vrijdag 12 juli 2024 om 18:03

Maxim Van Gils veroorzaakte per ongeluk valpartij: “Hij deed niets verkeerd”

Video Een grote valpartij ontsierde vrijdag de finale van de dertiende Touretappe. In volle sprintvoorbereiding knalde Maxim Van Gils vol op Amaury Capiot, waarna laatstgenoemde heel wat renners meenam in zijn val. Kurt Van de Wouwer, ploegleider van Van Gils bij Lotto Dstny, vond dat zijn renner niets verkeerd deed. Dat zei hij na afloop voor de camera van WielerFlits.

“Capiot week een beetje van zijn lijn”, aldus Van de Wouwer. “Niet veel, maar Maxim zat geblokkeerd tussen Capiot en de dranghekken. Hij moest iets. Het was dat of zelf vallen. Dus ik denk niet dat hij iets verkeerd doet. Helemaal niet.”

Van de Wouwer maakt balans op
Door de valpartij werd ook Arnaud De Lie, de aangewezen afmaker bij Lotto Dstny, opgehouden. Hij kon niet meer meesprinten voor de zege. “We rijden een heel sterke koers, maar worden er niet voor beloond”, aldus Van de Wouwer. “In de Pyreneeën wordt het heel moeilijk voor ons, dus vandaag was voor ons een uitgelezen kans om nog iets te proberen. De ontgoocheling was na de koers daar, maar het had veel erger kunnen zijn”, doelt de ploegleider erop dat De Lie zelf niet gevallen is.

Bij WielerFlits maakte Van de Wouwer ook nog de balans voor Lotto Dstny op na bijna twee weken Tour de France. “Ik denk dat we zes keer top-vijf gereden hebben. Ons doel was een ritzege en in dat opzicht blijven we op onze honger zitten, maar als je in de breedte naar de resultaten kijkt, kunnen we tevreden terugblikken. Arnaud rijdt hier ook zijn eerste grote ronde. Hij zit al vier keer bij de eerste vijf, dan is de balans positief. Maar de kers op de taart ontbreekt een beetje.”

Arnaud De Lie: “Hier moet een regel voor komen”
Arnaud De Lie blikte zelf ook nog terug op de valpartij. “Zoals altijd keek er iemand naar achter”, zei hij bij Sporza. “Zo gaat het altijd. In een sprint moet je altijd naar voren kijken, nooit naar achter. Ik hoop dat iedereen oké is, maar voor hetzelfde geld was ik nu niet meer in de Tour. Ik ben zelf niet gevallen, net niet. Ik ben daar al blij mee.”

“Natuurlijk kan sprinten gevaarlijk zijn, maar niet als je naar voor blijft kijken. De UCI moet daar naar kijken. Hier moet een regel voor komen, want dit kan niet. Anders gaan er valpartijen blijven volgen”, aldus de Stier van Lescheret, die wel een mooie dag had. “Het was wel een toffe koers vandaag. Alleen jammer dat ik niet heb gesprint.”

Geplaatst als onderdeel van: Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse

RIDE Magazine
25 Reacties
12-07-2024 18:14
Deed niks verkeerd!? Hij probeert nog om
    12-07-2024 18:15
    iemand heen te knallen waar het niet kan en torpedeert die man van Arkea. Mag gewoon een schorsing opleveren dit
    12-07-2024 18:22
    Het is ongelukkig. Maar Capioy gaat tijdens het afzakken naar links én kijkt 2 keer om. Kan van Gils weinig aan doen.

    Gewoon pech voor iedereen.
    12-07-2024 18:31
    Van Gils deelt gewoon een bewuste beuk uit aan Capiot door een gat in te duiken waar geen ruimte is terwijl er rechts voldoende ruimte is om Capiot te passeren. Capiot kijkt over zijn rechterschouder om te kijken of hij niemand hindert in het "uitzakken"en stuurt daardoor een beetje naar links. hij heeft Van Gils nooit gezien. Gelukkig viel Remco net niet anders zouden de meningen wel eens iets minder genuanceerd kunnen zijn geweest richting Van Gils. Wat mij betreft een bewuste overtreding van Van Gils en een schorsing op zijn plaats.
    12-07-2024 19:09
    Van gils zit al links, is capiot al aan het inhalen. Hij ziet capiot zijn kant op uitzwenken en versnelt, naar voren, zonder een beweging richting capiot te maken. Vd wouwer is eerlijk, capiot wijkt maar een beetje uit, maar wel iets. En doordat het vlakbij dranghekken is en van gils daar rijdt, is het een probleem. Toen van gils de linker kant (van boven) koos, was er overigens zeker genoeg ruimte, dus dat van gils een ruimte in duikt die er niet is, is onwaar. De ruimte is er eerst wel, maar later niet meer doordat capiot omkijkt en daarbij van z'n lijn afwijkt.
    12-07-2024 19:14
    Is dit op 100m ipv 500m is dit altijd een declassering van Capiot.
    Hier zit je gewoon met een snellere sprinter (Van Gils) die langs de hekken zijn lijn aanhoudt en met een tragere sprinter (Capiot) die gewoon van de midden vd weg naar de hekken uitstuurt.
    Er was wel zeker een gat want Van Gils gaat er ook gewoon langs en valt zelf niet (natuurlijk wel contact waardoor Capiot valt). Maar mocht er geen ruimte zijn rijdt hij op Capiot zijn achterwiel en valt hij zelf.

    Het remmen/andere kant kiezen is ook gewoonweg niet mogelijk voor Van Gils doordat Capiot enerzijds sterk uitwijkt naar de hekken, anderzijds is het snelheidsverschil tussen de 2 enorm groot.

    Het was vooral jammerlijk en beetje dom van Capiot. Want hij kijkt effectief achter hem om te kijken of hij niemand zou hinderen. Hij verliest gewoon veel te veel snelheid, waardoor hij de opkomende renners niet kon zien. Als hij zelf nog wat doortrapt en 'langzaam' laat uitzakken zou er niets gebeurd zijn.
12-07-2024 18:25
Nu ga ikntoch maar weer eens zeggen: bundel dit topic tot 1 discussiesectie, dit clusterbomgedoe is vreselijk.
12-07-2024 18:31
Oneens. Het had anders gekund. Irritatie van 'van Gils' met een duidelijk kopstoot. Uit de tour zetten, zou ik zeggen. Net zoals Renshaw enige jaren geleden.
12-07-2024 18:46
Tja, de een kijkt in volle sprint twee keer achterom en wijkt van zijn lijn, de ander probeert in een gat te duiken dat er niet meer is. Voor beide acties zijn in het verleden renners uit koers gezet, ben heel benieuwd of de juryleden consequent zijn en nu ook deze twee uit koers halen. Zou niet meer dan logisch zijn maar consequent dezelfde straffen uitdelen voor dezelfde vergrijpen is nog steeds heel ver weg.
    12-07-2024 19:17
    Wat voor een neurotische gedachtengang is dit weer. Eentje doet de deur (anderhalve meter op zijn minst) dicht, en de ander maakt een fout !? Capiot blijft niet op zijn lijn, verdedigt zijn kansen niet, stopt bewust met trappen om een ander te hinderen, en brengt anderen in gevaar. Vier overtredingen op artikels die wel in reglement staan. Ik zou niet weten welke overtreding je Van Gils kan aanwrijven ...
    Marus, lever ajb je rijbewijs in. Namens alle chauffeurs in de Benelux van harte bedankt.
12-07-2024 18:46
Nee hoor. Capiot stopt met trappen en gaat naar links om zn sprinter vrij baan te geven. Van Gils kon geen kant op. En dan is het in een split second hij of ik. En dan beslist het instinct tot zelfbescherming.
    12-07-2024 18:55
    Hij dook in een gat dat al lang aan het verdwijnen was. Hij had de tijd om dat niet te doen, maar hij wilde perse naar voren, en veroorzaakt daarmee de valpartij.
    12-07-2024 19:27
    Het was zelfs niet 'hij of ik'. Rechts was er geen gat, daar kon je in het beste geval hopen dat het er zou komen. Dat zou pas in een gat duiken zijn dat er geen is ... Moet je rekening houden met waar een renner is of waar je denkt dat hij naartoe gaat ?
    Van Gils kon geen kant meer op en hoopte dat hij er nog net door kon, want om te remmen was het toch te laat. Hij zou daarmee bovendien, zo bleek, de renners achter hem, De Lie etc... in gevaar brengen.
    Van Gils verdient een dqs voor dit volkomen gestoorde gedrag. Duikt in een niet ebstand gat en beult dan maar iemand omver. Wat een volidioot.
    Marcus, het klinkt misschien wat simpel, maar ik zeg het toch: Van Gils zou kunnen overwegen te remmen. Hij zou trouwens ook kunnen overwegen vooruit te kijken. Tevens zou hij kunnen overwegen een cursus afstanden inschatten te volgen. Dingen om te overpeinzen als hij de Tour uitgegooid zou worden, vanwege het riskeren van de levens van zijn collega's.
12-07-2024 18:58
Hij geeft een kopstoot. Diskwalificeren die vent.
12-07-2024 19:05
Vanmorgen las ik een stuk waarin werd gezegd dat de Boplan hekken niet nodig zouden zijn, maar ik denk dat de renners vandaag liever tegen/in die plasticen borden gereden waren, dan in deze ijzeren hekken.
    12-07-2024 19:43
    De uitleg van ASO is hilarisch. 'je kan de Belgische wegen niet vergelijken met de Franse, als je die Belgische afsluiting in hier zet kunnen de renners niet meer passeren ....' Hoe kan je het verzinnen ? Net alsof er in Frankrijk alleen maar wegels van vier meter breed zijn ...
12-07-2024 19:21
Empathie met de gevallenen kennen ze niet bij Lotot. Van Gils, De Lie, noch Van de Wouwer maken een woord vuil aan de mensen op het asfalt. De schuld wegleggen en treuren om de eigen winstkansen lukt dan weer wel.
    12-07-2024 19:24
    Campenaerts was overigens wel weer sterk aan het koersen.
12-07-2024 19:22
Misschien wel een gevolg dat de ploegleiding en kopman van Arkea niet onder de indruk waren van de straf die Demare kreeg. Die gaan gewoon op de oude voet verder.
12-07-2024 19:56
Lekker redactioneel neutrale kop. Is gewoon de visie van Lotto,
12-07-2024 21:09
De mannen van Lotto deden twee dingen fout: 1 ze kwamen (weer) te laat en van te ver. 2 ze wilden door een gat dat er niet (meer) was
13-07-2024 12:53
van Gils beukt Capiot gewoon van zijn fiets dat was een bewuste actie

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine