Mark Cavendish ‘erg van streek’ na declassering: “De fout werd ergens anders gemaakt”
foto: Cor Vos
donderdag 11 juli 2024 om 20:12

Mark Cavendish ‘erg van streek’ na declassering: “De fout werd ergens anders gemaakt”

Mark Cavendish finishte aanvankelijk als vijfde in de twaalfde rit van de Tour de France. Aanvankelijk, want Cavendish werd na afloop gedeclasseerd. Zijn ploegleider Mark Renshaw reageerde bij ITV Cycling op de beslissing van de jury. “Cavendish is van streek en boos.”

“We zijn natuurlijk erg teleurgesteld. We vinden dat Cavendish zijn vijfde plaats eerlijk verdiend heeft. Het was een felbevochten vijfde plaats. Als je de sprint analyseert zie je dat Daniel McLay een lead-out doet voor Arnaud Démare. Wanneer McLay klaar is met zijn lead-out, wijkt hij wat uit naar links en stopt hij met trappen.”

Volgens Renshaw is dat laatste wat er misloopt in de sprint. “Als je stopt met trappen in een volle sprint… dan verdient dat voor mij een zwaardere straf. Zeker ik als voormalige lead-out weet dat er dan sowieso een reactie komt. De reactie was in deze sprint dat Cavendish naar links ging, net als Coquard. We vinden het dus niet fair. Cavendish is boos.”

RIDE Magazine
23 Reacties
11-07-2024 20:39
En gelijk heeft ie. McLay verprutst ook de sprint van Dylan want die moet in de remmen. Dát was de gevaarlijke actie. Met de sprint zelf was weinig verkeerd voor mij. Een streng oordeel van de jury.
11-07-2024 20:49
Sprinters worden (soms terecht) gedeklasseerd maar de jury mag ook eens ernstig kijken naar het probleem van de gevaarlijke lead-outs die plots opzij wegzwalpen of zich gewoon laten doorzakken in het midden van het peloton tijdens de sprint.
11-07-2024 20:51
Allemaal leuk, maar waar moet een lead-out dan naartoe?
    11-07-2024 20:53
    Door rijen …of iig doortrappen zodat hij niet te veel snelheid mist. Toch zeker binnen de laatste 300 meter
    11-07-2024 22:20
    Wellicht kan elk team de laatste lead-out bevestigen aan de TV helicopter met een touwtje. Als de helicopter dan hoger gaat vliegen op 200 meter van de streep verdwijnen de lead-outs en houd je alleen sprinters over. Maar dan mogen de lead-outs niet ineens van hun lijn afwijken, anders krijg je knopen en dat staat zo rommelig.
11-07-2024 20:55
Helemaal opzij sturen kan je als leadout ook niet doen, en in principe weten de sprinters dat er nog een of meerdere leadouts rijden op 300-200 meter. Beetje opletten van beide kanten lijkt me noodzakelijk. En Cav die 'van streek' is? Laat me niet lachen.
    11-07-2024 22:27
    Hoezo niet? Cav is vrijwel altijd aan het huilen als ik hem zie op TV. Beetje de Xavi Simons van het peleton. Ik ben groot fan van beide heren trouwens. Ik houd van mannen die durven huilen op TV. Rambo was daar goed in.
    12-07-2024 02:51
    Maar als iemand altijd huilt, kun je dan nog zeggen dat hij van streek is? Of is dat dan zijn normale gemoedstoestand?
11-07-2024 20:57
Tsja, Renshaw kan het weten. Nooit stoppen met trappen na een leadout, deel gewoon een kopstoot uit, veel beter.
    11-07-2024 21:11
    De eerste twee van de drie kopstoten die Renshaw in die betreffende etappe uitdeeld waren nodig om de voorkomen dat hij door Julian Dean de dranghekken in gedwongen werd. De derde kopstoot en daarna het blokkeren van Farrar waren compleet fout. Maar dat terzijde: als je video's terugkijkt van sprints van Renshaw en Cavendish, zie je nooit/bijna nooit dat Renshaw stopt met trappen nadat hij Cavendish gelanceerd heeft. Wat dat btreft heeft hij zeker een punt. Misschien iets voor de UCI om in de regels te verwerken.
11-07-2024 20:59
Lang niet altijd zo maar vandaag was Cav echt heel gevaarlijk bezig. Hij moet veel te diep gaan om mee te doen en gaat daardoor alle kanten uit. Het is werkelijk tijd om na deze tour er mee te gaan stoppen.
11-07-2024 21:51
Cav diende altijd al gedeklasseerd te zijn in de door hem gewonnen rit. Met een kopstoot mannen weggebeukt. Daarna nog een gat gemaakt, dat er niet was, om tenslotte het ganse peloton mee de weg over te nemen naar links, met Pedersen als fysiek slachtoffer. Maar met de leadouts is het altijd wel wat. Het wordt tijd om diegenen die profiteren van het gedrag van leadouts uit de rangschikking te schrappen. Je hoort te trappen tot op de meet zo hard je kan, en niet te gaan uitzwalken. Levensgevaarlijk.
11-07-2024 22:15
Blijft een kamikazepiloot
11-07-2024 22:25
Laten we aannemen dat 10 % van de sprints van Cav niet volgens de regels verliep (en dat is een voorzichtige schatting, ik heb ze niet alle 35 nagekeken). Mijn voorstel om deze uitslagen opnieuw tegen het licht te houden.

Net zoals de uitslagen van ene EM (al dan niet met doping).

Wie zou er nu bovenaan staan in het rijtje met meeste etappezeges ?
    11-07-2024 22:28
    Doe het gewoon zelf, misschien zit er wel een publicatie in!

    Mooi en nuttig onderzoek.
    11-07-2024 22:36
    Zoetemelk wellicht, slechts 3 keer positief getest in de Tour.
    11-07-2024 23:37
    Freddy Maertens heeft slechts 3 keer negatief getest.
Mark Renshaw die klaagt over een gevaarlijke lead out is post-ironie.
11-07-2024 23:10
Zit wel wat in deze etappe. Cav zit in het wiel van Girmay die het gat links in kan duiken. Cav komt ineens een enorm obstakel tegen en kan geen kant op behalve rechts uitwijken. Gelukkig is het aan die kant vrij leeg.
11-07-2024 23:47
Terechte bestraffing, own it en wees dankbaar dat het goed afloopt man. Cav had rechts langs McLay achter Girmay aan moeten rijden, praktisch rechtdoor. Hij kiest voor een ongecontroleerde zwieper naar links, het scheelt cm’s of hij drukt Coquard tegen het achterwiel van Philipsen. Onverantwoorde move dus terecht teruggezet!
12-07-2024 07:46
Ik zag dit ook live op TV, de beweging van Cav zag er heel resoluut uit. Maar die Arkea lead-out rijdt door het afzakken wel enorm in de weg. Beslissing kan beide kanten opvallen. Cav is nou eenmaal al geviseerd en straf je het hardst hiermee.
12-07-2024 10:21
Zo'n leadout begint te lijken op de estafette in de atletiek: na de wissel zo veel mogelijk de achteropkomende sporters proberen te hinderen.
12-07-2024 11:00
Ik heb geen medelijden met die aso.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine