afdaling. Voor hetzelfde geld had ie op zijn muil gelegen in 1 van die natte bochtjes en was het klaar geweest.

Bijtrapgedeeltes zagen er goed uit, net als in etappe 2. Een goed teken richting tijdrit als je het mij vraagt. Hoopgevend ook de aanwezigheid van Landa.
    02-07-2024 20:36
    Stel je voor dat hij ervoor gekozen had om gisteren het geel over te nemen dat immers voor het grijpen lag.
    Dan had hij waarschijnlijk net iets meer risico genomen in een poging om dat maillot te verdedigen.
    Slim dus, nu in plaats van een plek gezakt een plek gestegen in het klassement, en een mentale boost (i.p.v. het kneusje te zijn dat geel na één dag alweer kwijt is).
    Erg benieuwd naar de tijdrit want op de bijtrapstukken zag het er inderdaad meer dan in orde uit…
02-07-2024 18:12
Gewoon prima prestatie, ga zo eens het profiel van die tijdrit bekijken om te zien of het kan of niet, geel pakken.

Edit: jazeker, het kan. Even belangrijk of de wind meewerkt en is het misschien net te kort,.. Ik zie het wel gebeuren en ook in Troyes heeft hij wellicht een streepje voor op veel van zijn concurrenten. Het is de beste rouleur van allemaal, onder de favorieten.
    02-07-2024 19:00
    Gezien de tijdritten van Pogacar in de Giro, kan ik me dat niet inbeelden dat hij 45s wint. Proberen die ritzege te pakken en tijd op de mannen in de strijd voor het podium.
    02-07-2024 19:15
    Ik denk ook dat 45s teveel is, de tijdrit is maar 25km en bevat een klimmetje dat pogacar goed moet liggen. Evenepoel mag al blij zijn als hij voor pogacar eindigt want dat wil zeggen dat hij de tijdrit wint.
    02-07-2024 22:06
    Zou knap zijn als Evenepoel zoveel tijd zou weten te pakken op Pogacar. Zeker als je terug denkt aan de Giro, waarbij Ganna 1 keer werd verslagen, en 1 keer net niet.

    Tijdrit van Vingegaard zie ik met minder vertrouwen tegemoet.
    02-07-2024 23:23
    2 seconden per kilometer? Nooit, niet met deze Pogacar!
02-07-2024 18:15
Goed gedaan van Remco! Kan wellicht in de TT zijn voorsprong op Vingegaard en Rodriquez wat verder uitbouwen! Wanneer hij dan deze ronde geen al te slechte dag kent ligt een mooie klassering in het verschiet.
02-07-2024 18:19
Zijn team rijdt eigenlijk ook beter bergop dan gedacht. Moscon bleef verrassend lang mee bergop, Hirt doet het ook meer dan degelijk na zijn tanden-ongeval. Van Wilder moet misschien nog wat beter kunnen maar is uiteindelijk gewoon 18e in een groep met Mas, S. Yates en Hindley.

Het echte verschil zit 'm natuurlijk in Landa, en dat is precies waarvoor ze hem gehaald hebben. Visma mist een goede Kuss.
02-07-2024 18:23
Heel goed gereden vandaag. Benieuwd of die het drie weken vol kan houden maar zeker nog een stapje gezet sinds de Dauphine.
02-07-2024 18:25
Zo weinig reacties vandaag? Hmmm.
    02-07-2024 18:46
    Heb je eigenlijk meer te bieden dan passief agressief posten? Rapportcijfer 11 voor aan de lopende band verongelijkt reageren. Je bent een enorme fan van Evenepoel, die vandaag liet zien voorlopig mee te kunnen voor podium Tour. Schrijf daar een mooi verhaal over, dat leest men hier graag.
    02-07-2024 19:02
    En de prijs voor de meest sneue bijdrage gaat naar......11 na 11!!
    02-07-2024 19:52
    Ik zal maar niet uitweiden over wat jij doorgaans te bieden hebt, Panache. Het is gewoon een vaststelling dat de afgelopen dagen en weken er een heuse meute stond te drummen om te verklaren hoe Evenepoel in het hooggebergte niet mee zou kunnen. Dus dan denk ik dat mijn opmerking best geoorloofd is. Maar dat jij zou getriggerd worden, een verrassing.
    02-07-2024 22:12
    Dus eigenlijk zeg je met zoveel woorden dat je reacties wilt uitlokken... En dat dit zou mogen?

    Uiteindelijk heeft Pogacar in 1 km tijd iedereen los gereden, en niet 4 km van de top. Omdat er te veel tegenwind stond. Wie weet hadden we dan een hele andere conclusie kunnen trekken, en hadden we jou waarschijnlijk niet gehoord.

    Om nog maar te zwijgen als Evenepoel op zijn kokosnoot zou zijn gegaan.
02-07-2024 18:26
De enige belg die ons niet teleurstelt na de schaamtelijke prestatie van onze te vet overbetaalde trainer en voetballerkes (met nadruk op kes)
02-07-2024 18:30
Blij verrast met de prestatie van de Ket. Hopelijk verliest hij zondag geen minuten in die kl#te gravelrit. Dat zou zonde zijn.
02-07-2024 18:35
Bijzonder indrukwekkend van Evenepoel. Hij pakt in 850 meter meer dan 20 seconden op Rodriguez, Almeida, Ayuso etc! Nog altijd de favoriet voor plek 3 wat mij betreft.
    02-07-2024 19:28
    Wat ook veelzeggend is omtrent zijn huidige conditie. Hij sprint met sprekend gemak de koning van de sprints in een elitegroepje (Roglic dus) op 3 lengtes, van op de kop dan nog.
02-07-2024 18:38
Parijs is verder dan ooit. Nice is dichterbij. Fijn dat hij en Vingegaard nog binnen de minuut staan. Hopelijk kunnen ze beide Pogacar wat onder druk zitten in de tijdrit.
    02-07-2024 19:54
    Ik vrees dat Vingegaard in de tijdrit tijd gaat verliezen tov Pogacar.
    02-07-2024 20:08
    Dat denk ik ook maar wellicht heeft hij de tijdrit bijzonder minutieus verkend zodat toch het vuur aan de schenen van de Slovenen kan leggen. En twee concurrenten voor Pogacar is leuker dan eentje.
02-07-2024 18:42
De afdaling was een probleem, dat zegt hij zelf ook, maar dat hij voorlopig de derde beste is bergop verrast me eigenlijk wel. Benieuwd of dat volgende week bevestigd wordt. Afgaande op de Dauphiné zou je denken dat zijn vorm in stijgende lijn aan het gaan is. In de afsluitende tijdrit is de afdaling trouwens ook van groot belang, maar dat is nog ver weg.
    02-07-2024 18:54
    Dit kan twee kanten op werken, gezien zijn smalle basis. Snel nog gewicht verloren tussen Dauphine en TdF, benieuwd of dat op langere duur ook positief uitpakt.

    Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Vingegaard. Al denk ik niet dat die problemen heeft met zijn gewicht, maar vooral met een smalle basis.

    Gaan ze beter worden daardoor, of juist slechter...?
    02-07-2024 19:55
    [quote]Dit kan twee kanten op werken, gezien zijn smalle basis[/quote]

    Evenepoel heeft nog wel de Dauphiné gereden, dat lijkt toch iets meer solide dan de 0 koersdagen sinds het Baskenland voor Vingegaard.
02-07-2024 18:52
NIks te klaguh, niet naar vraguh.
02-07-2024 19:13
Moet wel heel veel vertrouwen geven dat je nog een ploegmaat bij hebt op een moment dat Vingegaard alleen zit.
02-07-2024 19:14
Ik vind het nogal wat, een tour-rit willen winnen en top 5 eindigen na een enorm zware val en een heel gebrekkige voorbereiding en verlies van een belangrijke helper voor het vlakke. Wat dat betreft doet hij het nu al ruim boven realistische verwachting.
02-07-2024 20:02
Verrassend hoe hij bergop gaat terwijl het in de Dauphine verre van goed. Maar mooi te zien. Is het nog een drie/vierstrijd alhoewel Pogacar er bovenuit lijkt te steken. Vingegaard, als hij nog kan verbeteren kan dan nog enig weerstand bieden. Moet de Visma ploeg ook zich flink verbeteren.
02-07-2024 20:05
Het zag er bergop ontspannen uit bij hem, ook boven de 2000 meter. Afdalen op de technisch stukken is voor verbetering vatbaar, maar hij weet het verlies te compenseren op de langere stukken rechtdoor. En in eindsprintjes is hij allang geen strijkijzer meer.
Prima debuut.
02-07-2024 20:07
Evenepoel moet mijns inziens zeker niet gek gaan doen, zeker in de eerste week a 10 dagen niet. Zit hij er daarna nog altijd goed bij en voelt hij zich nog goed, dan misschien. Vandaag komt hij op een 14 seconden van Pogacar boven, verliest het meeste tijd op hem in de afzink en laat bovendien de rest terugkomen en zelfs nog van zich wegrijden bergaf...Dan komen we eerder weer bij "kennie dalen" zoals er hier vroeger wel eens beweerden. Zover wil ik niet gaan, feit is wel dat hij geen te beste afdaling reed (erkent ie zelf ook). Bergop pakt hij het verstandig aan, (vandaag even proberen mee te springen maar dan op eigen tempo verder) en dat ligt (momenteel) ? blijkbaar hoog genoeg om niet al te veel tijd te verliezen. Voor de rest afwachten wat Vingegaard nog kan en of Pogacar dit niveau kan aanhouden de rest van deze Tour. Vingegaard en Evenepoel door hun kwetsuren en ietwat gammele voorbereiding, Pogacar door zijn Giro (al was die dan vrij makkelijk)...Misschien wordt het toch nog spannend. Wishfull thinking? Wie zal het zeggen, de Tour heeft wel vaker verrast.
    02-07-2024 20:48
    Eens.
    Dalen is inderdaad nog altijd niet zijn ding. Maar als hij verstandig is accepteert hij dat hij daarin niet met de beteren mee kan, dan dat ie weer eens over een vangrail vliegt door boven zijn kunnen te gaan dalen. Hij was namelijk in Baskenland ook de voorste van het peloton die de bocht niet kon houden.

    Verder is het verschil uiteindelijk misschien bedriegelijk. Pogacar gaat nu pas een kleine KM van de top, en heeft daardoor slechts 10 seconden op de top. Maar wat als er geen tegenwind had gestaan op de Galibier, en Pogacar op 4 km van de top de gaskraan had opengedraaid?

    Vooralsnog steekt Pogi er bovenuit, daarna lijkt me Vingegaard de beste bergop, en net daarachter een wat groter groepje met Evenepoel. Benieuwd wat er gaat gebeuren als er een klim komt die zich leent voor een wat langere aanval.
    02-07-2024 20:53
    ' Hij was namelijk in Baskenland ook de voorste van het peloton die de bocht niet kon houden'

    Dat is gewoon niet waar, er ging voor hem een renner onderuit.

    En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier weer eens sprake is van een naamsverandering.
    02-07-2024 21:00
    Ik stel voor dat je de beelden nog eens opzoekt. Evenepoel in het wiel van Landa, en Evenepoel die zijn spoor kwijt raakt. Een andere renner raakt eerder het asfalt, maar die reed áchter Remco.

    https://www.youtube.com/watch?v=lXK3EBEmbNw
    02-07-2024 21:18
    Excuus, er viel er idd áchter hem een, incomplete herinnering. Maar het was wel de reden dat ook hij viel, volgens mij raakt iets hem ook of is hij er tenminste ernstig door afgeleid.

    Dat van die naamsverandering blijf ik overigens vermoeden.
    02-07-2024 21:31
    Reden dat ie viel was een te hoge snelheid icm slecht wegdek, waardoor hij de controle verloor. Niet de renner achter hem die hem afleidde.

    En voor zover ik weet heet Remco nog gewoon Remco, en heeft hij niet zijn naam veranderd. Tenzij ik wat gemist heb.
    02-07-2024 21:46
    Nee, je bent niet de nieuwste 'hippe' versie van Michelangelo? Daar riekt het namelijk sterk naar.
    02-07-2024 21:58
    'wedergeboren'
    02-07-2024 22:00
    Niks zeggen; Italiaans toch?
    02-07-2024 22:06
    Rinato: Pogacar 10sec voor Vingegaard boven, 14sec voor Evenepoel, en ruim 30sec op de rest. Dan kloppen de door geschetste verhoudingen toch niet helemaal. Evenepoel kwam zelfs nog fors korter bij Vingegaard net voor de top & reed hem los uit het wiel de laatste 500m naar de streep. Leek me dat Vingegaard zich had opgeblazen terwijl Evenepoel op eigen tempo richting top reed. Jammer dat we geen aankomst boven hebben deze eerste week, dat had het nog wat leuker kunnen maken.
    03-07-2024 07:27
    Gaan we nou weer beginnen? Flitsers verdenken van het zijn van iemand anders? Behoorlijke obsessie romein!
02-07-2024 22:44
Kennie sturen. Nog steeds niet. Voor de rest goed bezig. Zou wellicht in de winter wat veldritjes moeten doen. Of wellicht wat vaker op de mtb.
    03-07-2024 00:22
    Er reden er twee mee die in de winter wel eens aan een veldritje meedoen...geen idee of ze al aangekomen zijn....bekijk anders het klassement even. Niet verkeerd voor iemand die nie ken sturen, toch?
03-07-2024 07:31
Ik denk dat dit precies is wat we mochten verwachten van rem in de eerste week. Bij de pinken, goed in vorm, en niet meekunnen als de groten aanzetten. 45s terughalen op po in de tijdrit lijkt me iets te zot, maar als ie overeind blijft in de gravelrit zit ie toch lekker dicht op de belangrijke plekkies. De daalkunsten zullen echt moeten verbeteren in de toekomst trouwens.
De zwanenzang zal eind tweede week zijn, zoals altijd, maar de vraag is of ie dan nog bij de andere plekkies in de buurt staat, 5-10. We zullen er lang op moeten wachten.
    03-07-2024 09:54
    Echt jammer dat men hier niet met screenshots kan werken, want je gaat je onsterfelijk belachelijk maken met hetgeen je hierboven schreef kraampje. Nu ja, soit. We gaan je hier voorlopig niet meer terugzien als de tour vordert, zoveel is zeker. Geniet nu nog gauw ff van de komende dagen, want er komen voor jou als notoir Remco hater/basher barre dagen aan. Verzorg je jongen, het ga je goed....of neen dát dan weer niet.
03-07-2024 08:12
Het uitvallen van Pedersen en het goed presteren van Evenepoel maakt de beslissing om Merlier thuis te laten toch weer een pak logischer. Had je nu van Lerberghe en Merlier mee gehad dan rest er plots nog weinig steun. Vooral Moscon lijkt echt in zijn nopjes in deze rol.
Er is een reden waarom renners met een klassementsman veelal geen sprinters meenemen: VLAB, BORA, INEOS, UAE, SQS. Niet toevallig dat deze 5 ploegen 13 van de top 15 in het klassement vertegenwoordigen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine