Jonas Vingegaard in de problemen in Superdévoluy: “Finale was explosief, volgende dagen zijn anders”
Foto: Cor Vos
woensdag 17 juli 2024 om 17:25

Jonas Vingegaard in de problemen in Superdévoluy: “Finale was explosief, volgende dagen zijn anders”

Video Tiesj Benoot maakt zich geen zorgen na de finale van de zeventiende Touretappe. Kopman Jonas Vingegaard – de nummer twee in het algemeen klassement – kwam nog in de problemen op de twee laatste beklimmingen en moest uiteindelijk 12 seconden toegeven op zijn eerste achtervolger Remco Evenepoel. Leider Tadej Pogacar pakte dan weer twee seconden extra.=

Benoot zelf werd ook met dat plan in het achterhoofd vooruitgestuurd. “We kwamen met vier renners vooruit”, zegt hij tegen Sporza. “Het was eigenlijk echt springen van in de start, tot we met enkele sterke renners vooruit kwamen. We reden echt hard, ook al scheurde peloton achter ons in stukken. In die kopgroep van 4 had ik zeker een kans voor de ritzege, maar toen die grote groep terugkwam, wist ik dat het lastig werd. Zeker met Carapaz en Yates erbij, en die vlogen me ook voorbij op laatste klim.”

“Daarna ben ik blij dat ik nog van nut was voor Jonas in finale, dat was ook de eerste intentie om mee te schuiven. We wilden Jonas goed kunnen beschermen in de finale. Zeker mocht er zoiets gebeuren zoals vandaag. Voor onze ploeg was het dan ook niet slecht dat de boniseconden al weg waren voor de kopgroep. We proberen en willen agressief koersen, dat gaan we blijven doen. Vandaag heeft het zich meer defensief uitbetaald, maar hopelijk keert het nog eens onze kant op.”

Volgens Benoot hebben ze bij Visma | Lease a Bike de hoop om de Tour de France te winnen nog niet opgegeven. “We proberen de Tour te winnen, ook al weten we dat het heel lastig gaat zijn dit jaar. Maar we zijn met acht sterke renners hier en het zou zonde zijn om het op te geven met de heel lastige laatste week. Je neemt er liever 12 dan je er 12 verliest, maar het was niet de beste finale voor Jonas. Dat weten we, het was heel explosief. Dat is in zijn nadeel maar de komende dagen zijn anders.”

Ook ploegmaat Bart Lemmen deed zijn zegje over de rit:

Geplaatst als onderdeel van: Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse

RIDE Magazine
24 Reacties
17-07-2024 17:40
Anders maar niet beter.
17-07-2024 17:41
Zonder zijn teammaats verliest hij vandaag mogelijk zijn tweede plaats, of toch een groot deel van zijn voorsprong. Evenepoel zat al kort op Pogacar op het einde van de afdaling wanneer Laporte Vingegaard terugbracht. Als die twee daar samen kwamen vlak voor de laatste beklimming en Vingegaard op dat moment geen aansluiting had, was hij zijn 2de plaats kwijt. Als later Van Aert en Benoot er niet waren, verloor hij 30 tot 60 seconden in plaats van 12.

Zijn klimknechten waren vandaag niet op de afspraak, maar gelukkig voor hem zijn werkpaarden wel.
    17-07-2024 17:43
    Een minuutje had hij misschien kunnen verspelen, maar meer ook niet hoor denk ik. Niet genoeg om plek 2 te verliezen alvast.
    17-07-2024 18:15
    Die zou niet veel meer dan een halve minuut verloren hebben hoor, Vingegaard liep ook niet plots helemaal leeg. Zou wel een kwart van zijn voorsprong zijn op Evenepoel en dat is toch al om wat nerveus van te worden zou ik zeggen.
17-07-2024 17:53
Het begin van de tour was ook explosief maar toen was vingegaard wel op het wiel van pogacar in tegenstelling tot Evenepoel. Er lijkt dus toch wat relatief verval te zijn.
    18-07-2024 07:23
    Jonas reageerde sneller op de aanval dan Remco. Het opvallendste is dat Remco beter was in de vervolgfase.
17-07-2024 18:08
Conclusie is natuurlijk vooral dat we met Bart Lemmen wel weer een pareltje hebben voor de interviews.
    17-07-2024 18:20
    Die zit er relaxst in en takes alles easy..
17-07-2024 18:13
Rasmussen vibes bij de coverpic
    17-07-2024 19:58
    Echt! Een bleke dunne Deen in de bollen.
17-07-2024 18:20
De beproefde formule: door de titel de suggestie wekken dat een Benoot citaat een Vingegaard uitspraak is…
17-07-2024 18:22
Snap niet wat Jonas bedoeld met minder explosief. Vind de hele tour tot nu toe explosief. Maar hij gaat het dus met rustiger aan te doen nog winnen.
17-07-2024 18:31
Jonas jongen! Je hebt gestreden voor wat je waard bent en heb diep respect wat je deze Tour hebt bereikt. Die Tour winnen gaat hem niet meer worden, hoe jammer ook. Ga voor die 2e plek en volgend jaar gaan we weer voor goud. Zet hem nog even op de laatste dagen en grijp ze bij de achterpoten!
    17-07-2024 19:13
    Tweede plek zie ik hem ook niet vasthouden tegen Evenepoel. Ik denk dat Vingegaard nog een paar flinke tikken krijgt en mag blij zijn als hij derde wordt.
17-07-2024 18:55
In de rit van vrijdag zie ik hem weer tijd pakken op Evenepoel. Hij is minder explosief dan aan het begin van de Tour, maar dat is minder van belang op de lange steile stukken. In de heuvelrit van donderdag zie ik ook niet heel veel problemen ontstaan. Meeste van zijn knechten zijn klassieke renners, die een eventuele aanval van Evenepoel kunnen beantwoorden, dan wel tijdsverlies beperkt kunnen houden.
    17-07-2024 19:00
    Ik zou er dan wel net als vandaag 1 of 2 weer vooruit sturen die hem eventueel kunnen opwachten. Evenepoel heeft namelijk met Hirt en Landa lui aan boord die een stukkie zo gas kunnen geven dat die specialisten er vervolgens achter rijden.

    Ook over vrijdag en zaterdag ben ik helemaal niet zeker wat Vingegaard betreft. Ik acht I’m gone, I’m dead een redelijk plausibel scenario voor hem, eigenlijk.

    En niet onbelangrijk: zowel QS als UAE hebben er belang bij dat dat gebeurt. Die gekke, topknechtende maar nooit uitbollende Almeida (die net zo weergaloos zo niet waardevoller is dan Adam Yates deze tour) zou er mee het podium op komen. Dat is ook wat, inclusief serieuze poging daartoe, waard.
    17-07-2024 19:07
    Ja, je ziet dat als het explosief op kortere minder lange stukken omhoog gaat, dat Vingegaard de mindere is van Evenepoel. Dus een paar mannetjes vooruit zou zekere geen overbodige luxe zijn. Naast dat Visma ook renners heeft, die de rit van morgen kunnen winnen.
    17-07-2024 19:12
    Vandaag zal wel een kentering brengen in dat ‘ik sterf liever voor de zege dan overleven voor een ereplaats’. Als het echt helemaal misgaat meerdere dagen achtereen kan het podium in gevaar komen en daar zal toch een lijn staan.

    Overigens zie ik, misschien Jorgensen daargelaten (die je juist wel bij Vingegaard moet houden), niet meteen welke renner morgen die rit moet winnen? Van Aert is nu echt niet goed genoeg heuvelop.
    17-07-2024 22:14
    Nee, Wout is niet in vorm. Misschien niet goed genoeg om mee te doen in een echte bergetappe, maar dit zijn geen hele lange beklimmingen. Jorgensen gaan we in de aanval zien.
17-07-2024 19:39
Even wat anders,ik hoor steeds maar dat als evenepoel een tour op maat krijgt hij hem nog wel wint,maar is deze tour al niet aardig op zijn maat?
    17-07-2024 19:46
    Een tour met een (biljart)vlakke tijdrit in open omgeving zou hem nog meer in de kaart spelen, met dan een klimtijdrit op een lekkere loper er bij. Ook zou een meer evenwichtige verhouding ‘klassieke ritten’ / sprintersritten mooi voor hem zijn, de man kan onverwachts koersen. Dit parcours blijkt tot nu toe niet slecht maar dat komt ook door zijn verbeterde vorm en koersstijl.

    Maar het moet natuurlijk en-en-en-en zijn, en het perfecte parcours, en zelf groei maken, en iets mindere vorm bij opponenten, en wat geluk hebben. In die volgorde ook.
    17-07-2024 22:34
    Een Tour met 2 tijdritten van pakweg 60 km zou inderdaad een Godsgeschenk voor hem zijn. Hoe denk je dat Indurain 5 keer de Tour gewonnen heeft? Mocht Remco in die periode renner geweest zijn, hij won er ook minstens 5. Tegenwoordig echter is een tijdrit omwille van "commerciële belangen" een vies iets. Totaal onterecht natuurlijk, want tijdrijden is de meest eerlijke, pure vorm van wielrennen.
    17-07-2024 22:55
    Indurain was ook bergop de beste, die nam er bijna altijd 1 mee die mocht winnen van hem.
    18-07-2024 11:39
    @Româns. Indurain ook bergop de beste? 1 van de betere zul je bedoelen. Grasduin even een kwartiertje door de uitslagen op PCS zoveel bergritten won of domineerde hij niet hoor. Hij was laten ons zeggen bij de 3 beste. Een beetje vergelijkbaar met hoe Remco hier nu rond fietst. Steek daar 2 tijdritten van 60km of meer bij (zoals in Indurain zijn jaren gebruikelijk was) en je krijgt wellicht ook een ander verhaal. Ok in die ene tijdrit liep hij maar 13 sec uit op Pogi, maar dat was alles behalve een vlakke tijdrit en die was amper 25 km lang...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine